Dell g7

Diskussion i 'Allmänt' startad av Fabian.Ekström, 2 sept 2018.

1. Fabian.Ekström

Fabian.Ekström Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Har spanat in Dell G7 med 4k skärmen (håller på mycket med bildredigering och vill därför ha det) men kan inte hitta någon återförsäljare i Sverige? Någon som kan hjälpa mig att hitta en eller ett alternativ? Tack på förhand

2. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Verkar vara fler som undrar om den kommer till Europa

View: https://www.reddit.com/r/Dell/comments/8c1s5f/dell_g7_7588_availability_in_europe/

Om den ens kommer hit. Vänta och se helt enkelt, håll ett öga på olika Dell hemsidor i Europa om den dyker upp.
    G7 är tydligen Inspiron 77XX som namnet har bytts på, kanske ett vassare grafikkort har stoppats i.
    Alternativet om den inte kommer säljas i europa är att köpa datorn från en region där den finns och importera den.
    Byt tangentbordet till antingen DK, NO, FI/SV (svårt och dyrast att hitta) eller tyskt tangentbord om du vill ha svensk layout.
    Möjligtvis delar G7 komponenter med Inspiron 7577, de ser nästan identiska ut.

Exempel på delar man får byta:
    Palmrest för europeiskt tangentbord
    Laptop parts for DELL inspiron 15 gaming15 7577 7587 palmest US/UK keyboard grid case Type FP: 35J9C General: 0T7V30-in Laptop Bags & Cases from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
    Nordiskt tangentbord
    For DELL Inspiron 2 in 1 7778 7779 7577 7773 Keyboard Backlit Nordic Swedish | eBay

Jag själv gjorde så med min M4800 och köpte den från USA eftersom svenska återförsäljare vill ha fantasipriser som börjar på runt 13 800kr.

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 375
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har inte läst några recensioner ännu, men Dell brukar ha återkommande problem med kylningen, så fäst särskild vikt vid det innan du bestämmer dig :)

Ofta kan man genom att byta kylpasta själv sänka temperaturen med så mycket som 10c under maximal belastning. Speciellt Dell brukar applicera upp till 5 gånger mängden kylpasta som egentligen behövs, och sprider dessutom ut den dåligt.

Det är lite deppigt när man betalat för dyr och fin hårdvara, men sedan inte kan använda dess fulla potential på grund av throttlingen. Enskilt största problemet med spel-laptopsen sedan deras begynnelse

En nackdel med 4K-paneler i bärbara är också ghosting/eftersläpningar, så var noga med det med :)

4. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Det artikelnumret på dow corning Dell använder är ett helsike att rengöra.
    Jag har haft ett antal Dell stationär och laptops och den de använder är mycket kletigare än vad andra använder som knappt reagerar på något lösningsmedel.
    Jag dränkte processorn i aceton och försökte peta bort det som satt melllan de små komponenterna bredvid själva chippet men gav upp. Det fick vara lite rester kvar. Huvudsaken var att chippet var rent.
    Kylpastan jag använder är Thermal Grizzly Hydronaut, fortfarande lite dyrt men får cirka 5-7 lägre grader jämfört med klassikern GELID GC-EXTREME.
    Kylningen är kanske lite olika på olika modeller. Precision serien har i alla fall mycket bra kylning och busenkelt att underhålla. Bara ta av bottenplattan och två skruv på varje fläkt, så är den lös så man kan pensla bort allt damm. Tar cirka 10 min att rengöra båda kylflänsarna.
    Enda nackdelen är att gallret på bottenpanelen är lite för fint, jag hade önskat att det var lite större hål.
    Går att köpa 1mm borr och förstora hålen som ett söndagsprojekt..nån gång i framtiden.
    Men en röd tråd som alla tillverkare följer är att fötterna knappt når över bordet så att datorn kvävs.
    Jag har 9mm höga apparatfötter som höjer upp alla mina laptops och det har löst alla värmeproblem jag haft. Kanske inte det snyggaste att ha en fet/tjock laptop men det praktiska får i detta fallet gå före det estetiska.

bernard gillar detta.