Data försvunnen (bilder/filer borta)

Diskussion i 'Allmänt' startad av Erikinc, 22 feb 2016.

1. Erikinc

Erikinc Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

Skulle göra en backup igår kväll (oh the irony), gjorde backups med Titanium och skulle sen börja kopiera över allt till datorn. Kopplade i USB, och började föra över Titanium-filerna först, då blir något fel, kommer upp felmeddelande i Windows typ i stil med att "filen inte kunde kopieras, vill du hoppa över", så jag trycker avbryt. Efter det går det inte att kopiera filer alls, så jag kopplar ur telefonen igen. Efter detta så försvinner allt som funnits i Internal Storage vad det verkar. Allt jag sparat i form av musik, bilder, andra dokument osv är bara borta, mapparna likaså. Mobilen funkar precis som vanligt, alla appar, alla SMS osv är kvar, dvs allt som är i system eller data typ... Download/Pictures/DCIM/Music/Podcasts osv är helt tomma. Inga felmeddeanden på telefonen alls.

Vad ska jag göra för att (försöka) få tillbaka alla filer?
    Jag har testat ett antal Recovery program vid det här laget (dvs. PC program som försöker söka via USB koppling), men inget program verkar direkt funka över huvudtaget...hittar inga filer.
    Trodde först att det var MTP-buggen så jag har testat att rensa data för Medialagring och Extern Lagring osv för att de ska söka om, men utan resultat.

Nu börjar jag får smått panik över att mina foton är borta. Jag uppskattar verkligen all hjälp och tips jag kan få. Är absolut beredd att betala för det om ni kan rekommendera något företag eller liknande som verkligen kan sånt här.

Telefonen:
    Nexus 6, rootad. Kör TWRP recovery och PureNexus med Android 6.0.1

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om foton, dokument etc. är viktigt för dig så bör du ha en automatisk backup. Manuell backup går inte att lita på eftersom man gör det för sällan och du kan bli av med mobilen precis när som helst. Jag gissar att eftersom du gör det här inlägget så har du ingen backup så mitt inlägg blir lite näsvist.

Om filer och mappar är borta på mobilen så är det kört med vanliga metoder. Då får man gå in på en lägre nivå och försöka återställa data med verktyg för data recovery eller lämna in den till någon som kan sånt. Sluta använd din telefon nu så att du inte skriver över någon data.
    Jag har aldrig sysslat med data recovery så jag kan inte hjälpa dig. Jag utgår istället från att jag kan bli av med min telefon vilken sekund som helst och att alltid ha backup på allt i molnet.

Det finns många data recovery-verktyg där ute men testa in dem på måfå utan kolla verkligen upp att de fungerar innan du gör något.

För framtiden:
    Foton har du gratis genom Google Fotos.
    Dokument hanterar du gratis med Google Drive eller Dropbox.
    Musik ligger gratis på Google Music.

Jag rekommenderar alla att testa några olika worst case scenarior för att se att man har backuprutiner och koll på allt man är rädd om. Gör de regelbundet och se till att ni hanterar exempelvis nedbrunnen bostad, stöld av mobiltelefon och dator, kraschad hårddisk...

Last edited: 22 feb 2016
  3. Erikinc

Mottagna gillanden:
    0
    Jo jag vet jag vet =/ Det är tyvärr totalt ironi över detta. Jag har normalt sett backup som kör varje natt via llama och sync me. Men jag flyttade innan jul, och har inte hunnit sätta upp min NAS i nya lägenheten (mycket roligare att köpa möbler och inreda än att styra datorprylar), så jag hade inte på backupen nu... lathet är inte bra :(

Det konstiga är hur den bara kan radera bort hela partitionen typ, jag gjorde inget speciellt och hade inte installerat en app på säkert en månad, så allt va typ status quo, ett fel vid en filöverföring och hela partitionen är bortglömd typ.

Har nog testat 8st recovery program till PC'n men ingen hittar något. MEN, jag har hittat en app som är lovande, "Diskdigger", den jobbar just nu och hittar mycket bilder, det mest verkar komma från chrome cache eller mms, men jag tror faktiskt den hittat några bilder hittils. Så den är lovande iaf. Vore synd att torska alla bilder på brorsans nyfödda son t.ex. =/

4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ja, det är väldigt konstigt att data bara raderas på det sättet. Det ska ju normalt inte hända. Filer kan dock bli korrupta på olika sätt om man inte kontrollerat kopplar ifrån enheter. Jag ser dock inte hur det skulle ske om du bara kopierar filer från enheten eftersom skyddet är för skrivning, men datorers vägar äro outgrundliga.

5. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Om du har nån kompis som kör Linux och är bra på Linux så be denne titta på telefonen. Många gånger hittar man allt med Linux trots att inga program I Windows hittar något. Har själv fått hjälp med en hdd som rapporterade sig som oformaterad, Linux hittade alla 2tb med bilder och filmer på den.

6. Erikinc

Mottagna gillanden:
    0
    drzap, jag har tillgång till en linux dator, hur tänker du mer specifikt att man ska göra? Den hittar inget om man bara kopplar in telefonen.

7. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Själv vet jag inte exakt, kan inte linux så bra. Är nog en noob på Linux egentligen. Min vän som hjälpte mig brukar koppla in allt så det dyker upp som ett usbminne, även telefoner av alla olika märken och modeller. Efter det kör han nåt filprogram som hittar filerna utan att använda mbr på disk/minne. Det som oftast händer är att du tappar filtabellen så programmen inte kan hitta filerna, de finns dock kvar. Inga program och trix jag kan I Windows miljö har kunnat rädda det som han räddat. Inte ens de verktyg som du hittar på hirens boot cd.