Dålig mottagning på 4G (Linköping)

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av lovfors, 8 nov 2014.

1. lovfors

lovfors Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tjena! Sitter här med en knapp vecka gammal N5a. Har insett att mottagningen på 4G är riktigt dålig, men att det blir full mottagning när telefonen slår om till 3G. Har varit inne på telia och bytt till ett nytt simkort men det verkar inte ha hjälpt.
    Hänger för det mesta i valla, som är ganska centralt, men även nere i stan där masten tydligen ska finnas (enligt telias personal) är det ofta halvkasst.

Är det någon annan som upplevt problem med 4G mottagningen? Är det bara att skicka tillbaka telefonen eller finns det något annat smart man kan göra?

Tackar på förhand!

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hej,

det kan inte vara som så att Telia har dålig 4G-täckning på platsen? Fungerar det bättre med andra 4G-telefoner där ni har Telia? Det finns ju många faktorer som kan påverka 4G-täckningen. Men oftast beror det på att operatören har för dålig täckning på den aktuella platsen.

Om du vill kan jag kolla upp var Telia har sin närmsta 4G-mast, om du skickar adressen i ett PM till mig. :)

Last edited: 8 nov 2014
  3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    21 018
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För mig är den bra, förutom hemma, men då är det också långt till närmsta 4G mast. Min klarar av att hålla 4G täckning när andra telefoner, med samma operatör, går ner på E på det området då det inte finns 3G där

4. freephille

freephille Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi5
    ROM:
    Miui 7.5
    Platta:
    Ipad Air 2
    Övrigt:
    Mackbook Air "11
    Tja

Jag hade samma problem då jag jobbar i stan har jag med märkt att det är kass 4G jobbar typ vid åhlens området. Men det jobbiga var också att den hade problem att slå om till 3G eller det tar lång tid, har du upplevt det?

5. lovfors

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ska försöka svara på alla svar samtidigt:
    För det första, tack för er input!
    Jag har inte riktigt kommit så långt i processen att jag hunnit kollat med andra telefoner (min gamla var en galaxy nexus utan 4g), men det får nog bli att undersöka mer om jag hamnar runt andra med lite modernare telefoner, samtidigt som min droppar mottagingen!

Men det verkar ju inte som att jag är helt ensam med problemet i alla fall, det får mig nog att gissa på att det snarare var som så att personalen på telia som lovade att Linköping var lugnt på 4G fronten kanske inte hade full koll på läget, än att det är fel å luren.

Jo, när jag tänker på det så märkte jag att det var usel mottagning där nere. Hängde nere på claes ohlsson och där gick det hela vägen ner till E. Skulle dock inte säga att den är överdrivet seg på att slå om, men den håller sig gärna på 4G lite längre än vad man kan tycka är nödvändigt.

Återkommer om jag upptäcker något mer intressant!

6. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har kollat en del nu och i Linköping är Telia inte den operatör som presterar bäst vad gäller 4G - varken hastighet eller täckningsmässigt. Bäst täckningsmässigt är Telenor/Tele2 vad gäller 4G - men hastighetsmässigt ligger 3 snäppet över. Generellt bäst i Linköping vad gäller samtal och surf är 3 och Telenor. Där 3 har bättre 3G-täckning i hela området - men Telenor har snäppet bättre 2G-täckning och 4G-täckning.

Telia har inte heller någon planerad utbyggnad av 4G i Linköping. Så problemet ser framförallt ut att ligga i Telias bristande täckning. Problemet beror på att Telia endast kör med 4G på 2600MHz i stan, vilket lätt störs ut. 3, Telenor och Tele2 kombinerar 4G på 2600MHz med en låg frekvens (800 för 3 och 900 för Telenor samt Tele2) - vilket i sin tur ger bättre täckning, framförallt inomhus i städer.

7. lovfors

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Grymt bra info! Tackar!
    Är det någon som har koll på batteriförbrukning om telefonen ligger och pendlar mellan 3g/4g? Har väl knappt någonsin stött på att 3g inte är snabbt nog, så det är ju lika bra att sätta den i 3g läge om det blir en märkbar skillnad.

8. jnsson

Mottagna gillanden:
    21 018
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Bara en undran, delar inte Tele2 och Telenor 2G och 4G täckningsmässigt? Så borde inte Tele2 och Telenor ha lika bra täckningsmässigt? Varför jag undrar var för att du sa att Telenor har snäppet bättre 2G/4G täckning :) Inget elakt, utan bara undrande :)

9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Att en telefon pendlar mellan två nät är aldrig speciellt bra för batteriet, det drar ju en hel del batteri. Sen att även 4G i många fall drar mer batteri än 3G är väl en annan sak att väga in också. Så utifrån detta perspektiv är det bättre med att låsa telefonen på 2G/3G.

Samtidigt tycker jag att man ska kunna använda 4G, med bra täckning, om man har en telefon med 4G och ett abonnemang som har stöd för 4G. Då bör operatören ta sig an att ordna med det - framförallt när man bor i en av Sveriges största städer.

Jo, blev kanske lite otydligt. Tänkte mer på helheten där Telenor är bättre än Tele2 i området eftersom 3GIS-nätet har bättre kapacitet och täckning än SUNAB-nätet i området. Men Telenors 2G och 4G-täckning är mer eller mindre densamma, det som skiljer sig mest är väl hastigheten. :)

10. jnsson

Mottagna gillanden:
    21 018
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Det var mer detta
    som jag reagerade då du skrev om just 2G och 4G, vilket inte 3GIS har hand om :)

11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Läs hela sammanhanget, så blir det tydligt.

