Datorskärm flimrar

Diskussion i 'Off Topic' startad av r12500, 1 okt 2018.

  1. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Jag har för något år sen skaffat mig en spel dator. Men fick behålla min gamla LG skärm från 2011 typ den är en 60hz skärm 1080p, Som har endast en VGA-kabel. Mitt grafikkort är asus gtx 1060 6gb strix gaming. För att kunna ansluta skärmen så köpte jag en adapter VGA till HDMI och har kört med det sen dess men har alltid märkt att skärmen flimrar lite när man spelar cs:go (typ det enda jag spelar) så min fråga är nu.

    Vad beror problemet på? Måste jag köpa en annan skärm ?(stör mig inte mycket på det men..) eller kan det bero på adaptern? Eller är det typ något helt annat? Har inte möjlighet att ta en bild just nu men kan fixa det imorgon.

    Läk till skärmen: LG 22" TFT E2240T-PN LED
     
  2. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Ingen aning vad flimmret beror på om det är spelet, kabeln, monitorn eller grafikkortet. En gissning är väl monitorn.
    Har du inte inbyggt grafikkort på datorn? Isf skulle man ju kunna testa det först och utesluta en del saker.

    Dock så kommer du ju märka en jävla skillnad om du köper en ny skärm som kör 120 eller 144hz.
    60hz vsync av är ju nästan ospelbart, vsync på så blir det ju en jävla delay på musen tex.

    Så mitt råd är att köpa en ny skärm oavsett om din nuvarande har problem eller inte. :)

    Som jag förstått det så kan du köpa en skärm med 144hz freesync(amd) och fortfarande köra den i 120hz med nvidiakortet. De brukar väl vara billigare om inte annat.
    När du väl spelar kommer du undra varför du inte köpt ny skärm tidigare. :)