Dålig research bakom min krönika

Diskussion i 'Off Topic' startad av upnorth, 30 mar 2010.

1. upnorth

upnorth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Väldigt kul att så många engagerade sig bland kommentarerna efter mina tankar kring mobilmarknaden nästa år!

Ganska snart blev jag dock rättad på faktafel om Microsofts kommande system, det är nu ändrat.

Men ett mycket allvarligare fel bygger på mitt antagande att just Steve Jobs och dennes fingertoppskänsla haft en så pass stark påverkan på utvecklingen de senaste åren. Jag visste egentligen fakta men orkade väl inte rota fram det ur minnet eller nåt, tack vare en artikel från e24.se idag kan jag dock påpeka det nu:

http://www.e24.se/lifestyle/prylar/mannen-bakom-iphone-och-ipod-lamnar-apple_1959033.e24

Det är alltså Tony Fadell som ligger bakom både iPod och iPhone och jag har känt till honom redan efter framgångarna efter den första produkten. Även där populariserade han ett koncept som redan fanns och minns jag inte fel flöt ett begrepp liknande iPod-dödare runt i pressen ett tag även då?

bernard har med rätta varit hård mot mitt skrivande och har refuserat 2 av de 4 artiklar jag skrivit för swedroid.se hittills. Men nu lovar jag att kvalitén ska skärpas ytterligare - ofta skriver jag bara i ett svep rätt ur huvudet och skickar in det direkt till granskning och blir det publicerat är det just det första utkastet.

Fick både ris och ros för krönikan men för er som tycker att jag drar ner snittet för journalistiken här kan jag bara tacka för kritiken och lovar bättring ;)

Mvh, Karl

2. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    No hard feelings m8! Jag gillar ditt sätt att skriva på, så för mig får du gärna fortsätta. Sen om det står potatis eller pantoffler spelar mindre roll ;)

Skulle själv vilja skriva för Swedroid (vill bli journalist efter gymnasiet) men känner att jag inte är tillräckligt insatt i Android-världen och mobilteknik för att kunna bidra med något..

3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Grymt bra inställning. Det är så lätt att hamna i försvarsställning när man får kritik, men du verkar ta det bra :)

4. tomcat

tomcat Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nu vet jag ju inte hur de refuserade bidragen såg ut, men det det jag läst av dig har varit bra! Värre faktafel har smugit in i artiklar av mer namnkunniga skribenter än dig. :)
    Keep up the good work!

5. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag får bara hålla med tycker att du har bra inställning och dessutom skriver du bra så
    Keep up the good work!

6. upnorth

upnorth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja, nu har jag ju kommit igång ganska bra och hoppas att jag lyckats ta till mig kritiken? ;)

Krönikan om Google är väl den jag känt mig bäst påläst inför och den blev ju med marginal störst också.

Men angående research så gör jag egentligen inte mycket annat än att följa samma nyheter som ni andra och gör summeringar av det. Det blir ju gärna lite tunt och osäkert faktamässigt och det är flera av er som fått rätta mig på olika saker.

Den som just blivit publicerad (HTC- kontra Apple-hype) var faktiskt inte avsedd att läggas upp, ett missförstånd mellan mig, manny och bernard. Lite för mycket spekulerande och för lite fakta för swedroid, även om jag tycker att frågan är ganska intressant :innocent:

Dessutom märker jag att läsarna här blivit mer och mer avancerade och därför blir det svårare och svårare att skriva intressant utan att samtidigt spekulera ganska hårt.

Hur som helst är jag medveten om situationen och ska försöka att inte halka ner till tabloidnivå igen :teeth: