De två (kredit-/betal-) korten som RB anser att alla skall inneha?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Bamsefar, 11 mar 2025.

1. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Så RB vill att varje person, eller hushåll, har minst två betal-/kreditkort som stödjer offline (vilket inga kort gör i Sverige, men väl i Norge och Danmark) transaktioner.

DN Debatt. ”Du bör ha minst två kontokort och komma ihåg pinkoderna”

Men vilka betalningsförmedlare finns det så att säga?

Jag känner till dessa:
    1. VISA
    2. Master Card
    3. American Express
    4. Diners Card

De två sista är mera ovanliga än de två första, och Diners är väl i det närmaste omöjliga i en matvarubutik?

Men finns det fler?

Och säg att du då skall ha ett VISA och ett MC? Vilka? Notera att RB tydligen inte sagt kreditkort....

Last edited: 12 mar 2025
  2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 218

MINA ENHETER

Carpay är ett visa-kort som rekommenderas ibland. Eurocard är gammalt klassiskt mastercard, ingen bonus och årsavgiften är kanske hög.

Om du har en huvudbank så har du kanske ett kort därifrån så då handlar det mest om att komplettera från det andra nätverket.

Sedan ska man väl vara uppmärksam på att korten/banken kan byta nätverk ibland, så när man får nytt kort bör man nog kolla om det fortfarande är samma nätverk.

3. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    143

MINA ENHETER

Det spelar ingen roll om det handlar om kreditkort eller bankkort.

Du kan välja vilket kort som helst och det finns kort som är gratis.

Till exempel, har jag ett MC från min huvud bank. Sen har jag ett Amex som är också oberoende på BankID och ett Visa.

Man kan få ett gratis Visa kreditkort hos Norwegian eller CarPay eller ett Visa bankkort hos Northmill, Revolut, Wise, Lunar…

4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 214
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Min huvudbank, LF, kör med MasterCard. Sen har jag Revolut också med både Visa och MasterCard kort

Larsgmb gillar detta.
  5. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Alltså finns det inga flera än de fyra jag listade ovan som hanterar kort transaktioner? Bra.

Samtidigt dåligt, då det krävs just ett VISA och ett MC således - för AmEx och Diners är inte direkt så kända eller användbara i krisläge.

Jag har AmEx (ett betalkort faktiskt, finns inte längre såvitt jag vet då alla är kreditkort nu för tiden) och Handelsbanken bank kort med MC koppling.

Nu det vore enkelt för mig att ta ett Skandia VISA bank kort - så är allt löst. Men någonstans så känns just det udda.

Never mind att alla kort kommer behöva bytas ut då kodningen på chippet tydligen skall ändras för att offline transaktioner skall godkännas.... Så vilka kort man än har, så har man inte rätt "chip program version" än i vilket fall. Så någon större brådska verkar det inte vara - ha några tusenlappar i cash istället?!

6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 349
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Att ha två banker kan oavsett vara en bra idé. Jag har MasterCard från SEB, ett Amex och utöver det ett Visa-kort från Northmill där jag även har en del sparpengar vilka går att föra över till kortet. Northmill-kortet kostar inget.

Sen är det väl alltid bra att ha kontanter hemma, efter att ha haft nära bekant som jobbar skulle jag satsa på hundralappar. Större sedlar kan vara svårt att få växel till ibland...

Kristy gillar detta.
  7. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Med några tusenlappar menade jag flera olika storlekar på sedlarna - men jag inser att mitt ordval inte direkt är kristallklart. Iofs tusenlapparna finns inte längre, men i alla fall. Några tusen i varierande valörer, och inte bara 500-kronors sedlar alltså.

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Ska man vara extra försiktig borde man ha pengar på två olika banker som ligger på två olika kärnor.
    Visa/MC brukar oftast fungera även om det är något större problem i kärnorna men om kärnorna inte fungerar kan du tex inte flytta pengar eller komma åt dem.

Men hur offentlig information det är och vilka kärnor som finns i Sverige vet jag inte. Osäker om Nordea/Swedbank kör eget eller inte.

TietoEVRY och SDC är dem två stora kärnorna här i Norge.

9. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Nu vet jag inte exakt vad du avser med "kärnor" - men jag antar att du menar vart man placerat respektives banks IT drift. Om mitt antagande är korrekt, så vet jag svaret på detta, men för att inte snubbla på någon NDA (som jag skrivit på), så blir detta en generell beskrivning: Det normala i Sverige är att varje stor bank använder IBM stordatorer, med flera noder. Dessa noder är placerade i olika fastigheter för att exempelvis klara av strömavbrott eller liknande. Vissa har till och med sina noder på olika geografiska platser för att ex. minimera brandrisk och liknande. Det är troligen så att de flesta banker i Sverige, i alla fall de stora, pallar rätt kraftiga störningar. Komiskt nog är inte internet lika stabilt - det kommunikationslagret kan förvisso hantera mycket trafik men en enda hemsida, ex. internetbank, blir direkt beroende av en anslutning. Det skrivet, det går också att ta "sig runt" på olika sätt - men någonstans så måste det bli en-till-en anslutning, och svagaste punkten falerar alltid om man säger så.

Således, att ha sparpengar på två olika stora banker i Sverige är klokt. Att mixa en storbank och någon mera nischad bank är också mer än okej - men aldrig två småbanker.

Definitionen på storbank: Det fyra största.

Kristy gillar detta.
  10. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

vilka menar du då.
    Finansinspektionen stipulerar de 4 största bovarna, förlåt bankerna till Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea
    Sveriges riksbank säger SEB, Swedbank, Nordea och Danske Bank.

