Datahastighet med Telenor?

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Herrn, 9 jun 2012.

  1. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 323
    Mottagna gillanden:
    1 601
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Hej jag undrar viken hastighet ni får ut på Telenors nya abbonemang med 16 Mbit/s
    Mvh Herrn
     
  2. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Med min razr snittar jag runt 6.2 - 7.1
    Har inte gjort så många tester dock.
     
  3. AlexE

    AlexE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Snittar runt 7mbit hemma i åkersberga utanför Stockholm. På jobbet i centrala Stockholm mellan 7-9mbit med SGS3

    Skickat från min A500 via Tapatalk 2
     
  4. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 609
    Mottagna gillanden:
    1 325
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Av de android enheter jag testat så brukar inte själva operativsystemet kunna klämma fram mer än max 10mbit.

    Oavsett om man sitter på någon operatörs 3g eller wifi
     
  5. krutbjörn

    krutbjörn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Wear Active2
    Märker ingen skillnad mellan det nya 349-abonnemanget och mitt tidigare 299-dito. Ingen alls! Samma APN, "services.telenor.se". Nytt mikro-SIM och allt... Ligger kvar på < 3 Mbit/s. Undrar vad detta beror på...
     
    Last edited: 11 jun 2012
  6. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Jag ligger på varierat mellan 6-8mbit i både Malmö, Helsingborg och Hässleholm.
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 200
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Om TS har en desire så kommer han förmodligen inte att märka någon skillnad alls. Den klarar bara 6 Mbit praktisk maxhastighet.
     
  8. johankardell

    johankardell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2009
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag bytte abonnemang i helgen från det gamla som var begränsat till 3Mbps - då fick jag ut 3Mbps - till ett nytt (Fastpris Sverige, 16Mbps). Befinner mig centralt i Göteborg samt i Mölndal. Hemma får jag 5 Mbps, där är det väl inte så bra mottagning, men på jobbet får jag 8-10. Klart nöjd, så fort det kryper upp mot 10 är det riktigt snabbt.

    Just nu kör jag på en iPhone 4S, men S3 är beställd.
     
  9. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Testa internet.telenor.se istället.

    Skickat från min Nexus S via Tapatalk 2
     
  10. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Undrar vad använde ni för appar för att mäta?
    Bredbandskollen?
    Speedtest?
    Annat?
     
    Last edited: 30 jun 2012
  11. Turbotraktor

    Turbotraktor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    0,9-0,95 mb/s oavsett vart jag befunnit mig ( Stockholm + Dalarna ). Gjort över 50 test med Bredbandskollen + Speedtest. Hoppas inte det är mobilen det är fel på, Wi-Fi funkar iaf utan problem hemma.
    Ringt kundservice ett antal gånger samt besökt deras butiker 2 gånger. Nu senast när jag besökte deras butik testade tjejen som jobbade där mitt kort i sin mobil och fick samma hastigheter som jag fått, sen testade hon sin hastighet och kom upp i 6 mb/s. De ska skicka mig ett nytt SIM - kort i veckan som kommer. Hoppas det hjälper :cry:

    Edit: Testat både med "services" och "internet".
     
  12. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Liknande erfarenhet med Telenor, men kom inte så långt än som du.
    Jag får knappt över 1Mbit med Bredbandskollen, och starkt varierande med Speedtest, som ibland visar över 6Mbit, men som oftast under 2.
    Kom aldrig fram till Telenors kundtjänst på telefon, efter 40 minuters väntan och 2 bortkopplingar gav jag upp, men lyckades komma fram till att chatta med deras Kundtjänst. Där har de sagat att Bredbandskollen (som är erkänns av Post och Telestyrelsen) visar fel, Telenor bara godkänner Speedtest!
    Hoppsan? Är det upp till Telenor???
    Mitt abonnemang borde ge upp till 16 Mbit. Har ett annat abonnemang, upp till 3Mbit, och den levererar med Bredbandskollen just omkring 3 Mbit.

    Jag försökte kontakta Telenors Kundtjänst via eMail, skickade in en kopia av chattet och också mina mätresultat. Vet ni vad Telenor svarade?
    Just det.

    INGET.

    Där står vi nu. Nästa steg? Någon som har en idé?
     
