Den perfekta luren (eller nära)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av tndb, 10 jun 2016.

1. tndb

tndb Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Vi har alla olika preferenser så den perfekta luren kan se annorlunda ut för dig men kanske nån/några av er värdesätter samma funktioner som mig. Jag undrar därför om ni kanske sett någon lur som matchar kraven som jag missat?

• Max 70mm bred (vill kunna manövrera luren utan större bekymmer med en hand)
    • Bra batteri (minst 3000mAh)
    • Fingeravtrycksläsare på framsida (drygt att alltid behöva lyfta upp luren för att låsa upp den annars med den på baksidan när man har den på bordet eller i en telefonhållare tex)
    • Minst 2GB RAM
    • Minst 16GB Lagring (använder mest molnet och spelar aldrig på luren)
    • 4G band 20 (800MHz vilket telia/halebop använder, jag märker stor avsaknad av band20 då 3g täckningen oftast är obefintlig på vissa ställen och då funkar endast 2g/edge)
    • Snapdragon processor antingen 650 serien eller 820 (endast snapdragon då utvecklarstödet är mycket sämre på Mediatek processorer)
    • USB-C
    • Bra kamera med OiS
    • Sen lite community kärlek såklart för att ha lite valmöjligheter gällande olika roms

Kandidater som är nära men faller på någon punkt:
    Xiami Mi5
    + 5.15" skärm på under 70mm är bra, bör snart få lite bättre rom stöd när dom förhoppningsvis släpper källkoden
    - Saknar givetvis band 20

Lenovo Zuk Z2
    + 3500mAh batteri
    - Saknar förmodligen band 20 (verkar få band 8 till telenor/tele2´s nät), lite sämre kamera och ingen OiS, tveksamt rom stöd då den internationella varianten kommer köras med ZUI mest troligen då det inte verkar ha gått så bra med samarbetet mellan Cyanogen och Lenovo (samma hände med oneplus så det är väl Cyanogen som är lite väl uppkäftiga kanske, vem vet)

HTC 10
    + Riktigt trevlig byggkvalite, kanon kamera, trevliga initiativ från HTC att banta ner tillverkarens egna program och köra med Googles istället i deras HTC Sense mjukvara
    - Något större 71.9mm dock 5.2" skärm, batteriet är i minsta laget då skärmen kör lite högre upplösning (1440 x 2560) och slukar därmed desto mer batteri, priset är också ganska högt i jämförelse med motsvarande lurar men visst det är en annan byggkvalite, högre upplösning på skärmen och den har de flesta LTE banden. Hade bara batteriet varit större så skulle jag kunna överväga den lite större luren..

Har med en storleksjämförelse mellan HTC 10 och Xiaomi Mi5 (bonus xperia ZL som jag helt missat när den tiden begav sig, snacka om kompakt 5" lur!)
    http://www.phonearena.com/phones/size/HTC-10,Xiaomi-Mi-5,Sony-Xperia-ZL/phones/9582,9055,7538

2. Pienso

Pienso Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    164

MINA ENHETER

xiaomi säger jag, har fello som går via telias nät, men har inte upplevt några problem än med täckning. Storleksmässigt har jag inte varit så nöjd sen gamla nexus 5 2013. Batteritiden är insane bra, får ut mellan 5-6 SOT

bernard gillar detta.
  3. Carre_80

Carre_80 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

MINA ENHETER

Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Huawei p9 kanske. Har inte snapdragon men utan huawei egna processer.

Innos yi luo d6000. Aldrig hört talas om den men det kanske finns lite Reviews om den... (inte supersnabb)

4. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Lenovo zuk z2 pro har samtliga 4g band enligt uppgift. Skiljer mellan pro och ej pro.

5. tndb

tndb Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Har kört med telefoner utan band 20 och tappar internet helt tyvärr då telia inte har så bra täckning här på somliga ställen men förutom det så är mi5 riktigt lockande då den träffar rätt på alla andra punkter!

Huawei faller på 3e partsstöd, inte alls många alternativa rommar om man inte diggar deras egna :/ Annars klart intressant med kamera tex

Däremot d6000 luren.... WOW 6000mAh och 11.2mm tjock, de hade jag lätt levt med.. 6000mAh!! :D
    Har dock ingen usb-c och kameran är väl inte den bästa heller som även saknar OiS

Jag kikade först på denna faktiskt men det föll på att Pro modellen endast har 3000mAh och sen osäkerheten med det alternativa rom stödet då den ej heller kommer få CyanogenOS. Har provat ZUI tidigare och det är absolut inget jag vill använda på heltid, det är lite element tagna direkt från iphone bla och dom kör en egen speciell variant på manöveringen på hemknappen som mest känns rörigt. Om alla bara kunde hålla sig till "appväljare - hemknapp - tillbaka" (eller omvänt) så hade allt varit så mycket bättre :)

6. Carre_80

Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

MINA ENHETER

Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Usb typ c bör den ha. Enligt kimovil och efox iallafall.

Kolla s7ylers Review. Han brukar lägga upp lite kamera samples.

7. tndb

tndb Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Ah såg det nu, däremot ingen fingeravtrycksläsare vad jag kunde se vilket är ett måste :( Annars va de en trevlig kandidat om man bortser från att den kör lollipop, lite sämre kamera samt tveksamt romstöd från communityn :)

Carre_80 gillar detta.
  8. Carre_80

Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

MINA ENHETER

Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2