Dålig täckning?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av JohnnyBeat, 15 jul 2010.

1. JohnnyBeat

JohnnyBeat Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Samsung Fold5

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Fold5
    Har flertalet gånger märkt att min Desire tappat kontakt med nätet(telenor). Får ofta att meddelandet (sms) inte kunde skickas, därför händer det också att jag spammar i sms då den ibland skickar en gång till efter jag valt försök igen. (En gång jag väljer, å automatiskt)

I skrivande stund har jag en stapel. På denna plats jag befinner mig har jag aldrig haft dålig mottagning förut. Mest störande är att det är såpass många sms som inte går fram vid första försöket. Men också att täckningen försvinner lite när den vill.

Nu till min fråga. Är det telefonen, operatören eller har jag fel inställningar eller något?
    3g ska väl vara bra eller?
    Surfar dock inte på 3g nätet då jag använder kontantkort å kör på wifi.

2. dacwe

dacwe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Händer mig med trots att jag skickar väldigt få sms. Har ingen lösning. Min datatrafik / internet funkar sådär i övrigt får bortfall ibland...

3. 4070ME

4070ME Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det ät många buggar med desiren

4. moody

moody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Det är ju uppenbart att du håller den fel. ;)

På jobbet (kontor i en betongkoloss från 70-talet) har min Desire 3 "pinnar" (Halebop/Telia) vilket är bättre än jobbtelefonen som har max 2 (Tele2). Hemma har jag alltid 3-4 pinnar.

Har du ett gammalt SIM-kort? På min förra telefon fick jag klart bättre täckning efter jag bytt mitt 3-4 år gamla SIM till ett nytt. Det tar 5 minuter att få ett nytt SIM i butik.

5. gummigutta

gummigutta Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har haft liknande problem, dock inte med att den helt tappar kontakt med nätet.
    Har hänt ganska ofta att mina sms och mms inte gått iväg, bytte till handcent och sedan dess funkar det alltid.
    Kanske någon bugg i den medföljande appen för mms och sms.

6. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Har dålig gsm/2g täckning där jag bor. Med mina tidigare telefoner som olika nokia/eriksson gick det hyffsat att ringa och skicka sms, samtalen kunde hacka till och man kunde missa vad folk sa. Men det bröts inte.
    Nu med min Desire så märker jag en klar försämring, Problem med sms bland och att samtal bryts händer rätt ofta. Tappar helt kontakt med nätet ofta.
    Kompisen som bor på samma ställe har en Legend märker också av att det blivit sämre sedan han bytt till Htc.

Tycker aven staplarna som anges för att visa mottagnings styrka är missvisande. vid 2 staplar har jag ca -105dbm i signal styrka, och ca -90dbm vid 4 staplar. Läste någonstans att vid -110dbm är det problem med att skicka sms och att bra styrka ligger vid -60dbm

Använder Telia

7. JohnnyBeat

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Samsung Fold5

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Fold5
    Har bytt simkort och tagit bort handcent. Smsen har bara blivit dubletter vid något enstaka tillfälle nu det senaste men täckningen är fortfarande upp & ner med. Min bror som också har telenor fast med en nokia hade full täckning medans jag inte hade någon alls. Då stod vi breve varandra.

Är inställd på Wdcma(?) Preferred. Kanske inte fattar att när de inte finns att den ska söka på annat. Så har testat att ha gsm - only å då har den täckning. Men vill inte ändra manuellt och Wdcma är väl 3g vilket ska vara bättre? Eller snurrar jag bara nu?

8. JohnnyBeat

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Samsung Fold5

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Fold5
    -dubbelpost ifrån min desire -

9. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Låt den stå på automatiskt, suger din 3g täckning kommer den gå över till GSM automatiskt. Vilket man surar över när man sitter och surfar och vips får man 2g ;) men så fort du har någorlunda 3g täckning kommer den hoppa tillbaka

10. JohnnyBeat

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Samsung Fold5

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Fold5
    U

De är ju bara det att när den väl tappar täckning på 3g så har jag ingen alls. Den ändrar inte automatiskt. De jag inte förstår varför. Kanske blir bättre när jag får uppdaterat.