  13. Turbotraktor

    Turbotraktor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Lustigt att du inte ens kommer fram till deras kundservice. Har som mest väntat 14 minuter. Sen att man får olika "tips" beroende vem man pratar med är tragiskt. Bevis på att de inte vet vad de ska göra. Standard är: " Jag startar om ditt abonnemang, stäng av telefonen i 10 minuter och starta den sen och prova" + "Prova med att ta bort proxy och använd internet.telenor.se". Förra samtalet jag hade med dom, i förrgår, började jag med att förklara allt jag gjort med telefonen enligt deras anvisningar, det slutade med att killen sa "Det ska inte vara såhär, jag skickar dig ett nytt SIM-kort utan kostnad". Lovar att jag nånstans måste betala för det ändå. Till mig sa dom att jag ska använda Bredbandskollen, INTE Speedtest. Verkar som om det inte finns direkta riktlinjer på deras support utan dom verkar skjuta från höften. Nu ska jag vänta på mitt kort och testa om det blir någon skillnad, skriver här sen vad resultatet blev.
     
  14. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 460
    Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    Jag borde få mitt simkort i veckan (beställde abonnemang 11/5, dom är inte snabba precis)
    med upp till 16 mb, ska testa med både speedtest och bredbandskollen.
    Har dessutom möjlighet att testa i ett antal lurar. (ZTE Blade, S/E X8, S/E X1 och Xperia ray)
     
  15. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Väntan på Kundtjänst: 2 ggr väntade jag i precis 15 minuter, då det bröt ned vid 15:01. Sen väntade jag i 10 minuter - då svarade deras "Chat"

    Här får du läsa det:

    Detta är ett automatiskt genererat e-mail. Nedan ser du din chattsession med Telenors Kundservice
    Tid Detaljer
    06/26/2012 12:18:24PM System: “Tips! Du vet väl att du kan se dina fakturakopior på Mina sidor?”
    06/26/2012 12:18:40PM System: “Tips! Passa på att registrera dig på Mina sidor. Du måste ha din mobiltelefon tillhands för att ta emot ett engångslösenord.”
    06/26/2012 12:19:20PM System: “På Kundservice har vi ett brett utbud av telefoner och datorer till attraktiva priser. Vi berättar gärna mer för dig i chatten.”
    06/26/2012 12:42:47PM Sessionen har påbörjats med (Martin B)
    06/26/2012 12:42:47PM System: “Hej och välkommen till Kundservice du pratar med Martin B. Vad kan jag hjälpa dig med?”
    06/26/2012 12:42:47PM Lasslax: "Teknik"
    06/26/2012 12:43:10PM Lasslax: "Hej, skall jag lägga på 222 som jag ringer just nu?"
    06/26/2012 12:43:31PM Lasslax: "Jag menar, sen över en halv timme ringer jag."
    06/26/2012 12:44:08PM Lasslax: "Nähä, ingen här heller..."
    06/26/2012 12:45:05PM Lasslax: "OK, kanske någon kommer och tittar på?"
    06/26/2012 12:45:20PM Kundservice (Martin B): “Jag sitter här, du kan gärna skriva din fråga så jag kan hjälpa dig.”
    06/26/2012 12:45:43PM Lasslax: "Mitt nummer är 070XXXXXX och mitt problem är att jag borde ha upp till 16 Mbit datahastighet, men har under 1"
    06/26/2012 12:47:00PM Lasslax: "Har ett annat abonnemeng också, upp till 3Mbit, och den levererar ca.2,5"
    06/26/2012 12:48:20PM Lasslax: "Så???"
    06/26/2012 12:48:26PM Kundservice (Martin B): “Får jag be om ditt personnummer så ska jag se över ditt ärende.”
    06/26/2012 12:48:36PM Lasslax: "xxxxxxxxx"
    06/26/2012 12:49:24PM Kundservice (Martin B): “Jag ska titta närmare på detta, var god dröj.”
    06/26/2012 12:50:17PM Lasslax: "Ja, jag väntar... taog ju bara 40 minuter att komma fram så här långt..."
    06/26/2012 12:53:50PM Kundservice (Martin B): “Starta om telefonen nu och testa igen.”
    06/26/2012 12:54:06PM Kundservice (Martin B): “Använd inte Bredbandskollen utan dra ner en annan app, till exempel Speed test.”
    06/26/2012 12:54:13PM Lasslax: "ok."
    06/26/2012 12:54:24PM Lasslax: "Det tar ca. 1 minut"
    06/26/2012 12:56:06PM Lasslax: "Bredbandskollen ger 1,013 nedström och 0,313 uppströms"
    06/26/2012 12:56:19PM Lasslax: "Not good. Not god at all!"
    06/26/2012 12:57:18PM Kundservice (Martin B): “Testa en annan app, då Bredbandskollen ibland inte fungerar som det ska.”
    06/26/2012 12:58:50PM Lasslax: "Samma bredbandskollen i en annan telefon, på samma ställe ger 3 Mbit."
    06/26/2012 01:00:00PM Lasslax: "Dessutom ser jag på trafiken också, att den är mycket seg. Jag har en S3, skall fixa H+"
    06/26/2012 01:00:58PM Kundservice (Martin B): “Jag förstod inte din sistta mening där, vad menar du?”
    06/26/2012 01:01:05PM Kundservice (Martin B): “Testade du med en annan applikation?”
    06/26/2012 01:01:44PM Lasslax: "Telefonen skall klara 21Mbit nedströms."
    06/26/2012 01:01:59PM Lasslax: "Vilken ANNAN applikation tänker du på?"
    06/26/2012 01:02:40PM Kundservice (Martin B): “Speedtest, Speed test, finns massor utav applikationer.”
    06/26/2012 01:04:04PM Lasslax: "Nej, jag har inte testat med speedtest. Men jag testade SIM kortet i en Galaxy / Tab, där det visar samma siffror."
    06/26/2012 01:05:39PM Kundservice (Martin B): “Speedtest.net ska applikationen heta, det vi behöver ifrån dig är då tre exempel på tidpunkter som du testar att mäta ditt resultat.”
    06/26/2012 01:05:43PM Kundservice (Martin B): “Detta sker utomhus.”
    06/26/2012 01:06:29PM Kundservice (Martin B): “Det som det ska innehålla är;
    Tidpunkt och datum
    Var du befinner dig
    I vilken telefon
    Resultat.”
    06/26/2012 01:06:47PM Kundservice (Martin B): “Återkom med dessa tre exempel så kommer vi att lägga in en felanmälan på detta till våra tekniker, de kommer sedan att sköta ärendet.”
    06/26/2012 01:06:49PM Lasslax: "Jag har testet otaliga gånger under den gångna månaden."
    06/26/2012 01:07:07PM Lasslax: "Men OK, jag testar utomhus, kan ta 1 minut"
    06/26/2012 01:07:25PM Kundservice (Martin B): “Speedtest.net-applikationen är den enda som vi godkänner.”
    06/26/2012 01:07:35PM Sessionen avslutad

