Dålig täckning och hjälp med APN settings(TELIA)

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Freeedrik1990, 28 juli 2010.

1. Freeedrik1990

Freeedrik1990 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla!
    Har som ni förstår en Galaxy spica med Telia abonnemang. Men nu är det såhär att jag har dålig täckning på mobilen.
    Innan hade jag Tele2 som jag nu sagt upp efter MYCKET bråk (En annan historia) Men Tele2 hade betydligt mycket bättre täckning än Telia o_O Grejen är den att helt plötsligt kan täckningen försvinna och sen helplötsligt komma tillbaka med full kraft. (Jobbigt när man surfar, ringer eller skickar sms)
    Telia hittar inget fel så dom skyller på mobilen och säger även "prova med ett annat sim-kort" vilket jag har gjort och det funkar. Jag har också ringt till Samsung och dom säger att det till 99% är fel på simkortet och inte mobilen.. Hmm what to do?
    Parterna skyller ju bara på varandra.:cry:

Sen behöver jag även hjälp med APN inställningar till Telia, eftersom Telia inte kunde få fram dessa uppgifter till min mobil så fråga om jag kunde få dom skickade till min mail så jag kunde knappa in dom själv med det gick inte det heller för hon jag pratade med kunde inte få fram dom uppgifterna (inte heller dom 3 andra jag har pratat med)

Så snälla hjälp mig med APN inställningarna och ge mig tips på hur jag ska hantera situationen med den dåliga täckningen<3
    Hade det toppen alla!// Freeedrik1990

2. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    APN-inställningarna finns här https://swedroid.se/wiki/index.php?title=APN-inställningar Jag upplever inte att frugans Spica har sämre täckning än min Hero, den är snarare lite bättre.

Är det andra SIM-kortet också ett Telia? om det är det så är det ju strul med ditt Telia-kort.

Last edited: 28 juli 2010
  3. Freeedrik1990

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej det andra sim-koret jag testa var tele2 det också i och för sig.
    Sen är mitt Telia kort fjong nytt (fick det igår)
    Tack för länken!

Last edited: 28 juli 2010
  4. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    det kan ju faktiskt vara så att just där du är så är täckningen dålig med Telia eller är det generellt?

5. Cirap

Cirap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

kan helt enkelt vara så att Telia har dålig 3G täckning just där du bor.

prova att slå över till Endast 2G

Inställningar>Trådlösa kontroller>Mobila Nätverk

mobilnätet slår över till 2G, och data kommer att använda EDGE istället för 3G. Det brukar i princip alltid hjälpa där det är dålig 3G täckning. Egentligen ska telefonen slå över automatiskt, men du kan befinna dig i ett gränsområde så telefoner ändrar till/från hela tiden

6. Freeedrik1990

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som svar till båda: En kollega har Telia och har full täckning här, sen så bor jag väldigt centralt samt har allt grönt på täcknings kartan så att säga!
    Så täckning ska det allt finnas! Befinner mig inte heller i någon betong byggnad eller liknande! Utan här är det någon som inte stämmer!o_O Frågan är vad? Ingen vill ta på sig ansvaret.. Finns det inget högre makt man kan vända sig till så man slipper prata med rent utsagt inkompetenta sommarjobbare? :sealed:

7. Freeedrik1990

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Pratat med Telia igen och fick nu tag på en vettig person som sa att det är täckningsfel där jag bor. Men dom jobbar på att fixa så fort som möjligt. Tänk om kommunikationen varit bättre. Då hade man sluppit ringa 5 gånger och bli sur för man inte får något vettigt svar!:ehm: Sen tack Toneloc för länken!:)

8. mekstro

mekstro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det är skillnad på 2G- och 3G-täckning. Om du jämför med någon, försäkra dig om att det är samma typ av täckning.
    Personligen upplever jag nog inte Spican som dålig på den här punkten, utan det är snarare Telia som ligger efter lite... inte så lite heller. Jag har ingen vettig 3G varken där jag jobbar eller där jag bor. Och då jobbar jag i ett av de tekniktätaste områdena i Linköping :mad: