Dell service

Diskussion i 'Off Topic' startad av martinh, 18 sept 2009.

  1. martinh

    martinh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Måste bara dela med mig om hur det går för mig att få min Laptop fixad.

    Jag fick för ca 2månader sedan en begagnad Dell inspiron 9400 utav en arbetskollega, då den börjat bete sig konstigt och han hade köpt en ny.

    När jag fick den var där fortfarande 20 dagars försäkring på den så jag skickade in en felrapport till dell. Efter att få köra lite diagnostik program så gick de med på att de skulle skicka ut en tekniker som skulle byta ut:
    Moderkort
    DVD-enhet
    Tangentbord
    Grafikkort

    Försäkringen som finns på laptopen säger att en tekniker ska kontaka mig inom 5dagar.
    Den 6e dagen ringer jag upp dell support och får som svar att Grafikkortet inte längre lagerförs och att de var tvungna att beställa in nya vilket kunde ta några extra dagar.

    Det gjorde inte mig så mycket då jag inte är i akutbehov utav datorn.

    Efter ca 3 veckor kommer tekinkern ut och bytar ut delarna. Jag blev imponerad då han hann göra det på mindre än 30 minuter. Men när jag sen testar datorn på kvällen visar det sig att det fortfarande är problem.

    Kontaktar Dell igen och efter lite mer körning av diagnostik programmen konstaterar de att Ram-minnena och moderkortet måste bytas ut.

    Någon dag senare komme samma tekniker ut igen och bytar delarna. Jippie! tänker jag och hoppas kunna använda datorn nu. Men.....

    Vid installationen av Windows XP som i vanliga fall inte tar längre än 1timme, denna håller på en bit över 2 timmar, så dör datorn och efter omstart får jag medelandet att datorn stängts av pga överhettning.

    Kontaktar Dell IGEN och påpekar felet och de skickar ut en tekniker dagen efter.

    Denna gången bytas moderkort, cpu-kylare och gpu-kylare. Nu hade teknikern blivit informerad om att han skulle köra diagnostik direkt när delarna var bytta.

    Men föga förvånad ser jag att han inte ens får igång datorn.

    Så nu ska han komma på måndag igen och byta ut moderkortet igen och en del plastdetaljer.

    Min lilla laptop har alltså nu avverkat 4st moderkort och ska snart gå in på sitt 5e. Inte illa.

    Det är så man börjar undra om det inte hade varit billigare att skicka en helt ny dator från första början. Kan inte vara billigt att skicka ut en tekniker flera gånger eller för den delen 4st nya moderkort!
     
  2. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Ha ha, spännnde. Dyra principer!
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    42 228
    Mottagna gillanden:
    47 286
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Herregud! Det här är ju ren kapitalförstöring, märkligt att teknikern inte försäkrar sig om att datorn verkligen fungerar när han bytt ut X eller Y komponent, det kan man ju tycka borde vara något av ett standardförfarande.

    Lustigt att det stackars moderkortet får stå syndabock vid varje tillfälle.
     
  4. martinh

    martinh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Det tar tid att kontrollera så att allt funkar.

    Jag antar att det är för dyrt att låta en tekniker sitta och kontrollera datorn. Teknikern är antagligen dyrare i timmen än vad ett moderkort kostar för Dell.

    Därför låter de mig kolla själv så att allt står rätt till.

    Men teknikern är trevlig, nu börjar man ju lära känna honom lite också....:-)
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    42 228
    Mottagna gillanden:
    47 286
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur har det gått, mår din laptop bättre efter att femte gången ha fått ett nytt moderkort?
     
  6. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Aldrig mer Dell....

    På mitt tidigare jobb så körde vi Dell och hade minst sagt problem. Speciellt tangentborden rasade samman på löpande band (typiskt tangenterna "8, i och k" slutade fungera. Under en och samma månad slutade 4 tangentbord att fungera. Vidare så hade vi även problem med grafikkorten och överhettning.

    Nu har visserligen Dell ryckt upp sig vad gäller material till sina bärbara (tänker på hårdplastsmäcket som fanns på latitude cp-x/cp-h) men i övrigt verkar det vara samma dåliga med dem.

    Hoppas dock att det löser sig för dig ( självklart ).

    //Danne
     
  7. martinh

    martinh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jodå, nu e satyget igång. Men nu e jag orolig för hårddisken.
    Det knackar och har sig en del.

    Någon som känner till ett bra hdd felsökningsprogram?
     
  8. martinh

    martinh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jodå, nu e satyget igång. Men nu e jag orolig för hårddisken.
    Det knackar och har sig en del.

    Någon som känner till ett bra hdd felsökningsprogram?
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    42 228
    Mottagna gillanden:
    47 286
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad säger exempelvis Speedfan under "S.M.A.R.T-fliken", allt grönt?
     
  10. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
  11. martinh

    martinh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Haha, vad ska man säga.. Dell tekniker har varit här idag igen och bytat moderkort och GPU-fläkt.

    Är dock fortfarande inte nöjd. Snitt temperaturen idle i Windows är 78grader på GPU.
    vid den temperaturen kan man ju förutspå att grafikkortet är kasst inom 1månad.

    Börjar gå från lite smålustigt till frustrerande nu.
    Men är iaf inne på månad 38 av 36 på garantin nu.