Databasdesign (MySQL) nybörjarfrågor

Diskussion i 'Off Topic' startad av druiden, 14 aug 2013.

  1. druiden

    druiden Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Planerar en databas för en sida där jag kan hålla koll på vilka böcker jag läst. Såhär har jag tänkt mig det, är det ett bra sätt eller har jag inte lyckats förstå konceptet?






    Böcker
    ISBN (primary key), utgivningsår, språk

    Författare
    Id (auto increment, primary key), namn

    Bokförfattare
    ISBN(foreign key), Id(foreign key)

    Användare
    User_id (primary key), lösen, e-post

    Lästa böcker
    User_id(foreign key), ISBN(foreign key)
     
  2. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Detta är förvisso inte mysql specifikt, och jag tror du kommer at vilja ha med mer så småningom. Här kommer dock några spontana tankar.

    Böcker: du vill kanske ha med namnet på boken?

    Författare: tänk på att man kanske vill kunna sortera, söka och hantera förnamn och efternamn var för sig

    bokförfattare: tänk på att det kan finnas flera författare till en bok

    användare: inget displaynamn eller inloggningsnamn? är det tänkt att e-post adress ska användas både för kommunikation, som displaynamn och som inloggningsid?

    lästa böcker: datum eller år när det lästs kanske? betyg (1-5)? recension (fri text)?

    man kan hålla på att bygga ut i evighet, men detta var som poppade upp först hos mig. tänk också på att inte göra det för stort och komplext i början, för då fastnar du lätt i designfasen och kommer aldrig i mål. bättre då att släppa en version 2 inom kort.


    lycka till!
     
  3. druiden

    druiden Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar! Jo kan lägga till mer kolumner men har jag tänkt rätt med mina "keys" att de används för att koppla ihop de olika tabellerna?
     
  4. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jo, jag skulle nog vilja påstå att denna normalisering är hygglig och kan fungera väl utifrån den lilla info som framgår av frågan.