"Generellt bäst i Linköping vad gäller samtal och surf är 3 och Telenor. Där 3 har bättre 3G-täckning i hela området - men Telenor har snäppet bättre 2G-täckning och 4G-täckning."

Meningen innan handlade ju om 3 och Telenor och resten var ju förklaringen vad som gjorde 3 bättre än Telenor och Telenor bättre än 3.

Anyways, ett enkelt missförstånd. Nu lämnar vi detta tycker jag och går tillbaka till vad tråden handlade om. :)

12. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Helt naturligt att 3G ger starkare/annorlunda signal än 4G, det är normalt helt olika nät. Kolla när du ringer eller får ett samtal. Normalt är telefonen ansluten till 4G men får du ett samtal går den över till 3G nätet. 3G nätet är betydligt mer utbyggt än 4G.

Orsaken till att man inte kör tal över 4G, än så länge, är svårigheterna med roaming till 3- och 2G näten.

13. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3G-nätet är mer utbyggt, men det betyder inte att täckningen är bättre. Med Tele2 och Telenor så har ofta 4G-bättre täckning än 3G där det är utbyggt. Detta av den enkla anledningen att 4G också sänds på en låg frekvens. Mesans 3G endast på en hög, hos Tele2 och Telenor. 3 bygger 3G på en låg och en hög frekvens, samma sak med Tela som nyligen började bygga ut 3G på en låg frekvens också. Att täckningen skiljer sig, absolut. Men att 3G-täckningen är bättre stämmer inte alltid.

Anledningen till att man ingenjör samtal över 4G-nätet idag är att näten inte har stöd för VoLTE (Voice over LTE) ännu. Samma sak med terminalerna, stödet finns inte ännu. Begränsade tester har dock gjorts av operatörerna.

14. jnsson

Mottagna gillanden:
    21 018
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Angående VoLTE, är det något som kommer komma i svenska 4G nätet? För i USA så har dom redan börjat med stödet.

15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, det kommer. Troligtvis nästa år. Tester pågår med lyckade resultat. Största problemet är nog egentligen att operatörerna vill testa det mer och väntar på att det ska komma till fler enheter. I USA är ju kapaciteten ett annat problem än här i Sverige, vi har ju generellt sett små problem med 2G och 3G-nätens kapacitet.

Nya telefoner så som iPhone 6 osv har ju stöd för VoLTE - men dessa står nog för en relativt liten del av marknaden egentligen.

16. jnsson

Mottagna gillanden:
    21 018
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Okej, jag hoppas att N5:an har stöd för VoLTE. Btw, vad händer om en telefon inte har stöd för VoLTE när det aktiveras? Kommer det att fungera som innan också för telefoner som inte stödjer VoLTE?

17. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Problemet är inte att VoLTE saknas i telefonerna (tror inte Nexus 5 har stöd för det), detta problem är relativt sätt trivialt mot problemet på nätverkssidan. Om ni ids kan ni läsa vad som finns på:

http://www.cse.wustl.edu/~jain/cse574-14/ftp/volte/

Citerar en del av texten i artikeln. Observera att man ställer i fråga om VoLTE överhuvudtaget kommer att sättas i allmän drift på grund av kostnader i näten

5 Challenges of VoLTE

There are many challenges of LTE. While 3GPP has standardized IMS based VoLTE for voice over LTE and SRVCC for call continuity, IMS adoption has been very slow mainly because of the cost issues. Mass deployment of IMS is nowhere in sight putting a question mark on wide adoptability of VoLTE. Among the non-IMS techniques, CSFB introduces call latency as the signaling load on HLR increases. In this section we would discuss the challenges posed by multiplicity of technologies, protocols and implementation scenarios

18. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om din telefon inte har stöd för VoLTE så kommer det att fungera som det gör idag, alltså att telefonen byter till 2G eller 3G när du gör ett samtal eller när ett samtal är på väg in.

Precis. Samtidigt så ser man ju hur operatörerna här i Sverige (Telia, Tele2 och Telenor) bygger ut sina 2G-nät rejält för bättre samtalstäckning - vilket nog också gör att det inte kommer vara speciellt prioriterat att få igång VoLTE i Sverige. Nu har HD Voice (AMR Wideband) även kommit, vilket ger samma ljudfördelar som VoLTE ger, som har AMR Wideband från start. 3 är ju den enda operatören som kommer kunna erbjuda HD Voice i hela sitt nät. Telia har ju ambitionen att bygga ut 3G-nätet till dagens 2G-täckning, vilket då i teorin gör att Telia kommer kunna erbjuda HD Voice där täckning finns (samtidigt så ger ju GSM bättre räckvidd än UMTS på samma frekvens och antenn).

19. jsg101

jsg101 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Jag har en Nexus 5 sedan någon månad tillbaka och upplever det som att den har riktigt dålig mottagning. Tappar ofta mottagning när jag surfar på mobilen. Väldigt störigt. Min gamla Sony hade inte alls detta problem. Det är 4G och i Malmö med omnejd. Jag har Universal så det är väl Telias nät som används.

20. Iternity Sound

Iternity Sound Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har N5 med tele2 och har oftast bra täckning på 4g hemma (Johannelund). Upplever fler pinnar nu efter 5.0-uppdateringen också, men jag kanske inbillar mig. Kör dock oftast 3g för att spara batteri.

På jobbet (SAAB Tannefors) funkar N5/tele2 än jobbtelefonen SGS3/telenor på 4g. S3'an ligger och pendlar mellan 4g/3g konstant så den går inte att köra på 4g utan att batteriet drainar. Tycker det är lite intressant eftersom båda operatörer delar nät. Drar slutsatsen att N5'ans radio är bättre än S3'an.