    *********

    Sen har jag mailat till dem. Inget svar.
     
  16. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 609
    Mottagna gillanden:
    1 325
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Varför uppträda så dryg, testa med en där speedtest då och antagligen får du ca samma resultat och då blir dom glada och startar ett ärende, du bråkar bara och ställer dig på tvären i onödan.

    I övrigt så förstår du väll att dom itne sitter med 1 chattärende i taget och säkert ett par därför tar det nog lite tid.
     
  17. Turbotraktor

    Turbotraktor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Lasslax, använd dig inte av deras chatsupport. Fått sämst service därigenom. Ring eller besök en fysisk butik. Bara man är saklig och vet vad man talar om så blir dom väldigt medgörliga ( Som tjejen som hjälpte mig i butiken och killen på telefonsupporten )
    Bara ett litet tips :)
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 463
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du tar emot hjälpen som du får, alltså när du blir ombedd att testa annan app, gör det. Det kommer gå mycket snabbare att lösa ditt ärende då. Bredbandskollen-appen visar ibland för lite och ibland korrekt, det beror lite på. Så mitt tips till dig är att du testar med både Speedtest.net och Bredbandskollen-appen vid samma ställe och tillfälle sen hör du av dig med resultaten till Telenors kundtjänst - då har du garderat dig mot att de ska säga att du ska testa en annan app igen :)

    För övrigt så ska din mobil klara 21Mbit/s - men det marknadsförs som upp till 16Mbit/s. Dina hastigheter är oavsett inte acceptabla.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  19. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Citat ur min beskrivning av problemet:
    "Jag får knappt över 1Mbit med Bredbandskollen, och starkt varierande med Speedtest, som ibland visar över 6Mbit, men som oftast under 2."

    Du läste tydligen inte det jag skrivit.
    Varför kommenterar du det du inte läst?
     
  20. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Visst, det skulle bli effektivast att gå till en Telenor butik personligen - men det tar tid. Jag menar skall jag lägga (ännu mera) tid på att de skall överhuvudtaget utreda det jag (och tydligan flera till) kalgar på?
    Dessutom, om jag klagar skriftligen, som jag också gjorde, med bifogade mätresultat, då borde de ha åtminstone svarat på det, eller?

    Det är inte första gången jag har problem med Telenor, och "Kundtjänsten" har aldrig löst något av dem. Men jag hörde till den lilla lyckliga skaran som hade en "insider" på Telenor, och han fixade alltid det Kundtjänsten inte kunde. Tyvärr jobbar han inte där längre.

    Så ja, ditt förslag är naturligtvis det vettigaste, att gå till dem, lägga fram telefonen och låta de mäta och rodna...
    Men vad har "Kundtjänsten" för funktion då?