Datatrafik utomlands

Diskussion i 'Allmänt' startad av caveman, 8 mar 2010.

1. caveman

caveman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej har ett Telia abonnemang och betalar 69kr/mån för fri surf 500mb i Sverige. Känner dock att man skulle ha grymt stor nytta av Androids möjligheter när man turistar utomlands. Layer, maps mm gör att man har sin egen guide i fickan. Dock är det ju idag svin dyrt att surfa utomlands. Är det någon som har någon idé hur man kommer undan billigare? Typ köpa utländska kontantkort eller liknande. Någon som har någon erfarenhet?

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Även jag har varit inne på att köpa kontantkort utomlands (spanien) men inte hittat något med prisvärda surfmöjligheter. Förhoppningsvis mognar marknaden utomlands så att det kommer bättre alternativ framöver.

m v h Henrik

3. gullebarn

gullebarn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Väcker en gammal tråd..
    Nu finns det ett sätt att komma ner avsevärt i pris! Ett enda sim-kort (kontantkort) som fungerar i massor av länder för under 10kr/MB. Man måste kolla i deras prislista vilket land som man ska resa till, sedan beställer man bara ett startpaket för att komma igång. Betydligt billigare än roamingkostnaderna hos svenska operatörer!
    http://datamobile.se/

4. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Kontantkort är vägen att gå, när jag var i Italien så köpte jag ett simkort från operatören "Wind" 3g + 1gb data , kostade väl dryga 80 spänn :)

5. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Det normala priset för internettillgång utomlands är 0 kr. Man kan få leta lite men hamburgerbarer, kaffebarer, restauranger och andra håller ofta med gratis WLAN, internetkaffeer är ofta mycket billiga. Går att hitta öppna nät med vad som finns inbyggt i Android med kan vara lättare med ett gratisprogram som t.ex. WiFinder.

6. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 164
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Jomenvisst!
    Öppna nätverk i all ära.
    Men ska man vara ute och röra sig och använda maps och layers så fungerar det ju jättebra att hanka sig fram på ett och annat öppet nätverk! DOH!

Man vill ju ha det med sig, inte stå vid varje gathörn och leta efter nätverk! Då går det ju lättare med karta och reseguide i bokform.

Men som redan sagts, det blir bättre och bättre utbud på kontantkort till rimliga priser. Själv tycker jag 10:- mb ärdyrt!

7. jack71

jack71 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska till Turkiet nu där det tydligen kostar 120 kr/mb att surfa, även om jag inte riktigt har någon bra koll på hur mycket surf 1 mb är så lär man väl vara försiktig o se till att ha datatrafik avstängd när t ex grabben vill spela spel eller så på min HTC.

Någon som har råd för vad man ska tänka på och även om Halebop m.fl. nu har en gräns på 600 kr så känns det farligt att låta klåfingrig 3,5 åring leka med mobilen på nåt sätt när jag inte har sån järnkoll på vad som gäller :)