Dator för 11k

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Abbesss, 4 jul 2016.

1. Abbesss

Abbesss Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej skulle behöva lite hjälp.. Tänkte bygga en ny dator för ca 11 tusen. Datorn ska användas främst för gaming. Jag har en ganska bra idé om vilka saker jag ska köpa men vill ändå ha lite tips. Jag är nästan hundra på att jag ska köpa chassitet "Corsair Carbide 400c" men om ni har rekommenderar ett annat chassi så är det bara bra! Tack!

2. jhws

jhws Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    113
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone
    Ett bra tips är att kolla på t.ex. Sweclockers. Det finns nog säkerligen 5-10 trådar om exakt det du frågar efter.

Men ett generellt tips när det kommer till gamingdatorer, välj dem bästa möjliga komponenter som rymmer din budget.

Skickat från min telefon

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 768
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan du lägga upp en lista på vad du tänkt dig? Exempelvis Inet, Komplett m.fl. låter en ju rätt smidigt dela listor. Det blir betydligt enklare att ge tips då :)

OBS! Tänk på att Intel kör en cashback-kampanj just nu på vissa kombinationer av CPU:er och moderkort. Inte dumt att dra nytta av: https://toptechcashback.com/se/sv/pages/cpumb/home

Det vore också utmärkt om du kunde svara på om du har några överklockningsambitioner eller ej och om du föredrar Nvidia framför AMD eller vice versa, eller om det kvittar helt.

En annan fråga är vad du använder för datorskärm och vad den har för upplösning samt om du har planer på att uppgradera datorskärmen inom en nära framtid (~1,5-2 år)?

En tredje fråga är hur högt du prioriterar en dator som är tystgående? Skall den helst vara så tyst som bara möjligt även vid spel? Det vill säga om du prioriterar låg ljudnivå framför bästa möjliga prestanda/överklockningspotential.

Spontant: Intel Z170-moderkort+i5 6600k är en rätt trevlig kombination som öppnar dörren för bekväm överklockning om man så önskar. Ett GTX 1070 vore nog inte helt felt heller, men om det faller utanför budget kan det nästan vara klokt att invänta GTX 1060-serien, som väntas dyka upp i höst och vara _betydligt_ mer prisvärd (tänk GTX 950/GTX960 vs GTX 970/GTX980).

AMD har till skillnad från Nvidia valt att lansera sin nya GPU-serie med ett mellanklasskort i form av Radeon RX 480, men det är tyvärr inte heller särskilt prisvärt. I alla fall inte med de svenska priserna som blev långt högre än vad AMD menade skulle vara introduktionspriset för 480. Nvidias motsvarande kort väntas dessutom vara mer energieffektiva och erbjuda bättre prestanda. I sådana fall ligger GTX 970 nästan bättre till då det går att få för ca 2,5k.

(Med "prisvärt" menar jag ~3k).

Last edited: 4 jul 2016
  4. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Flyttar till köpråd!

Vill du bygga ihop datorn själv? :)

5. SunkenXCII

SunkenXCII Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Är det några grejer du redan har? OS? Har du all kringsutrustning?