Dator/uppgraderingsråd/ nybörjare

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av brodiniozo, 6 nov 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. brodiniozo

brodiniozo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Tjena allesammans!

Jag bestämde mig för någon månad sen för att köpa en "hyffsad" spel dator på blocket, men jag känner att den inte riktigt räcker till.

Jag köpte crysis2 samt bf3, det funkar hyffsat, fast på båda (speciellt på crysis) blir liksom bilden "suddig" när jag drar musen halv snabbt åt något håll.
    Om jag sänker grafik kvaliteten samt upplösningen så blir crysis spelbart. Det känns som att min skärm inte riktigt "hänger med" om ni förstår vad jag menar.
    Jag tror dock inte att det har med själva skärmen att göra. (ursäkta min totala ovetenskap)

Detta är mina specs (efter 2timmars sökningen av vad jag har i burken!) :

AMD fx (tm)-4100 Quad core Processor 3600 mhz, 2 kärnor, 4 logiska processorer

8gb RAM

Samsung SSD 830 series SATA 6GB/s (128gb)
    (sen har jag nån mer hårddisk i, vet ej vad det är dock)

ATI Radeon HD 5700 Series

moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3

nätagg: corsair cx500

om det är något jag behöver komplitera med får du/ni säga till.

Vad är det det brister någonstans? varför hänger inte min skärm med?

Skulle upskatta enkla förklaringar samt billiga förslag på vad jag kan ersätta/byta ut.

Jag är egentligen inte ute efter en monster dator, har inte råd med det då jag ganska nyss köpte denna.
    Men jag skulle vilja kunna spela dessa spel smärtfritt och med schysst grafik!

Tack på förhand alla datasnillen! :)

2. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Ser ut som om det är Gpun som skulle kunna flaska. vad har du för upplösning på skärmen?

3. brodiniozo

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Skärmen är rätt ny, en LG 1920x nånting tror jag, kan kolla upp det senare om det skulle behövas?

4. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Efter mycket googling så får jag fram att grafikkortet är över 3år gammalt :o Det i sig är horribelt (imo) om du vill att spel som bf3 & crysis2 ska flyta på ._. (Dock lär jag ju tillägga att informationen du angivit ej är nog för att riktigt se vad du har för gpu.)

Vilken version av Catalyst Control Center har du? I andra ord - har du uppdaterade drivrutiner? Om inte; http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.aspx (notera att detta är 64bitars, vet ej vad du har för version av windows. Går att se om du högerklickar på "Dator" -> Egenskaper)

Och din CPU borde ha 4 kärnor, inte 2. (Går lätt att kolla upp dock, likaså all annan information du kan behöva angående datordelar. Start -> Högerklicka på "Dator" -> Egenskaper -> Enhetshanteraren (liten text uppe i vänstra hörnet) och där finns allt som finns i din dator. Dubbelklicka tex på "Processorer" för att se hur många kärnor du har.)

Moderkortet, nätagget, CPU, RAM minnet samt SSD'n är helt okej, budget speldatorn I'd say. Men det är som sagt grafikkortet som verkar vara utdaterat, för resten är iaf up-to-date/bra.

Och slutligen!
    Högerklicka på skrivbordet -> Skärmupplösning och kolla vad du kör samt leta upp vad du har för grafikkort & get back at us!

Last edited: 7 nov 2012
  5. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Precis. Det är ett AMD system och deras CPUer är inte det allra bästa, men kör du i 1920x1080 så borde det gå att klämma ut lite till. Uppdatera som sagt drivrutiner och ladda gärna ner fraps, om du kör den samtidigt som BF3 så kan du se vilken fps du ar och då kan vi se hur pass långt ifrån spelbart ditt nuvarande kort är.

6. brodiniozo

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

tack för hjälpen!

1. Jag har windows 7 64bit, så jag testa uppdatera via länken du skicka.

2. Jag har 4 Kärnor!

3. Skärmupplösningen är 1920x1080 på högsta

4. Grafikkortet är ATI Radeon HD 5700 Series, du kanske missa det?

Tack!

7. brodiniozo

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

har uppdaterat nu, och håller på ladda ner Fraps, återkommer!

8. brodiniozo

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Med Fraps på BF3:

På Ultra quality: 25-27 fps
    På high quality: 35-40 fps
    på Medium quality : 55-65 fps
    på Low quality: 60-70 fps (väldigt pendlande)

9. inact_0043

inact_0043 Teen Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Yes, det verkar vara ditt grafikkort som inte klarar på Ultra eller High. Kör på Medium eller Low. Byt ut grafikkortet så bör du landa på lite bättre FPS när du väljer High/Ultra.

Vet inte mycket om CPUn, men det kan vara den som inte klarar att leverera riktigt heller.

10. brodiniozo

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

11. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Missade icke den informationen, bara det att det finns 3 olika typer av grafikkort i just den serien (5730, 5750 & 5770) och alla varierar i prestanda rätt rejält :P Vore bra att veta vilket det är så jag inte rekommenderar ett grafikkort som är sämre :P

edit; med ett 660 TI ska du kunna få ett mycket bättre flyt, det grafikkortet är väldigt bra.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.