Problem: Dålig mottagning/långsam surf S10+ ?

Diskussion i 'Galaxy S10+' startad av Joche, 12 mar 2019.

  1. Joche

    Joche Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    iPhone 12
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+
    Är det fler som upplever dålig mottagning med S10+? Jag ha oftast bara 1-2 stegs mottagning med 4G på min enhet där jag tidigare haft full täckning med exvis iPhone XS Max.

    Jag använder dubbla sim-kort (båda från Telenor) och det intressanta är att om jag väjer att köra data från det simkort som telefonen kallar sim 1, alltså det som sitter på den "riktiga" sim-platsen får jag ut ungefär 10-20% av hastigheten mot om jag väljer det andra kortet.

    Någon som har liknande erfarenhet eller vet vad det beror på?
     
  2. xaamiis

    xaamiis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Upplever det jag också tyvärr
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Staplarna säger inte så mycket tyvärr. Kan du jämföra RSRP på din Iphone med din S10+? Försök att ha dem på samma position så gott det går.

    För Android hittar du det under "Om mobilen->status för SIM-kort->Signalkvalitet" eller dylikt.

    För Iphone hittar du det här, genom att aktivera "Field test mode":
    1. Open the “Phone” app on your iPhone and enter the following number exactly: *3001#12345#*
    2. Press the Call button to dial the number, this will immediately launch the hidden “Field Test Mode” app on the iPhone.
    3. Tap on “LTE”
    4. Tap on “Serving Cell Meas”
    nbr_rsrp = Reference Signal Received Power (RSRP)(ex -110 dBm).
    Omfång: -140 dBm till - 44dBm där -44dBm är starkast och -140 dBm svagast. Vid -110dBm eller sämre kan det bli problem med tex. tappade samtal och hög packet loss.

    nbr_rsrq = Reference Signal Received Quality (RSRQ) (ex -10 dBm)
    Omfång: -3dBM till -19.5 dB där -3dBm är starkast och -19 dBm svagast.
     
    Matte1976, night77, Kristy och 1 annan gillar detta.
  4. Joche

    Joche Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    iPhone 12
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+
    Tack för svar. Jag ska testa så fort jag har båda telefonerna på samma plats. :)

    Har du någon aning om varför datahastigheten kan skilja sig så drastiskt åt mellan de två korten?
     
    Matte1976 gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur mäter du hastigheten? Speedtest? Har du mätt mot samma server? Speedtest är lite lurigt och kan hoppa mellan olika servrar för varje mätning, men man kan manuellt välja server i appen, så mätningen sker mot samma server.

    Kan du kolla APN-inställningarna för respektive kort; är de identiska?

    Mät gärna 2-3 ggr i följd. Det kan variera mellan varje mätning, så det är bra att mäta några gånger.
     
    Kristy gillar detta.
  6. Joche

    Joche Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    iPhone 12
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+
    Det är samma APN-inställning, det finns liksom bara en enda APN inställd i telefonen.
    Jag har mätt med både Bredbandskollen och med Speed test låst mot samma server och flera gånger med samma resultat. Så den enda skillnaden är det kort som går långsamt är ett privatabonnemang och det snabba kortet ett företagsabonnemang. Återstår att testa att byta plats på korten för att se om det gör skillnad, men det får också anstå till kvällen. :)
     
    Droid_269, Moby, Trino och 2 andra gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hur mycket skillnad mellan korten?
     
  8. Joche

    Joche Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    iPhone 12
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+
    Har sett lite olika ut. Typ 2 Mbit ner med ena och 10 Mbit det andra. Största skillnaden var 8 mbit med ena kortet och 49 med det andra.
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle nästan vilja säga att det kan vara inom felmarginal. Alltså det på 8mbit. Inte 50mbit

    Skickat från min Redmi Note 5, stavfel kan förekomma.
     
    Matte1976 och night77 gillar detta.