Problem: Dåligt videoljud - [CyanogenMod 10.1]

Discussion in 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' started by treps_92boy, Feb 9, 2013.

1. treps_92boy

treps_92boy Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjenare alla glada! :)

Just nu kör jag CyanogenMod 10.1-20130208-NIGHTLY på min Samsung Galaxy S3 (i9300). Vilket fungerar riktigt bra. Är inte speciellt sugen på att gå tillbaka till stock ROM.

Men jag har märkt lite problem med kameran. För det första så fungerar det väldigt sällan att köra "touch to focus" med blixt. Men detta kan man leva med, eftersom den fokuserar när man tar bilden.
    Men, ljudet när man filmar är otroligt dåligt. Brukar filma ganska ofta när musikband är ute och spelar. Fungerar hur bra som helst på stock ROM. Men inte lika bra på CyanogenMod 10.1. Om man tar en gammal Sony Ericsson från typ 1998 eller nått så är ljudet lika dåligt. :P

Nää, men det fungerar vid normal ljudnivå, t.ex. när man pratar. Men är det högt ljud (typ när ett band spelar) så blir ljudet riktigt dåligt. Det mullrar, skrapar, brummar etc.

Är detta något man själv kan fixa? Köra med en annan kamera, eller kommer inte det hjälpa? Tycker ju det borde gå att fixa eftersom jag vet att telefonen klarar ljudet.

Löser jag inte problemet så måste jag gå tillbaka till stock ROM, vilket jag inte vill. Alternativ köra dual boot, men är inte jättesugen på det heller. Något som har en bra fix för detta?

Tack på förhand. :)

2. Luzo

Luzo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kameran är ett känt problem med CM10.1 (alla AOSP rommar) på grund av att Samsung inte släpper någon uppdaterad dokumentation/källkod till sin Exynos4 SOC. De kommer troligen inte heller göra det någon gång i den närmsta framtiden. Bara att hoppas på eventuell läcka (som inte leder till stämningar).

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

Den enda fixen = bita ihop och gå tillbaka till stock.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

4. treps_92boy

treps_92boy Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Är ju lite roligt att Samsung kan skicka en Galaxy SII till gruppen bakom CyanogenMod, som de gjorde kort efter att telefonen kom. För att de skulle kunna anpassa ROM:et till telefonen. Men att släppa källkoden för att kunna utföra samma sak fast till en Galaxy SIII är tydligen lite svårare. Idioti skulle jag säga..

Jao, ser ut så. Eller det finns tre alternativ:
    1. Testa med ett annat ROM.
    2. Gå tillbaka till stock ROM.
    3. Testa dual boot med stock och CyanogenMod. Köra CyanogenMod för vanlig användning och stock när jag filmar.

Tack för era snabba svar. :)