Är du säker på de verkligen? Jag vet att det går att avinstallera systemappar utan root. Exempelvis appen Easy uninstaller klarar av att avinstallera Systemappar utan root. Många har använt det för att bli kvitt Samsungs sugiga röstapp på SGS2:an. Något som inte gick att göra pre-ICS men så snart ICS dök upp så blev de möjligt. Det ska tilläggas att man var tvungen att använda en tredjepart app för att avinstallera. Valet var gråmarkerat på App-hanteraren med ICS. Förmodligen spärrad av Samsung. Men poängen är att Root krävs inte ändå.
Skillnaden mellan att avinstallera appar och döda data+cache är att du byter ut själva APK:en också men de är också bara skillnaden. Om nu inte program APK:n är korrupt, vilket den i teorin inte ska kunna bli, så ska de inte göra någon skillnad.
En app skapar i princip bara två typer av filer. Data (konfigurationer, lagrad data etc) och Cache (temporära filer exempelvis kartbilder och sånt). Om man då dödar allt som appen kan skapa så nollställer man i princip appen och det bör bli samma effekt som man har ominstallerat de hela underförutsättning då att APK:n inte är korrupt.
De enda jag kan se som är undantaget ovan är om appen kallar på API:er som lagrar data någon annanstans exempelvis hos Google eller dropbox eller nåt liknande. Eller om Appen har ett eget system för lagra data på exempelvis /sdcard som är en av få platser där appen kan lagra data. Varje App under Android kan bara nå sin specifika sökväg under /data/app. De är som en fysisk vägg mellan apparna. Om appen ska kunna kring gå detta så kräver appen Root. Det är därför appar som titanium backup inte funkar utan root.
Så om man vill vara riktigt säker på rensa rent och få det städat fast utan att ominstallera så bör man även förutom döda data + cache även kolla under /sdcard och eventuellt /mnt/extSdcard (eller liknande sökväg för fysiskt externa sdkort) och titta på minnet om man ser någon data fil där. Exempelvis så lagrar en del appar data under /sdcard/android/data/app.paket/. Man kan i så fall radera dessa mappar.
Jag tror faktiskt Google lagrar temporära kartdata på detta ställe. De kan ju faktiskt bero på att något är knas med dessa filer som får appen att flippa.
Aja, en del av detta jag skrivit är bara egna iakttagelser så jag tar gärna emot rättelser i fall jag har fel.
En tanke som slog mig är, när man kallar på en avinstallation, rensar då appen upp de sökvägar som är på sdkortet? Jag är inte så säker på de. De måste väl isf finnas med i hanteringen vid avinstallationen. Hmm.. Värt å undersöka hur som helst. Alltid kul att lära sig
Sorry att inlägget blev flummigt och långt.
Click to expand...