Delad kalender iPhone och android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av nmftg, 23 feb 2023.

  1. nmftg

    nmftg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2020
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Jag bytte nyss från iPhone till en Pixel 7, sambon är skapligt imponerad då alla hans prylar är från Apple. Vi hade tidigare en delad kalender för hushållet och det gemensamma. Hur gör vi för att ha en gemensam nu med minsta krångel och bästa upplevelse? Har googlat men hittar mest gamla trådar och artiklar, tänker att jag hör här om det finns uppdaterade och bättre lösningar ni hittat.

    Viktigt är såklart att det går att uppdatera och synka den gemensamma kalendern av båda av oss när vi löpande lägger till/ändrar i den.
     
  2. Adebisi

    Adebisi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Det är väl bara att köra en delad (familj) Googlekalender? Helt sömlöst och synkar fint. Går att välja för varje kalenderhändelse om man vill ha den i sin privata eller sin delade kalender.
     
    Juus1, wmb, Kristy och 4 andra gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Er nuvarande gemensamma kalender, vilken kalendertjänst använder ni för den?

    Som ovan nämnt, Googles kalender är väldigt smidig att dela, och går att lägga in på en Iphone utan problem, vilket många gör (liksom många lägger in google-kontakter på en iphone). Jag vet dock inte exakt hur det funkar, om sambon behöver skapa ett google-konto för att bli inbjuden till kalendern av dig, eller om det räcker att du skapar kalendern, öppnar den för delning, och ger en kalenderlänk till honom, som han kan gå med i utan behov av google-konto. Där får någon annan fylla i. Åtminstone du har ju ett google-konto, förutsätter jag.
    Om man har varsitt google-konto, och har egen behörighet till kalendern, så går det utmärkt att dela, och alla kan göra ändringar. Vi gör det i min familj. Om man kör någon enklare variant i form av att dela en ical-länk, så vet jag inte exakt hur det fungerar, om det kan leda till sämre behörighet för någon part och mindre förmåga att redigera andras händelser.

    Annars, den kalendertjänst ni använder idag (Apples egen?), ni kan ju undersöka om den går att dela på motsvarande sätt.
    Men om det gäller Apple, så betvivlar jag det, då de som bekant försöker låsa in sina användare i sina egna tjänster, och de hatar plattformsoberoende tjänster (nästan alltid).
     
    Kristy gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Last edited: 23 feb 2023