Den stora frågan Iphone eller Gphone

Diskussion i 'Allmänt' startad av Magsta, 28 maj 2009.

  1. Magsta

    Magsta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    lista alla för nackdelar mellan respektive modeller:)
    jag antar att det är domhär två som "krigar" om dom bästa telefonerna nu.

    själv anser jag att att android har öppen källkod och kommer nog i längden att slå ut iphone.

    vad tycker ni?
     
  2. Matenrou

    Matenrou Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    612
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det är väll en fördel att man kan byta batteri på android telefonerna.
     
  3. sockan

    sockan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Du har kommit till androidforum, så alla kommer att säga android :P

    Vill du utveckla applikationer?
    Du kan utveckla android applikationer från olika plattformar. Apple är mer strikt och du måste ha mac (har dom fixat att man utveckla från annat håll?)

    Apple tillåter inte utvecklare göra liknande program som redan finns i mobilen (Gillar inte konkurrens ?)

    Visst är iphone os snyggt. Men du själv kan inte ändra på något.

    Du måste jailbreak för att få tillgång till funktioner som egentligen alla andra mobiler har.

    Apple har grymt många applikationer i deras marknad.

    Google android

    Mer öppet för utvecklare.

    Finns inte så många applikation er i marknaden. (växer)

    Möjligheten att ändra 'os mjukvara'. Alltså utseende och funktioner efter eget tycke.


    För att vara lite extra subjektiv så tycker jag att iphone är en 'statushöjare' och därför köper folk mobilen. Oftast är det just människor som söker status som köper just iphone. Inget fel med det, alla har olika behov. Tycker att du om teknik och sådant så är android bättre :)
     
  4. ellis

    ellis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är själv såld på just friheten och öppenheten. OpenMoko va tufft, men höll inte. Android är allt vad en standard telefon är + mycket mer, och ÖPPET !!
     
  5. jokke

    jokke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag är nästan helt såld på en android lur, det som lockar med en iphone är att när det väl blir kallt ute igen och smhi varnar för halka, då kommer jag att åka kommunalt till jobbet igen, således kommer jag att lyssna på musik i en mycket större utsträckning än nu (i bärbart format iaf), och av det man har läst hittils så kan iaf htc magic "spela musik" och inge mer, jag tror att jag kommer bli missnöjd om det inte finns en möjlighet att kontrollera ljudbilden, en equilizer skulle inte sitta helt fel, där har faktiskt iphone en stor fördel (i mina ögon/öron)

    det htc magic vinner på just nu, inte bara över iphone utan även samsung i7500 är att den är "brandad" with google (läste nånstans att det va bra:) och att den faktiskt har en styrkula, det tycker jag verkar vara riktigt vettigt.

    iphone får i min bok extra minuspoäng för att det är en apple produkt och att man mer eller mindre tvingas använda iTunes.

    letar var dag efter android appar som kan spela musik och har en equalizer, men det verkar inte som att det finns =/
     
  6. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    iPhone är onekligen den bättre musikspelaren, det kan även jag som Androidfanboy erkänna. Dock finns det ganska dugliga alternativa musikspelare till Android på Android Market. Den medföljande musikspelaren är ju funktionell, men inte mycket mer än så.

    TuneWiki och RockOn är några exempel. Jag vet dock ej om de har inbyggd equalizer, det låter jag vara osagt. Någon annan kanske vet?
     
  7. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Som tur är man har man aldrig varit i behov av EQ. Jag köper hellre nya lurar än fipplar med EQ, eller byter musik ;)
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag kan säga att högtalaren på Magic inte är mycket att hurra för, fruktansvärt dålig. Jag har inte haft tillfälle att testa ljudutgången ännu, skall fixa fram någon adapter till 3.5" mm o köra mot min stereoanläggning respektive ett par bättre hörlurar. Har dock bara en iPod Nano att jämföra mot.
     
  9. Magsta

    Magsta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    hur dålig pratar vi om? är den så dålig att man inte ens kan höra sms och att det ringer?
     
  10. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag förmodar att den är i nivå med högtalaren på min Dream. Usel ljudkvalité, men det går att vrida på hög volym iaf så det är ingen större risk att man inte hör den. Men att lyssna på musik/se på film med endast telefonhögtalaren - en ren plåga.
     
  11. Magsta

    Magsta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    okej. vilken tur att jag inte är en sån mediafantast då så att det är därför jag köper mobilen :)
     
  12. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Skall man lyssna på musik eller se på film etc så är hörlurar närmast ett måste.. men så är det ju med iPhone också.
     
  13. ellis

    ellis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om du anser att ett set av dåligt konfade presets som bara gör ljudet sämmre eftersom iphone/ipod ljudchippet inte klarar av att återskapa ljudet särskilt bra, är en fördel, ja då är de väll de.
    Jag e grymt missnöjd med EQn i min ipod touch. Vilken typ av musik jag än lyssnar på så blir ljudet bara värre om jag drar på en EQ preset. Min 2.5 år gammla Sony Ericsson k810i CYBERSHOP (inte walkman) har en bättre EQ än iphonen.
    Kort å gott; iPhone/iPod EQn är ett skämt.

    Dock vet jag inte om android har en. Man får väll ta å sätta på sig den svarta hatten och bygga en egen build med en EQ (om den inte har en redan) =P
     
  14. jokke

    jokke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag har ingen ipod eller iphone, så jag vet inte hur den är, men jag vet att det finns och det är en start, de har ju uppdaterat funktioner allteftersom i iphone, så det kanske är så att dom blir bättre, hoppas dock på att det kommer en bra EQ till htc magic för det lutar mot en sån :)