Dålig ljudkvalitet vid samtal - reperation?

Diskussion i 'Incredible S' startad av nook, 30 jun 2011.

1. nook

nook Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej. Trodde min högtalare var trasig pga den dåliga ljudkvaliteten och att jag läst om många som skickat tillbaka sin telefon av den anledningen.

Efter att ha varit i kontakt med HTC får jag informationen att de har haft problem med ljudkvaliteten vid samtal och att det åtgärdats på senare modeller, men att det inte skulle vara något fel på högtalaren.
    Jag får också veta att jag kan skicka in telefonen för "reparation" för att få detta åtgärdat.

Jag undrar om någon har erfarenhet av det här, har gjort en "reparation" och hur mycket bättre ljudkvaliteten i så fall blev?

Stromma gillar detta.
  2. affe

affe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har just införskaffat mig en incredible s...funkar toppen förutom vid samtal. Det låter bra ett tag sedan börjar det låta dåligt..och dom jag pratar med klagar över att dom hör sig själva och att omgivningen runt mig hörs jätte tydligt....vad är felet?

Stromma gillar detta.
  3. nook

nook Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har bara märkt att ljudkvaliteten är dålig. Låter väldigt "muffligt", svårt att höra konsonanter. Så jag kan inte svara för det du beskriver.

Jag har inte lämnat in den ännu men jag har förstått det som att de kommer byta ut mottagaren.

4. axel

axel Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har haft exakt samma problem.

Dessutom har telenor behandlat mig som skit när jag försökt få det lagat, första gången skickade dom den till sin verkstad, återställde programvaran och skickade tillbaks den, det tog en dryg månad ingen förbättring.

Andra gången ringde jag HTC support, de gav mig en DOA kod som jag skulle ge till telenor när jag lämnade in telefonen igen för att få ut en ny telefon.
    Istället för att göra detta skickade de in telefonen igen till samma reparatör utan att ge mig en ny.

Efter idogt mailande med telenor vägrar de byta ut telefonen, de säger att DOA tiden löpt ut, trots att jag lämnade in den första gången efter att ha haft telefonen i 2 veckor och trots att jag har fått en godkänd DOA av HTC.

Nu har jag väntat i ytterligare 1,5 månad så telefonen har varit inlämnad i 2,5 månader av 3.

Fick just SMS att de bytt ut kretskortet och skickat telefonen till butik, får se hur den är.. Lär ju inte förlänga mitt abbonemang med telenor nästa gång.

Stromma gillar detta.
  5. jojjas

jojjas Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har precis samma erfarenhet. Bifogad fil innehåller en amr-insplening gjord i en K800i (tror jag det var) hos den jag ringde upp. Jag, som pratar i en Incredible S, är den personen som hörs mest och högst.
    Och det låter som sagt inte bra.. gissar att någon hårdvarucodec, AEC eller annan ljudförbättring löper amok och enda sättet att lösa det är att byta ut kislet mot nyare revision.
    Jag blev inte uppmärksam på problemet förrän efter några veckor när en polare (som använder telefonen mycket) beskrev problemet. Själv är jag pappaledig och ringer inte speciellt mycket då jag är hemma på dagarna... bara kortare samtal där problemet inte hunnit märkas så ofta.
    För några veckor sedan träffade jag ytterligare en person som har en Incredible S som har samma fel. Tre av tre möjliga alltså.
    Polare #1 har haft sin telefon inne två omgångar med kvarstående fel, tror inte hans servicecenter greppat vad felet är. Första gången hade de bara uppgraderat från Android 2.2 till 2.3.

Min telefon dök upp hos Anovo idag och statusen är satt som "Lämnad till DOA-kontroll". Telefonen köptes i slutet av maj men enligt HTC support har DOA-perioden utökats för denna modell och jag skulle få den utbytt. Återstår att se vad Anovo gör...

Bifogade filer:

6. affe

affe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ringde HTC idag och dom DOA:de den direkt över telefon...bara att lämna in den och vänta på en ny...

7. Jake_

Jake_ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Köpte en Incredible S för några dagar sedan och det enda jag har att klaga på är ljudkvalitén vid samtal. Vilket är en viktig punkt.

