Dataförbrukning med en Android-telefon - mellan tummen och pekfingret

Diskussion i 'Allmänt' startad av frippz, 30 jul 2009.

1. frippz

frippz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det här är sannerligen en klassisk "hur långt är ett rep"-fråga. Jag försöker bedömma hur mycket datatrafik man kommer att generera med en Android-telefon, framförallt så att jag väljer rätt paket till mitt abonnemang. Jag kör med Tele2 idag och det finns tre tillvalspaket för mobilsurf:

Idag kör jag med Mobil surf Mini på min Samsung U700 och det räcker ju alldeles utmärkt. Jag är dock bombsäker på att med min kommande Samsung Galaxy så kommer jag gå över denna gräns. Frågan är bara hur mycket.

Så för att få lite uppfattning tänkte jag fråga användarna på Swedroid vad ni brukar dra i datamängd på en månad. Går det över 1GB?

2. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag ligger på totalt 2-3 GB de månader då jag kör mycket tethering. Utan tethering kommer jag inte upp i 1 GB, inte ens nästan.

Lyssnar du mycket på streamad musik/radio, eller ser du mycket på youtube? Då kan du nog närma dig och även gå över 1 GB. Annars kommer du sannolikt inte i närheten. Många verkar faktiskt klara sig med ynka 200 MB, men det fungerar inte för mig.

3. frippz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för snabbt svar, mannyb! Jag kommer definitivt kika på YouTube-videos, men inte i en så enorm utsträckning. Hmm, då kanske jag klarar mig med Midi-paketet trots allt. :)

Input från fler personer är varmt välkommet!

4. greyhound

greyhound Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag har 512 MB varje månad i trafik, denna månad har jag kommit upp i 50% av det :)
    Jag kollar mailen både gmail och ett IMAP-konto var 10:de minut. Surfar lite inte mycket, laddar dock ner endel från market.

5. PolkaMan

PolkaMan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har använt ungefär 700 mb den här månaden. Det är bara om man lyssnar på strömmad musik och liknande som det går åt, det tar ganska mycket batteri så man kan inte göra det hela dagar. Själva surfningen och ladda ner saker från market tar knappt något. Hur mycket tror du att du kommer lyssna på strömmad musik och se på youtube? Kan du byta mellan abonnemangen när du väl valt?

6. frippz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är ett tilläggspaket till ett redan valt abonnemang (kör med Tele2 Snackis för övrigt). Tror det är en uppsägningstid på 3 mån för tillvalet. Jag skulle gissa på att det är enklare att byta uppåt än nedåt. :)

Jag siktar nog på Midi-paketet just nu för 89 spänn i månaden och 1 GB trafik. Det känns mest vettigt. Kan säkerligen bli en del videotittande trots allt och säker en smula strömmande ifrån Spotify när det väl beger sig. Jag är rätt säker på att jag kommer gå över 200 MB i månaden, så att behålla det paketet är nog inte rätt väg att gå för mig.

7. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Testa med 1 GB, sedan är det ju bara att se var du landar och byta upp/ner dig efter behov... men jag tror mellanpaketet blir perfekt för dig.

8. frippz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lade precis på luren med Tele2 kundservice. Midi-paketet börjar gälla imorgon, lagom tills min telefon kommer. :)

9. nebi

nebi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samma här :)

10. Skinksallad

Skinksallad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Jag har Tre och en Windows mobil som snart ska bytas ut, men jag mobilsurfar Mycket, kör mycket thetering, och kommer upp i 15-20gb/månad, men då är det när jag inte är hemma så mycket och har den som huvudsakligt internet

11. Suntao

Suntao Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kör själv med just Midi-paketet.

Saken är den att du har 1 GB fri hastighet (alltså så snabbt du bara kan), vid 1 Gb så sänker Tele2 din hastighet till 64 kbit/s. Detta betyder att du kan surfa hur mycket du vill, med en hastighet på 64 kbit/s.

64 kbit/s går faktiskt att surfa på ;P

Du har gjort ett bra val :P

Och frågan om att "byta upp" sig, har för mig att jag läste i avtalen att upp var ingen fara, men att byta ner kräver 3 månader.

12. frippz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Yes, det var precis så fröken i telefonen sade när jag snackade med kundtjänst. :D Sen kan man även köpa till sig extra trafik för en engångskostnad om man absolut måste ha samma fart, vilket iofs inte känns aktuellt för mig.

13. serajo

serajo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har bara haft min magic i ett par dagar, men jag kör med Tre´s Turbo surf tjänst. Tror den stryper efter 0.5gb eller nåt va? Har inte den blekaste om vad jag kommer komma upp i, detta är min första "surf"-mobil.

14. cyborg

cyborg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Måste man inte betala extra ifall man överstiger 1 GB? Eller kan man surfa gratis med en hastighet på 64 kbit/s?

15. frippz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, det är bara på Tele2:s Mini-paket som det kostar om du går över. Se listan från Tele2 som jag citerade ovan.

16. paraflaxtapet

paraflaxtapet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Bumpar en över tre år gammal tråd. *BUMP!*

Hur mycket förbrukar olika sorters surf? webbradio via appar? youtube?

antar att uppgifterna från 2009 i trådens början inte gäller längre?

Last edited: 8 jan 2013
  17. paraflaxtapet

paraflaxtapet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

*dubbelpost*

Last edited: 8 jan 2013
  18. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Webradio/youtube är stora slukare av datatrafik. Hur mycket det förbrukar är svårt att säga då det beror på flera parametrar så som kvalitet på ljudet, videon och hur länge du lyssnar/tittar.

Men räkna lite lätt. Säg att en webbradio sänder i 64 kb/s så borde det bli 64*60 sekunder = 3840 kb/minut webbradio. Alltså runt 3.8 MB per minut du lyssnar.

Med reservation för att jag inte vet i vilken kvalitet webbradio sänder, kan ha blandat ihop suffixerna och räknat fel, men då får någon rätta mig. :innocent:

Edit: Verkar som att jag blandade ihop suffixerna (28 MB/timme ska det vara om radion sänder i 64 kb/s). Här har du ett bättre svar: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080708100631AA7VI39

Jag har själv förbrukar 7,8 MB på två veckor enligt Halebop. Rätt lite men bara använt whatsapp och liiite facebook under den tiden.

Last edited: 13 jan 2013
  19. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag förbrukar runt 3-4 GB med min Lumia, men då kör jag den ofta som AP till laptopen och streamar ganska mycket musik.

Sedan har det en tendens att gå åt mer när man har LTE^^

20. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag körde Youtube i en halvtimme på HD, och under den tiden förbrukades nästan 1 GB!
    Så jag rekommenderar verkligen att ta lite mer data än nödvändigt när du tecknar ett abonnemang!