Problem: Defekt kamera?

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av dr_lofstrand, 13 juli 2013.

1. dr_lofstrand

dr_lofstrand Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Så vågade man prova en htc igen, första efter desire.
    Nöjd med luren tills jag började fota. Att få fokus på bilderna är nästan omöjligt, inomhus som utomhus. Provat flertalet inställningar men samma dåliga resultat.
    Har man tur kan man få en bild som knappt ser ok ut, och det är säkert fokus.
    Även färger och ljus är bedrövliga. Är det någon annan som har samma erfarenhet eller har jag fått ett måndagsex?

Tog en jämförelsebild med sgs3. Och då är htc-bilden en av dom "bra".
    Båda tagna med auto/default.

Last edited: 13 juli 2013
  2. inact_0030

inact_0030 Guest

Jag förstår inte vad du menar, den som det står SGS3 på är ju tagen mitt på dagen och den som det står HTC på är tagen på eftermiddagen/kvällen eller morgonen, detta ser man ju på skuggorna. Skärpan skiljer sig inte ett dugg, enbart färgen på ljuset.
    Varför gör du så här?

3. dr_lofstrand

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Gör vad då? Undrar om jag fått en defekt telefon för den tar dåliga bilder?
    Och det skiljer ca 25-30 min mellan bilderna, båda på förmiddagen. Så om du trodde att en var tagen mitt på dagen och en på kvällen så säger det ju en del om att det är något som inte stämmer med htc's kamera.

Och öppna upp bilden i full-storlek så kommer du definitivt så en mycket stor skillnad i skärpa.

Jag undrade om någon har liknande problem, eller om kameran kanske inte är bättre än så. Men om det uppenbarligen är något fel blir det ner till butik och köra en doa.

4. inact_0030

inact_0030 Guest

Tittar man på skuggan av backspegeln på bilen så ser man väl att bilderna är tagna vid mycket olika tider. Det är inte lätt att jämföra bilder tagna vid så olika tider med så olika ljus. Ta TVÅ bilder vid SAMMA tidpunkt och lägg upp här som OLIKA filer med exif headers intakta så man kan se vad det är för inställningar och vilken kamera de kommer från så får vi se.
    Är du inte nöjd med luren så lämna tillbaks den, svårare är det väl inte?

5. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    HTC kameran tar väl inte bättre än sådär? Den är kass när det kommer till detaljrikedom utomhus. Inomhus i dunkla miljöer slår den s3:an med hästlängder.

6. dr_lofstrand

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

tack, då vet jag i alla fall att det inte är något fel på kameran. men vad synd, grym lur annars.
    bara hoppas att htc knåpar ihop en update snart som fixar fokus-problemet.

7. andreas_pson

andreas_pson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag använder alltid HDR när jag fotar utomhus. Då blir det helt ok. Inte mer.

8. inact_0030

inact_0030 Guest

Kameran i One är på 4 mpixel och då kan man alltså inte tro att det skall vara samma upplösning som en kamera som har 8 mpixel eller mer. Man får helt enkelt ta den för vad den är och det är alltså inte fråga om något problem med focus bara lägre upplösning, det var därför jag inte kunde fatta vad du menade.
    Eftersom HTC har valt att ha lägre pixeltäthet på en stor platta får man in mer ljus och bilder i dåligt ljus och inomhus blir därför mycket bättre än andra telefoner.
    Man får leva med den lägre upplösningen, för RIKTIGA bilder tar jag med mig en RIKTIG kamera och litar inte på att en telefon skall ta proffsbilder! :)

9. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.366
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja man skulle vilja ha kameran från Lumia 1020 i en One, det plus ett fetare batteri så skulle jag inte ha något att klaga på :-)

10. inact_0030

inact_0030 Guest

Visst är det alltid bra med en bättre kamera, men man kan ALDIG få en bra kamera inklämd i en telefon. Det är alltid en fråga om kompromisser.
    Titta bara på hur pyttesmå objektiven är så begriper man att det inte spelar någon roll hur många megapixel man trycker ihop på plattan.
    Jag tycker att kameran i One är helt godkänd som mobilkamera och den bästa mobilkameran för inomhusfoto jag sett.
    För fina landskapsbilder skulle det aldrig falla mig in att använda en mobilkamera, inte ens den bästa av dem duger till detta! Men detta är ju min uppfattning, andra tycker kanske annorlunda. :)

easycure1974 gillar detta.
  11. easycure1974

Mottagna gillanden:
    1.366
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Titta på en Pureview 808 eller kommande Lumia 1020 så går det att få in en riktigt skaplig kamera i en telefon bara man vill.

Skickat från min HTC One med Tapatalk 4 Beta

12. inact_0030

inact_0030 Guest

Jag har sett tester av dessa kameror och de står sig slätt mot riktiga kameror. Jag skulle aldrig köpa en telefon för kamerans skull. Behöver jag en kamera som är bra så tar jag med mig en riktig kamera.
    Som mobilkamera duger kameran i One bra tycker jag.

Det som är lite dumt är att många tycks tro att det sitter en duglig kamera i mobilen och därför inte tar med sig sin riktiga kamera som bara ligger hemma och samlar damm. Därav alla mediokra bilder!

13. easycure1974

Mottagna gillanden:
    1.366
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja klart som korvspad att de inte går att jämföra med en systemkamera men för att vara mobilkameror är de riktigt bra. HTC hypade sin vana trogen kameran i One väldigt mycket så inte konstigt att folk blir besvikna och hade väntat sig mer

14. andreas_pson

andreas_pson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Skulle väl vara obskyra 41 megapixlar i Nokian. Så länge sensorn inte är större än vad de är idag i mobilerna kommer det ändå inte bli särskilt bra bilder. Släpper inte in tillräckligt med ljus oavsett om man trycker in hundra megapixlar.

15. easycure1974

Mottagna gillanden:
    1.366
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Om du läser hur den använder sina megapixlar så förstår du bättre

16. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Precis så är det. Det blir lite bättre upplösning förstås, men den gamla klyschan gäller ännu:
    "Hellre en 3 megapixel fullformatssensor än en 41 megapixel croppad"
    3 mp-bilderna spöar skiten ur vilken 41 mp-mobilkamera som helst.

aikelo gillar detta.