Problem: Dampig maps - kartan skakar och rycker?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Aprilia019, 2 oktober 2012.

1. Aprilia019

Aprilia019 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Google maps får damp och bara står still o skakar när jag köra med navigering, nån som vet varför?

2. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Vet inte varför men det finns en lösning. Tyvärr bryter den egentligen garantin då man måste roota telefonen för att göra det.

Men det kan det vara värt för att få det fungerande.
    Buggen du nämner har hänt mig säkert 10 ggr efter att jag lagt in nya Firmwares, så det har ju varit ovärderligt att det går att fixa.

Följ länken så är lösningen inom räckhåll! :)
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1074242#post1074242

3. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Läste lite som hastigast det är ju bara tömning av Data & cache? Det kräver ingen root eller på annat sätt bryter garantin.

Tryck bara menyknappen -> Inställningar -> Programhantering -> Alla -> Leta upp Google Maps och Navigering (en i taget) och klicka på knapparna som tar bort DATA & CACHE.

Om de nu funkar låter jag vara osagt jag har inte provat själv för min funkar som de ska.

4. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.295
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har råkat ut för samma problem vid navigering. Kartan fastnar stundvis, men sällan mer än någon minut, och står och skakar/rycker.

Problemet avhjälptes i mitt fall med samma metod som @kendobendo; föreslår. Har också råkat ut för att pilen/kompassen slutat fungera i Maps där samma metod löste problemet.

ROM: Wanam Lite XXDLIB V3.7

5. cruZZade

cruZZade Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jag har också varit med om detta. Efter ett tag kan hela kartprogrammet pajja totalt med texturbuggar och tok. Förmodar att det hela handlar om en bugg i mjukvaran.

6. Tråget

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Tömma data och cache hjälpte inte i mitt fall. Var tvungen att installera om också. Men som jag skrev i posten så är det så jag avhjälpte problemet. Inte nödvändigtvis alla steg som behövs. Kanske bara räcker att avinstallera och installera om.
    Räcker det med att bara tömma data/cache så är det ju ännu bättre (för dom det nu gäller).
    Men jag tänkte som så att om man tömmer cache och startar om så borde man ju minimera att det ligger kvar data någonstans innan man installerar om!? :teeth:

edit: Det var ju för övrigt det man var tvungen att ha root för, avinstallationen av maps.

Last edited: 2 oktober 2012
  7. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Är du säker på de verkligen? Jag vet att det går att avinstallera systemappar utan root. Exempelvis appen Easy uninstaller klarar av att avinstallera Systemappar utan root. Många har använt det för att bli kvitt Samsungs sugiga röstapp på SGS2:an. Något som inte gick att göra pre-ICS men så snart ICS dök upp så blev de möjligt. Det ska tilläggas att man var tvungen att använda en tredjepart app för att avinstallera. Valet var gråmarkerat på App-hanteraren med ICS. Förmodligen spärrad av Samsung. Men poängen är att Root krävs inte ändå.

Skillnaden mellan att avinstallera appar och döda data+cache är att du byter ut själva APK:en också men de är också bara skillnaden. Om nu inte program APK:n är korrupt, vilket den i teorin inte ska kunna bli, så ska de inte göra någon skillnad.

En app skapar i princip bara två typer av filer. Data (konfigurationer, lagrad data etc) och Cache (temporära filer exempelvis kartbilder och sånt). Om man då dödar allt som appen kan skapa så nollställer man i princip appen och det bör bli samma effekt som man har ominstallerat de hela underförutsättning då att APK:n inte är korrupt.

De enda jag kan se som är undantaget ovan är om appen kallar på API:er som lagrar data någon annanstans exempelvis hos Google eller dropbox eller nåt liknande. Eller om Appen har ett eget system för lagra data på exempelvis /sdcard som är en av få platser där appen kan lagra data. Varje App under Android kan bara nå sin specifika sökväg under /data/app. De är som en fysisk vägg mellan apparna. Om appen ska kunna kring gå detta så kräver appen Root. Det är därför appar som titanium backup inte funkar utan root.

Så om man vill vara riktigt säker på rensa rent och få det städat fast utan att ominstallera så bör man även förutom döda data + cache även kolla under /sdcard och eventuellt /mnt/extSdcard (eller liknande sökväg för fysiskt externa sdkort) och titta på minnet om man ser någon data fil där. Exempelvis så lagrar en del appar data under /sdcard/android/data/app.paket/. Man kan i så fall radera dessa mappar.

Jag tror faktiskt Google lagrar temporära kartdata på detta ställe. De kan ju faktiskt bero på att något är knas med dessa filer som får appen att flippa.

Aja, en del av detta jag skrivit är bara egna iakttagelser så jag tar gärna emot rättelser i fall jag har fel.

En tanke som slog mig är, när man kallar på en avinstallation, rensar då appen upp de sökvägar som är på sdkortet? Jag är inte så säker på de. De måste väl isf finnas med i hanteringen vid avinstallationen. Hmm.. Värt å undersöka hur som helst. Alltid kul att lära sig ;)

Sorry att inlägget blev flummigt och långt.

8. Tråget

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Det är bara härligt att starta dagen med flummigt och långt! :)
    Visste inte att det gick att använda tredjepartsprogram för att avinstallerassystemappar, en trevlig överraskning och alltid kul att lära sig något nytt som sagt.
    Jag måste flika in här att jag är extremt okunnig på exakt hur appar med tillhörande data, cache och övrig lagring fungerar. Men när du säger att det borde vara apkn som är korrupt så dyker det upp en fundering. Jag tror att varje gång maps har muppat ur så har det varit efter en fw-uppgradering (alltså inte ota). Tror aldrig det har fuckat upp när jag installerat från play. Kan ju tyda på att det är något knas på maps när den kommer inbakad i romen.
    Skulle ju inte vara helt otroligt, kod-fel har dom ju gjort förr (läs standby buggen) och den var dom ju inte direkt snabba på att fixa. Bara en tanke. :innocent:

9. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag tror faktiskt inte att APK:n är korrupt. Om jag får spekulera så skulle jag säga att det är korrupt cache/data som ligger bakom det. Vad du borde prova nästa gång (hoppas du slipper;)) är att:
    1. Döda program cache & data inne i programhanteraren
    2. gå till /sdcard och döda allt där under /android/data/com.google.android.apps.maps/
    3. Gå till Play och kolla så du har senaste maps.

Starta Maps på nytt och kolla.

Funkar inte de så fan vet. ;)

Tråget gillar detta.