Ekar nästan när man pratar i telefon. Folk jag har pratat med säger dock att de hör mig bra. Ska testa detta ordentligt.

8. Mennberg

Mennberg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Min tjej är inne på sin 3:e Incredible S med problemet, att efter ca 1-2 min pratande så börjar alla som hon pratar med att klaga på att hon hörs dåligt/suddigt/brusigt, ljudvolymen blir betydligt högre hos motparten och att dom får ett eco/hör sig själv.

Hon har inte haft några problem med sitt ljud utan bara dom som ringer till henne. Allt fungerar i övrigt bra med telefonen.

Stort + till Elgiganten som bytt telefonen utan några problem, men detta ex är det sista. Sedan blir det byte av modell.

9. affe

affe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Mycket svagt av HTC att inte få till detta problem...

10. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    SAmbon hade detta problemet, verkar som det löste sig med nya uppdateringen.

11. Mergas

Mergas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har en fråga bara, har haft flera telefoner under min årsgång och har liksom kunnat ha telefonen en bit ifrån kinden, men ändå så har partnern jag pratat med hört mig,
    Nu med min htc inc s , så måste ja ha telefonen tätt intill kinden för dom ska kunna höra mig?
    Är det mikrofonen som är dålig, är de så på alla? Testa nya uppdateringen? Lämna in?

Någon som har nåt förslag :)?

12. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Rent spontant, be dem höja sin högtalare ^^.

Sambon har inte upplevt detta på sin Inc S, och jag har inte hört någon klaga på något sont vad jag vet :S

13. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Ibland när jag pratar med frugan som har en inc s så hör jag henne jättedåligt och ibland hör jag henne bra. Och då har jag använt tre olika htc mobiler. desire hd, desire och magic.

Kan vara jag som haft dålig täckning på e4:an

14. Wetterholm

Wetterholm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Min första inc S blev doad av HTC.
    När jag väl fick min andra så var ljudkvalitén grym för mig, jag var helnöjd.
    Sen började folk klaga över att jag föll bort stundtals och jag lät som om jag höll telefonen ifrån mig.
    Kontaktar HTC igen, som ger mig svaret:
    "Vi har haft problem med de tidiga modellerna och ger därför en förgodkänd DOA, skicka bara in den och invänta en ny."
    Den kom till anovo som inte kunde "återskapa angivet problem", "DOA ej godkänd".
    Fick hem den 30 dagar efter att jag skickat iväg den. Ringer ett testsamtal det första jag gör.....Samma fel direkt.

Tar denna gång kontakt med Telenor som ber mig skicka tillbaka den igen och har nu fått info om att den är hos Anovo igen.....

Inte fan skickar väl folk iväg sina telefoner utan anledning?
    Hoppas verkligen på en grundligare sökning denna gång.

freddeskell gillar detta.
  15. freddeskell

freddeskell Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte en Incredible S i fredags, men lämnade igen den idag.

Jag tyckte verkligen om telefonen, inget snack om saken, men jag accepterar inte hur det är med ljudet för den man pratar med och det jag själv hör.

Jag provade såklart att ringa med den för att jag läst här på forumet att det låter burkigt m.m. Och ja, det lät som den i andra änden stog i en stor burk och pratade ungefär. Men så uppdaterade jag till Android 2.3, och tyckte nog att det försvann litegrann av det burkiga, iaf tillräckligt för att jag inte skulle lämna in den.

MEN!
    Då fick jag det andra problemet, att den jag pratade med hörde sin egen röst som ett eko plus att det lät som att jag var låååångt borta när jag pratade. Två stycken klagade på detta och där fick det vara nog. Köper jag en ny telefon 2011 så tycker jag faktiskt det ska gå att föra ett samtal i den?! Det är ju inte så att det bara är min telefon utan det är ju flera som drabbats. Varför löser inte HTC en sån här sak? Det är ju inte så att telefonen släpptes igår precis.

Så idag gick jag tillbaka med den.

Han frågade om jag "Fortfarande har förtroende för HTC Incredible S och vill ha en ny likadan?"
    Sa att det har jag verkligen inte och vill ha tillbaka pengarna.

Dock ska Elgiganten ha ett plus i kanten, jag fick lämna igen den och fick pengarna tillbaka direkt utan problem.

