Databas med mobilernas testresultat?

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av Skuggvarg, 5 aug 2013.

1. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Eftersom jag inte hittar någon ny mobil som passar mina önskemål sitter jag nu och klurar på vilken begagnad mobil jag ska införskaffa och lattja runt med till dess att jag hittar någon nyare och bättre mobil.

Jag tittade då bland annat på LG Optimus 2X:

https://swedroid.se/test-av-lg-optimus-2x/

I denna recension fick mobilen väldigt bra testvärden men det har ju hänt en hel del sedan 2X kom och jämfört med dagens mobiler skulle det nog se ganska annorlunda ut. Jag kände då att det skulle vara till stor nytta om man kunde sammanställa dessa testresultat så att vi faktiskt kan jämföra en äldre mobil med en nyare och se hur stora skillnaderna är. Jag har dock inte sett någon sådan databas än, så frågan är om det finns en sådan testdatabas och isåfall var man hittar den? Om det inte finns, vore det då idé att börja sammanställa de resultat som Swedroid har och sen försöka komplettera allt eftersom man kan få fram relevanta testdata?

2. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    522

MINA ENHETER

Du har ju http://androidenheter.se men vet inte hur mycket info som finns där som du vill veta om. Man kan jämföra olika modeller där.

Sent from holodeck on Enterprise ncc-1701-E

3. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Nja, jag tänkte då på något mer djupgående, i stil med de recensioner som finns här. Exempelvis att man sammanfattar alla resultat från exempelvis Sunspider och listar mobilerna för att kunna jämföra dem direkt mot varann.

4. Mekuso

Mekuso Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Trots att du frågar ganska specifikt om benchmarks måste jag råda dig att inte lita på dem särskilt mycket. Enligt min erfarenhet finns det många saker som spelar mycket större roll än benchmarkpoäng när det gäller verklig prestanda såsom flyt i gränssnitten etc.

5. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Jo, men de är ändå en vägledning, man får ett hum om vad mobilen faktiskt kan prestera. Vad finns det mer som påverkar användarupplevelsen då?

6. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    802
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Vi har samlat ihop en ganska diger samling benchmarkresultat under de fyra åren och tre månader som Swedroid har existerat, men många är från benchmarkprogram som inte längre existerar eller används. Men visst, det vore kul att ta till vara på alla resultat och infoga dem i en och samma databas någon gång i framtiden. Ett intressant framtidsprojekt som vi kanske kan samköra med vår systersajt Androidenheter.se.

7. Mekuso

Mekuso Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Mjukvaran naturligtvis. Vilken Android-version, och vilka modifikationer av den som används. Enligt min erfarenhet är det inte så enkelt att t.ex. nyaste Android-versionen är alltid snabbast, utan det verkar vara någon slags balans mellan hård- och mjukvara som ger bäst resultat. Det jag menar är att sämre hårdvara presterar bättre på Gingerbread än på Jelly bean medan med nyare hårdvara är tvärtom. Och på min HTC One S (för övrigt en riktigt schysst telefon) har jag märkt att det är stor skillnad i flyt och prestanda mellan olika versioner av både Sense och CyanogenMod.

Kort sagt, det är inte så enkelt :P

8. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 073
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vi kan lägga upp de grafer som framträder i våra senaste recensioner på androidenheter.se för att göra dem lättare att tillgå. Dessa innehåller i princip vad du efterfrågar.

Jag förmodar att det till och med kan vara så att vi kanske kan hitta på något för att vidareutveckla det och göra det möjligt att jämföra resultat två enheter emellan osv.

9. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Jo, det förstås...många faktorer att ta med i beräkningarna. Det jag hade i åtanke var väl mest att samla ihop den info som redovisats på exempelvis GSMarena och sammanställa den så att det lättare skulle gå att jämföra två mobiler mot varann. Sen får man väl ta hänsyn till att vissa mobiler testats med 2.3 istället för 4.0, osv...

bernard: Ja, den lösningen låter ju vettig, klart bättre än inget alls. :)