Fråga: Debranda (nybörjare)

Diskussion i 'One X - ROM-filer och utveckling' startad av jezpr, 11 sept 2012.

1. jezpr

jezpr Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Med risk att få massor av flame att jag ska läsa guides etc så ska jag göra det noggrannare snart. Men har inte riktigt hittat svar på vad jag vill än :innocent:

I alla fall vill jag bara klargöra mitt problem så jag inte gör massor av saker i onödan.
    Har som sagt en brandad 3 lur, har låst upp operatörslåset men eftersom den är brandad verkar inte nätet funka som det ska etc?

Vad exakt är det jag behöver göra, rooting, flashing, något annat? (detta kanske till och med är samma sak, inte så insatt om jag ska vara ärlig, wall of text i guidernao_O)
    Det enda jag egentligen bryr mig om är att kunna använda någon annan operatör då jag ska flytta utomlands. Jag ska med glädje själv läsa guiden här i forumet ytterst noga och kanske nått på xda som jag sett länkats om, men som sagt, behöver jag göra allting i stort sett? eller vad behövs för att kunna använda någon annan operatör? :)

Uppskattar svar otroligt mycket :)

2. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Man kan säkert slänga ut diverse grejer från 3 om man bara unlockar och rootar telefonen. Dock är det lättare att slänga in en annan rom, t ex en bra custom rom. Rekommenderar t ex Insertcoin om du vill använda Sense fortfarande :)

Bra guide hur du unlockar bootloader och rootar:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1592355

3. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

4. jezpr

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej tack tack! :) Ska ta å läsa igenom både xda guiden och den här på swedroid.
    Och ja tänkte skriva i den tråden men eftersom den verkade inaktiv så blev en ny, sorry för det!

Får hoppas jag lyckas med det här då så jag inte behöver köpa en ny lur inför min utomlandsflytt!

5. Santzia

Santzia Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Det är väldigt enkelt följ bara tråden. Kan för övrigt säga att telefonen blir som ny med insertcoin eller viper rommarna. Mycket bättre flyt och batteritid än stock.
    Viper rommen har tom OTA uppdatering. Perfekt om du är på resande fot.

6. olovskiij

olovskiij Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Nu är det ju inte direkt det han frågar om, utan hur han ska få bort operatörslåset.(om inte jag är felvänd och läst snett)..

Ska finnas någon guide, och vad jag vet, räcker det inte att flasha om telefonen till viper eller insertcoin, så vi inte har s-off och på så vis inte kan påverka den delen av telefonen.

Vet att jag sett en tråd om operatörslås i HOX-delen, så börja med att kolla in den, och läs noga, har för mig det fanns flera lur-sidor som inte är använda..

7. jezpr

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej precis som du skrev olovskiij så är jag egentligen ute efter "operatörslås", jag har redan köpt en kod för det och låst upp och det funkade, men verkar inte som alla funktioner funkar iaf, t ex nätet (jag testade bara med en annan operatör en liten stund då jag inte äger ett annat sim för tillfället).

Men så du tror inte "operatörslåset" försvinner av att unlocka och roota den och möjligtvis installera ny rom som alla verkar rekommendera? För om det inte funkar så känns det inte värt att göra det då enda syftet för mig är att kunna köpa ett annat simkort i irland som jag ska flytta till. Då kan jag lika väl låta bli och lämna luren hemma!

Sorry om jag är jobbig med kanske dumma frågor...o_O

8. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Har du låst upp telefonen så är den upplåst. Det återstår enbart att byta radion. Tre använder sin egen radio, därför fungerar telefonen inte så värst optimalt med de flesta andra sim kort mer än tre's egna.
    Roota, byt rom. I installationsfilerna finns oftast idag en radio som installeras, så löser sig problemet.

9. chucken

chucken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    318

MINA ENHETER

Hur kan du testa med en annan operatör om du inte har ett annat sim kort?
    Om du lånade någon annans sim kort med en annan operatör så kan det hända att dina APN inställningar var fel och det var därför du inte kom ut på nätet. Är telefon låst så kommer du inte ens så långt.

10. jezpr

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Känns som jag blir mer å mer snurrig av det jag läser...o_O Men kanske är jag bara dum.

Angående att jag testat med en annan operatör var att jag var på släktkalas igår och fick låna en persons telenor-simkort för att att kunna låsa upp mitt operatörslås och det gick vägen(stod den är nu upplåst eller nått i den stilen).

Dock fick jag t ex inte upp 3g ikonen som finns längst upp på första sidan (ett H med en uppåtpil och en neråtpil under sig)

Så ja det har väl nått med inställningar att göra, men går de att ändra manuellt?

Men okej så om jag romar den till insertcoin eller något borde alltså radion(vad nu det exakt är) ändras och allt funka i stort sett som det ska? :)

11. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Exakt, installera romen så är problemet löst. Som föregående sade hade du inte rätt APN inställningar. Därför fick du inte kontakt med servrarna hos den operatören du provade med eftersom de APN inställningarna som redan fanns i telefonen tillhör Tre.
    När du köper ett nytt kort i Irland stoppar du i simkortet som vanligt och går sedan in i inställningar och fyller i nya APN inställningar för den operatören du valt om det inte sker automatiskt.

12. jezpr

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej låter ju bra :)

Tack så mycket för hjälpen, får hoppas jag bara lyckas med unlocking, rooting och nya romen då, men med guiden som finns så borde väl till och med jag lyckas :cool: