Diskussion: Daydream för Galaxy S8+ / S8

Diskussion i 'Galaxy S8+ - Allmänt' startad av bernard, 6 jul 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Google har tillkännagivit att Daydream är på väg till S8/S8+, och att det skall komma med en uppdatering i sommar (gissar på att det ingår i 7.1-uppdateringen): https://www.vrheads.com/how-use-google-daydream-galaxy-s8

    Det innebär att man kan använda Googles VR-headset "Daydream View" och VR-appen Daydream. Upplevelsen är förstås vassare i Gear VR, men Daydream view fungerar i mitt tycke bättre för oss med glasögon.
     
    Droid_269, Tråget, pmugghc och 1 annan gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 2 aug 2017
    Tråget och R3b0rn gillar detta.
  3. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Går det inte att använda med gear vr headsetet och dess kontroller på något sätt tro?
    Måste undersöka. Tror dock tyvärr inte att det går att få mobilen att sitta säkert utan att stoppa in USBn..?
    Ja, får kolla upp det som sagt. Återkommer när jag undersökt. :)
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag testade med Daydream View VR igår. Har en S8+ som dessutom sitter i ett fodral och det var inga som helst problem. Föredrar Daydream View VR framför Gear VR då jag kan ha mina glasögon på mig samtidigt utan att det stör.

    VR-utbudet är väl däremot inte det bästa, men det är rätt roligt med exempelvis Steetview och Daydream View-kontrollen fungerar mycket bra.
     
    aikelo gillar detta.
  5. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Hmm, det gick inte att trixa ihop det med gear vr. Det gick bra att få dit mobilen utan att plugga in headsetet men kontrollen verkar bara funka med oculus.
    Inget annat program som verkar regga att den är ansluten. Tråkigt, funktionen är ju den samma i stort sätt.
    Undrar varför Daydream view inte säljs i Sverige? Känns som Google har försämrat utbudet för oss svenskar den senaste tiden. Är vi en för liten marknad för att dom ska orka bry sig tro? Tråkigt.
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, egentligen finns det väl inget som hindrar Daydream från att fungera med Gear VR då kontrollen har samma funktionalitet även om knapplayouten skiljer sig åt. Med lite god vilja skulle Samsung nog kunna göra Gear VR "Daydream-kompatibelt" också.

    Tre knappar med touchpaden inkluderad och gyro+accelerometer är allt som behövs. Det blir alltid så tråkigt när tillverkarna försöker låsa in kunderna i sina egna ekosystem. De skulle fått fler Gear VR sålda om Daydream fungerade, men rimligtvis måste väl nästa version av Gear VR ha stöd för det.
     
  7. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Jag har jätteproblem med Daydream på s8. Blev glad för stödet och Amazon säljer för 59 USD nu så ca 800 tullat och klart till dörren. Pröjsa extra så jag fick den på 2 dagar så blev närmare 1000 spänn. Men men.

    Nu funkar det inte. Daydream appen startar om stup i ett. Så oavsett om man är i menyn i Daydream eller i en app/spel så startar den om. Antingen kastar den ut en i Android hemskärm eller till starten där man instrueras att stoppa in telefonen.

    Kan köra nått i allt från 0 sekunder till ett par minuter.

    Skittrist.

    Provade spotlight och den verkar inte krascha men blir grafikfel. Ibland ser det ut som en sprucken spegel ibland krymper det bara ihop till ett blurr. Ifrån det läget funkar det att gå ut till daydream startskärmen som funkar som vanligt men gärna liksom startar om.

    Vet i fasen vad som är fel. Provat att avinstallera och rensa cache/data på daydream och Google vr tjänsten samt avinstallerat sedan startat om och installerat igen.

    Fortfarande samma resultat.

    Vad är fel? Värt att nämna installera jag daydream apkn innan den fanns på play store men uppdatera sedan. Efter det har jag ju gjort om allt så verkar inte vara det.

    Något tips?
     
  8. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Märkligt att i ingen verkar ha problem. Iaf så har jag efter diskussioner med andra användare på reddit med problem kommit fram till att daydream appen kraschar och blir ostabilt efter att den läst in nfc taggen.

    Iaf på vissa S8or. Kanske har med skillnad mellan snapdragon/Exynos men bara en gissning.

    Märks eftersom det funkar hur bra som helst om man inte har den i headset. Funkar även bra (tillsammans med kontrollern) med cardboard brillor men så fort den blippar nfc taggen kraschar skiten Ganska fort. Går tyvärr inte att stänga av nfc eftersom daydream appen kräver det.

    Lösning 1:
    Stäng inte locket på daydream brillorna. Inte så praktiskt :)

    Lösning 2:
    Sätt folie mellan locket och telefonen så skärmas nfc taggen som inte kan läsas in av telefonen.

    Och Nej det är inte värmeproblem. Orkar inte ens gå in på hur jag utvärderat det.