Datatrafik

Diskussion i 'Blade' startad av Rep0, 29 apr 2011.

1. Rep0

Rep0 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har en som kan tyckas dum fråga men har fått lära mig att det inte finns dumma frågor :)

När jag använder GPS'en så måste man ju i sin tur aktivera Använd GPS satelliter.. min fråga är om det genererar datatrafik som sen i sin tur kommer på teleräkningen? anledningen jag frågar är för att jag får specificerat på min mobilräkning att det har tickat datatrafik trots att jag inte har det aktiverat på luren.. jag är aldrig online med den förrutom när jag kör via wifi här hemma och det borde inte kosta ... eller?
    Kan nämna att jag kör med Navigon GPS

2. Failemon

Failemon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det ska det inte göra. Punkt.

Vidare: Om du har stängt av datatrafik i inställningarna så ska Android-OS:et själv fimpa alla nätverkskopplingar. Om du vill vara riktigt säker så gå in och ta bort alla profiler för data-anslutning - då vet den inte ens hur den ska skapa en anslutning som tickar iväg några data. Det finns en ruta för att hämta extra information om satelliternas position, denna tar lite data, men går att klicka ur och då är det en ren och skär GPS. Kanhända tar det längre tid att få en fix men det ska inte påverka funktionen i övrigt.
    Ett frågetecken som kvarstår personligen är hurvida MMS hanteras, dessa innehar data som skickas och även med data-trafik avstängd går det att ta emot och skicka MMS iaf. på Tele2/Comviq. Kanske detta som syns på din räkning?

3. Rep0

Rep0 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skickar aldrig MMS.. enbart ett fåtal SMS i månaden och runt 30min samtalstid.
    En annan grej jag reagerat på också är att jag har ett par tior i kostnad på Spel? har inte ett enda spel installerat på luren så det vete gudarna vad det är för kostnad :/ kanske läge att konfrontera Telia

4. Failemon

Failemon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Assisterad GPS heter det i min telefon, då kollar den med en server (google?) jungefär vart satelliterna befinner sig vilket underlättar en snabbare fixering vid användning.
    Jag hade nog begärt en specifierad faktura av dom, det låter lite konstigt så dom får ju gärna redovisa exakt vad det är dom vill ha betalt för - "Spel" kanske är någon dum prenumeration på en av dom där reklamerna man såg på MTV för länge sedan... Zamba/Zumba eller vad dom nu hette?

5. Rep0

Rep0 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Assisterad GPS är inte aktiverad, behövs inte när man kör navigon i "offline" mode.. var mest nyfiken på om det tickar datatrafik när man aktiverar GPS satelliter.. får försöka hålla koll på när jag använder GPS'eno sen jämföra med min faktura o se fall tid o datum stämmer med dom tiderna

6. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Med tanke på att man kan köra gpsn i flight mode, så tvivlar jag på att det ska ticka på någon datatrafik om du enbart kör gps och annat är bortkopplat.