Synd för att jag tyckte om telefonen och det var ett bra pris (3540kr) genom Collect@Store hos Elgiganten. Jag avråder alla att köpa den här telefonen tills HTC går ut med att de fixat detta problem.

Nu undrar jag bara vad jag ska köpa istället, gå upp i pris till Galaxy SII eller Sensation, eller prova LG's Optimus 2X, vad tycker ni?

16. Stromma

Stromma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Fick min Incredible i förra veckan från Expert, vilket var en ny telefon som kom samma dag och inget som iaf hade legat i butikslagret.

Tycker telefonen är toppen bortsett från samtalsljudet, som är överlag dåligt. Tröttnade helt igår då dom jag pratade med sa att dom hörde sig själva hela tiden, och ringde HTC idag som tyckte att jag skulle gå in till Expert och helt sonika byta den mot en ny så jag slapp väntetid, och att dom skulle DOA den över telefon till butiken.

Alternativet är att vänta på en telefon som är kontrollerad av Anovo, vilket innebär väntetid förstås. Men då det här är en ersättningstelefon för mig gamla Desire som gick två vändor till Anovo, vilket tog ca 1 månad/gång, samt att jag sedan fick vänta på att butiken skulle få in den nya telefonen så godkänner jag inte att behöva vänta en gång till då jag redan har väntat allt för länge.

Jag har även framfört min kritik angående hur Anovo har skött mitt ärende. Där har jag både dokumenterat via inlämningskvitto och statusuppdateringar hos Anovo, samt bifogat filmklipp som visar hur telefone betedde sig etc. Jag poängterade att det givetvis blir HTC som blir lidandes när det sköts så här illa, och dom lovade att ta kritiken vidare, men vad det betyder har jag ingen aning om.

Jag kommer i alla fall att godkänna ett byte mot en ny Incredible då jag gillar telefonen, men mer än så blir det inte. Fungerar inte den får det bli en annan modell...

affe gillar detta.
  17. affe

affe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Han jag pratade med på HTC sa att han doade den över telefon och att phonehouse skulle ringa han så skulle jag få en ny direkt....men icke.
    Då Phonehouse ringde för att bekräfta det så lät det annorlunda...har nu varit utan telefon i 2 veckor,den ligger hos anovo och lär väl göra det ett tag misstänker jag...:(:(

Stromma gillar detta.
  18. Stromma

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Ok. Bäst att ringa till HTC och kolla igen med andra ord...

19. Stromma

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Jag ringde till Expertbutiken som i sin tur skulle kontakta HTC för att kontrollera vad som gäller angående min telefon och "DOA". Jag blev ganska omgående uppringd av säljaren som sa att det inte var några som helst problem vare sig med HTC eller med dom, och att det bara är att åka dit så lämnar dom en ny telefon i byte omgående utan att jag behöver vänta på att den gamla ska skickas till Anovo.

Jag tycker jag det är väldgt bra gjort av HTC att "DOA" på det sättet, men framför allt vill jag ge kred till personalen i Expertbutiken som hela tiden har varit tlilmötesgående och gjort all dom kunnat och lite till, vilket gäller även för strulet med min g:a Desire som blev utdömd.

Det är trots det tråkigt att byta då ställer tíll med en hel del då jag använder den som arbetstelefon. Det är en hel drös appar som först ska avaktiveras, massor som ska ominstalleras (MyBackup tar inte alla appar), mejl för ett år som ska synkas etc etc. Men jag kommer trots det att ge Incredible en chans till då jag gillar modellen, och framförallt storleken som passar mig perfekt, och jag hoppas verkligen att jag nu får en telefon som fungerar så jag slipper byta modell.

20. Stromma

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Uppdaterar:

Jag har nu hämtat ut en Incredible hos Expert utan problem, och dom var som vanligt väldigt tillmötesgående :)

Jag har förstås inte hunnit använda telefonen så mycket än, men 3 lite längre samtal har iaf fungerat problemfritt för både mig och personen i den andra änden så här långt. Det första två som den kom, och det sista var efter att ha uppdaterat till 2.3.

Bara att hoppas att den fortsätter att fungera :cool: