Debiteringsintervall för datatrafik

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av SnowFlax, 25 apr 2010.

  1. SnowFlax

    SnowFlax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jämför olika data-abonnemang hos Halebop och Telia och upptäckte följande i det finstilta på Halebop:
    Källa: http://www.halebop.com/abonnemang/tjanster/surfa_i_mobilen

    Efter kontakt med kundtjänst fick jag bekräftat att de ser en session som en uppkoppling mot nätet. Detta innebär alltså rent praktiskt att om mobilen är inställd på att vittja mailkorgen var 5:e minut har 1,2 MB förbrukats på en timme (12 stycken anslutningar). På ett dygn skulle detta innebära 28,8 MB som dras av från datapaketet för att kontrollera mailen(!) eller att ett datapaket på 500 MB skulle räcka i drygt 17 dygn innan hastigheten stryps. Och detta för att mailen kontrolleras var 5:e minut! Det är inte konstigt att man då kan ha ett fastpris för datatrafiken.

    Vidare fick jag veta att de debiterar i 100 KB-intervall. En session på 101 KB debiteras alltså 200 KB.

    Telia har det mer rimliga debiteringsintervallet på 1 KB.
    Källa: en sökning efter "debiteringsintervall" på Telias "Fråga Eva"

    Vad tror ni andra: är Halebops debiteringsintervall något som kommer sprida sig, eller kommer operatörerna fortsätta som Telia och debitera "reell" trafik?

    Fotnot: Jag förkortar kilobyte som KB och megabyte som MB
     
  2. ZiP

    ZiP Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En session behöver dock inte vara en "mail-kontroll" utan kan sträcka sig över flera dagar, så tolkar jag detaljsammanfattningen för mitt abonnemang hos Tele2 iallafall :P
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Flera dagar lär den väl bara sträcka sig över om man inte är i närheten av nåt WLAN? För går telefonen över till WLAN kopplar den väl ner mobil-sessionen?

    Sen finns det i alla fall i min Hero en inställning för om sessionen skall hållas uppe eller inte (står att det kan dra mer batteri i vissa nät om man håller sessionen öppen).