Problem: Default fotovisare/redigerare från kamera

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av Mrahvin, 31 mar 2014.

1. Mrahvin

Mrahvin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag använder defult kameraappen så envisas den alltid med att starta vad jag förstår som Googles fotoredigeringsprogram. Man har i alla fall ikonen för google "Foton"-app uppe till vänster. Saken är den att jag tycker denna fotoredigerare är riktigt dryg.

Detta är alltså vad som händer när man trycker på den lilla bilden av senaste tagna bild från kameraappen. När jag klickar här vill jag ju ha ett smidigt sätt att visa/kolla på de senaste tagna bilderna men för detta är denna app riktigt dålig. Dels tonar den ned skärmen/bilden efter ungefär 1 sekund, bilder tagna i stående format visas liggande och blir därför väldigt små, man kan inte på ett smidigt sätt direkt ta bort en misslyckad bild utan måste då gå in i googles jobbiga "Foton"-app.

Jag har inte lyckats hitta några inställningar för detta i själva fotoredigeringsappen eller för att ändra vilken som är default redigerings/visningsapp. Jag har resettat alla standardinställningar men verkar inte som man kan välja standardapp som man visar bilderna i när man klickar på bilden i kameran.

Detta är verkligen irriterande. Går ju inte att ta en bild och direkt visa den för någon för då släcker denna app ner skärmen... Har man dessutom tagit bilden i porträttformat visas den på fel ledd och blir minimal. Detta känns som rätt grundläggande saker...

2. peterhjalmarsson

peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag får då upp en fråga där jag kan välja mellan tre galleriappar...

Skickat från min D5503 via Tapatalk

3. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag gissar att du någon gång när du startat bildvisningen och fått upp valrutan för vilken visningsapp du vill använda tryckt på knappen "Alltid" efter att du valt fotovisare, vilket gör att denna app fortsättningsvis alltid kommer att användas. För att ta bort det valet går du till Inställningar/appar, letar upp fotovisarappen i fråga (säkrast hittas den i fliken "alla"). Under rubriken "Starta som standard" finns knappen "rensa satandardinställningar". Nästa gång du vill visa en bild så kommer du att få upp en lista med alla appar som kan visa bilder och du måste välja en av dem igen. Får du inte det så kan det förstås bero på att du inte har mer än en bildvisar-app installerad, och måste installera någon annan, men det följer med åtminstone två bildvisarappar "Album" och "Foton", du borde få upp åtminstone dem.

Mrahvin gillar detta.
  4. Mrahvin

Mrahvin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar. Det löste sig nu. Grejen var ju att jag redan hade varit inne och kollat standardinställningarna och nollställt dem för både "Album" och "Foton" utan någon skillnad. Men ditt svar daltemyr fick mig att tänka att det ändå måste handla om standardinställningar på något vis (var först rädd att detta inte gick att ändra...) Så jag tänkte ett steg till och nollställde även standardinställningarna för Google+ och tada! Jag fick välja ny visningsapp. Valet var dock bara mellan "foton" och "album" men det verkar alltså som standardinställningarna för "foton" hamnar på Google+... Lite skumt.

5. orcid

orcid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack gode gud för detta forum och detta svar!
    Höll fan på att gå i taket när jag råkade välja ALLTID på den där jävla "foton"appen och kunde inte hitta den i listan. jävlar den här telefonen vart billigare för varje sekund (ja jag har haft andra problem som tex swiftkey som fuckade upp telefonen när Betan kom. Jag har en xperia z).

Men det var ju Google+ appen hette så nu kan jag öppna mina kamerafoton efter eget val igen :)

TACK! Tror till och med du botade migränen som föll över mig förut. Tack igen daltemyr.