Den stora frågan om RAM?

Diskussion i 'Allmänt' startad av bananabooiie, 27 dec 2014.

1. bananabooiie

bananabooiie Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej alla härliga människor! Jag ska börja med att önska alla en god fortsättning och hoppas ni haft en god jul.

Den stora frågan är hur mycket RAM är användbart i mobilen? Jag ha dessa dagar en Oneplus One och funderar på att byta.
    Men telefonen jag ska byta till har 2GB i RAM gentemot 3GB ram. Kommer detta påverka prestanda mycket? Och i vilka avseenden?

Tacksam för alla svar och förklaringar!

Hade gott!

las2402 gillar detta.
  2. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Hejsan :)

Det är egentligen väldigt individuellt hur mycket arbetsminne man har nytta av. En grej du skulle kunna testa är att snoka reda på ett program som visar hur mycket minne du använder. Det bör finnas en del aktivitetshanterare på google play du kan testa.

Både dalvik och art runtimes är duktiga på att städa ur minnet vid behov så för det mesta skulle jag våga påstå att minneshanteringen sköts utomordentligt väl.

3. Ior

Ior Adult Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Det kommer nog inte att påverka prestandan alls. Jag har M8 som har 2 gb RAM och jag märker aldrig av att det blir fullt. Startar sällan om mobilen numera heller. Sist min M8 fick en omstart var i början av december och det märks inte på "piggheten".
    Utan att vara någon expert så vågar jag gissa på att dagens smartphones är såpass duktiga på att själva rensa RAM-minnet när/om det behövs.
    Något som däremot kan sega ner en mobil är om man har massor av filer i telefonminnet. Jag hade drygt 800 låtar i M8ns interna minne och tyckte inte alls att den var seg förrän jag satte in ett minneskort häromdagen och flyttade alla låtarna dit.
    Helvete vad pigg telefonen var helt plötsligt. Den var ju snabb förut också men nu, nu är den ju impulssnabb. ;)

4. las2402

las2402 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Har också funderat över detsamma, tack för infon!

5. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Minnet är inget ni behöver oroa er över. Jag skulle säga att allt över 512MB med en modern version av Android är acceptabelt.