Problem: Dåligt ljud i trådlösa hörlurar.

Diskussion i 'Phone (1)' startad av Jumpylion_1, 16 jul 2023.

  1. Jumpylion_1

    Jumpylion_1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2023
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Desperat tjej här. Ville testa en helt ny telefon och valde nothing phone. Har du fungerat felfritt med mina marshall major 3 hörlurar tills för en vecka sen. När jag är i samtal så hörs jag inte? Jag hör personen, men personen hör mig ytterst dåligt. Alla andra hörlurar funkar. Samt att mina hörlurar funkar med andras telefoner. Mobilen är uppdaterad och omstartad. Samma med hörlurarna. Har provat och koppla ifrån och parkoppla på nytt igen.
    Kommer inte på mer vad jag kan göra? Någon som har något tips?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 588
    Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om du har möjlighet, kan du testa att ansluta hörlurarna via kabel till din Nothing Phone? (ja, jag vet att den inte har ett 3.5mm men om du har en adapter tänker jag). Har du testat med en annan Nothing Phone telefon? Om du har den möjligheten också
     
  3. Jumpylion_1

    Jumpylion_1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2023
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Har en adapter och testade det nu precis. Då fungerar det felfritt.
    Har ingen möjlighet att testa med en annan nothing phone tyvärr :(
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 588
    Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Testat att nollställa Wi-Fi, mobildata och Bluetooth? Bör finnas under Inställningar -> System -> Återställningsalternativ

    Ps använd gärna citera knappen, då får personen du svarar en notis om att du svarat, samt i trådar där många skriver, vet man vem du skriver till :)
     
  5. Jumpylion_1

    Jumpylion_1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2023
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Återställde 2 gånger. Fortfarande samma problem tyvärr : (
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 588
    Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då har jag inte mycket mer förslag i o med att andra hörlurar fungerar med din telefon mm

    Ps använd gärna citera knappen, då får personen du svarar en notis om att du svarat, samt i trådar där många skriver, vet man vem du skriver till :)
     
  7. Jumpylion_1

    Jumpylion_1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2023
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Får vänta och hoppas på att en ny uppdatering löser problemet alternativt blir det en ny telefon. Tack för tipsen. Både om telefonen och citeraknappen. Hoppas jag gjorde rätt nu : )
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 588
    Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det gjorde du.
    I så fall är det nog prisvärdare att byta hörlurar än telefon :)
     
  9. Jumpylion_1

    Jumpylion_1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2023
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Jo så är det ju, men just nu känner jag mig mest besviken på telefonen. Det är den som bråkar och då är det den som får ta straffet :P
     
  10. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    760

    MINA ENHETER

    Kanske har något med protokollet att göra eller vilken mikrofon som används. Det finns scenarior där ljudet hamnar i hörlurarna men det är telefonens mic som används, kanske är något sådant som händer? Kolla om du kan välja mic när du är i samtal och vilken som är vald isåfall.

    Faktumet att det funkar med kabel är också intressant, vet att med Sony-hörlurar används inte hörlurarnas mic när man kör med kabeln så kanske funkar det för att telefonens mic används i det fallet
     
  11. Jumpylion_1

    Jumpylion_1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2023
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    Det luriga är att när jag tar av mig hörlurarna och håller dem i handen samtidigt som jag pratar otroligt nära mikrofonen så hörs jag bra. Men så fort jag sätter på mig hörlurarna så hörs jag otroligt lågt.
    Men när jag testade att koppla hörlurarna till en iPhone så kunde man prata och man hördes jättebra när man hade på sig hörlurarna.

    Man kan välja högtalare, telefon eller Major IV (hörlurarna). Och Major IV är ikryssad under samtalet :ehm:
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 588
    Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kanske telefonens noise cancellation som är för aggressiv
     
  13. Jumpylion_1

    Jumpylion_1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2023
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Har egentligen inte alls bra koll på tekniken i en telefon. Men googlade runt lite på noise cancellation och du kanske är något på spåret. Screenshot_20230716-154610.png
     
  14. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 634
    Mottagna gillanden:
    1 188

    MINA ENHETER

    en sak som kan vara värd att testa är att.
    1. "glömma" lurarna på telefonen.
    2. nollställa Wi-Fi, mobildata och Bluetooth
    3. factory resetta dina lurar. (Push and hold both the M-button and the control knob for 7 seconds until the LED indicator turns purple.)

    anslut BT igen och se om det hjälpte
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    41 902
    Mottagna gillanden:
    46 829
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du senaste firmware installerat på hörlurarna? Testa det med annars. Normalt sett brukar man kunna uppdatera firmware via tillverkarens app: https://play.google.com/store/search?q=Marshall App&c=apps


    Testa även rengöra mikrofonerna på hörlurarna. Om någon av dem är tilltäppt kan det bli dåligt ljud om de har någon brusreducering. Borde ju iofs inte vara ett problem då du testat dem på din iPhone utan problem, men skulle inte heller skada. Jag brukar använda häftmassa, men tryck inte för hårt, "dutta" bara lite, så ser man att skräp fastnar.
     
  16. Jumpylion_1

    Jumpylion_1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2023
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Har gjort punkt 1 och 2. Punkt 3 kan jag inte göra då all info om att resetta lurarna som finns gäller de tidigare hörlurarna. Har laddat ner manualen till de hörlurarna jag har just nu och där finns ingen info om hur man resettar dem ( major IV som jag har, har endast en knapp, de tidigare hörlurarna hade två):ehm:
     
  17. Jumpylion_1

    Jumpylion_1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2023
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Laddade ner appen och när jag connectade hörlurarna till appen så fanns dom med i listan men det stod att just dessa hörlurar inte var kompatibla med appen.

    Ska testa att försöka rengöra mikrofonen under dagen!
     
  18. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 634
    Mottagna gillanden:
    1 188

    MINA ENHETER

    som jag ser verkar en del haft tur med 0ställning av lurarna igenom att koppla in en usb till dator och sen hålla multiknappen länge! annars får du fråga hos de där du köpte lurarna. på nåt sätt går de att nollställa
     
    bernard gillar detta.
  19. Jumpylion_1

    Jumpylion_1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2023
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Lyckades återställa hörlurarna! Gjorde som du sa och helt plötsligt började lampan lysa lila. Hade innan det glömt enheten samt återställt nätverksinställningarna. Men jag hörs fortfarande inte när jag pratar : (
     
  20. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 634
    Mottagna gillanden:
    1 188

    MINA ENHETER

    då har jag slut på ideer. fabriksåterställning av mobilen är det enda som är kvar som jag kan se (för att utesluta att det är någon inställning som ger ditt problem)