Dåligt fungerande kompass?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av coopdeo, 9 apr 2010.

1. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kompassapps fungerar relativt dåligt i min mobil. I olika vinklar uppger den något olika riktningar för vädersträcken. Är detta något som man skall förvänta sig eller är något fel?

2. Hampan

Hampan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Samma på andra Androidlurar, funkar bäst när magnetometern används i kombination med gps för att visa riktning, som i Maps.

3. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Kompasser är alltid känsliga för elektromagnetiska fält. Därav följer att kompasser, utan gps-koppling, inte är helt pålitliga inomhus eller i miljöer där det finns mycket elektriska ledningar mm. Med andra ord: det är normalt att en kompass visar fel inomhus och i stadsmiljö.

4. pruzze

pruzze Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Min kompass-app säger att man ska göra åttor i luften med telefonen för att resetta magnetometern. Kan vara värt ett försök.

5. Dykaren

Dykaren Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har försökt detta utan resultat tills jag hittade denna video. Efter ha sett denna insåg jag att jag hade gjort åttorna fel... Men nu funkar den! :)

http://www.youtube.com/watch?v=sP3d00Hr14o

Simma lugnt!

6. chsw

chsw Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack. Har samma problem med min. Provade alla möjliga varianter av åttor utan nån framgång, men med denna snabba rörelse fungerar den direkt sen.

Det enda jobbiga är att jag måste göra detta varje gång jag startar nått program som använder kompassen, dvs den verkar aldrig spara kalibreringen.

7. Dykaren

Dykaren Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har precis samma problem! Kanske ska lyfta denna tråd till ett allmänt forum eftersom jag har en Legend...

Simma lugnt!