Förklara varför man skulle vara tvungen att vara kund hos dessa banditer, förlåt banker. varför inte billigare banker som icabanken, LFB osv skulle vara lika bra.

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Det är stormaskinerna och själva kontakten till resten av banknätet jag syftade på när jag nämnde ordet bankkärna.

TietoEVRY har TE Banking services som erbjuder en sådan tjänst. Så kopplar banken på sig med deras apier. TE kör sedan sina grejer på IBM stormaskiner via en annan leverantör.
    SDC är en annan aktör.
    Är alla storbanker i Sverige helt självständiga från SDC/TE och sköter allt sitt in-house? Det visste jag faktiskt inte. Då behöver man inte tänka på det jag skrev alls.

Det jobbiga är att det är i princip omöjligt att hitta information om vilka underleverantörer bankerna använder sig av. Jobbar du inom branschen är det mer en öppen hemlighet. Inte ens här i Norge där många banker inte skrivit sin eget system på stormaskinerna så är det "hemligt" men folk inom branschen vet vilka som använder vad.

Blir det skriverier i tidningarna här att X antal banker ligger nede så brukar det vara pga underleverantörer och väldigt vanligt den viktigaste, dem som sköter stormaskinerna

12. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    143

MINA ENHETER

Varför Amex skulle vara värre?
    Man kan också betala med Swish så har vi ett alternativ till kort.

I krisläge är det troligen bara kontant som kommer att användas. Om de kan ta kontant… många ställen gör det inte. Jag också minns COOP som helt enkelt stängde butiker när kassa system var attackerad!

Jag vet inte vad du pratar om. Man kan betala med kort offline till exempel på flygplan.

13. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Håller med om bandit benämningen. Skälet till att ha ett sparkonto med bank kort kopplat är just deras valda IT drift. Det kostar helt enkelt. Evnt bostadslån skall man placera hos billigaste långivare, ju mindre nu bättre... Var inte blyga!

För mig personligen anser jag de fyra stora vara samma som Fi.

14. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Det är RB som påstår. Vissa mindre transaktioner går att göra offline helt klart, undrar om det är den där gränsen på 400 som gäller då? Ja jag vet inte.

Notera att "once upon a time" så var alla transaktioner med kort offline. Jag minns hur de drog slippar med handkraft och skrev ned alltför hand. Det var ett bra tag sedan, men detfungerade då, så det kan knappast vara svårare nu. Iofs det var en hel del förluster, för personer med oärligt beteende kunde gå och handla på kortet och sedan när pengarna skulle dras från konto några (3?) dagar senare så fanns ingen teckning........

15. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Jag har lagt till länken till DN Debatt artikeln i fråga där detta med två kort och offline avhandlas.

bernard gillar detta.
  16. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

Kina, och Japan har sina egna också, men det är mer nationella kortutgivare.

MasterCard och Visa är mest universal som godkänds i flest länder i världen därför använder banker oftast dessa kort.

Sedan har man småa aktörer som

Som inte är bara nationella utan kan finnas i flera länder, men oftast bruka butiker inte betala inlösningsavtal med dessa så antalet kunder som har dessa kort i ett enskild land är få, vilket gör att man inte kan betala med vissa av dessa kort i enskilda butiker.

American Express
    Diners Card

Exempel är typ RuPay i Indien, BC Card i Sydkorea, Mir i Ryssland
    Ska man ta nationella kort så finns det bra många fler än dessa 4.

17. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    447
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Är verkligen köp och uttag i Sverige beroende av Visas och Mastercards nätverk, eller utförs alla transaktioner lokalt mellan bankerna i Sverige, via inlösande aktör resp Bankomat AB? Historiskt har ju exv nuvarande Swedbank och sparbankerna haft ett eget system med "Minuten"-automater och ett nationellt kort "Sparbankskortet" som inte var kopplat till Visa eller Mastercard. Borde därför vara enkelt att införa igen.

18. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Det är i sammanhanget värt att nämna att det finns "rena" bankkort utan Visa/MC koppling. Vill minnas att de bland annat kallas "Debit" kort. Dessa "Debit" kort går självklart utanför systemet. De hette tidigare "Bankomat" resp. "Minutenkort". Poängen med dessa "förenklade" kort är att de bara fungerar online (vilket tydligen alla kort numera kräver, onlinekoppling alltså), och jag vet inte ens vart man kan handla på dessa...

Det fanns (finns?) Något som hette BABS kortinlösning förr i tiden, 17on vet vad de heter nu för tiden, men det var en av de större drakarna för att hantera just kortköp. Nu för tiden är det mera integrerat i kassa systemen, och appar som iZettle osv. Många bäckar små...

Edit : BABS är Swedbank: Vad hände med Babs? Babs igår, Swedbank Pay idag.

Last edited: 13 mar 2025
  19. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Jag har hört att Visa har byggt en reservlösning för Sverige just för att Sverige inte har ett eget inhemskt system som Danmark (Dankort) och Norge (BankAxept) har. Så att det ska vara redundans även om Sverige inte har en egen inhemsk lösning.

Har hört det från folk inom bankvärlden i Norge, finns kanske någon här som vet mer om det.

Hakan2 gillar detta.
  20. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    447
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Det har ju funnits bankomatkort men det var väl längesedan bankerna gav ut sådana? Har du något exempel? Debitkort är Mastercard eller Visa kopplade till ett transaktionskonto. Sparbankskortet finns ju inte längre, så jag hänger inte med vilka kort du avser som inte har koppling till Visa eller Mastercard.