den stora frågan.. VILKEN telefon?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av navelgrejjer, 1 jan 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. navelgrejjer

navelgrejjer Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Som topic, för tillfället har jag en N5, och är helt klart nöjd, förväntade mig absolut inte detta av en så billig telefon, men då telefonen börjat strula(produktionsfel) så ligger mina tankar.på en ny telefon då det är dags att teckna abonnemang.

Frågan är då VILKEN?

är det värt att ta en av de nuvarande telefonerna som finns eller ska man vänta ett par månader på det nya som lanseras -15?

Telefonerna som finns nu som fångat mitt intresse är S5, Z3,G3 mest, absolut inte iphone överhuvudtaget.. Men alla förslag välkomnas på telefoner just DU tycker är bra, förklara gärna varför!
    Vettiga svar tack!

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag tycker du ska hålla ut till i alla fall Snapdragon 810 är redo för produktion. Jag tycker inte en enda telefon är intressant och jag hade nyligen en S5 som jag tröttnade på då den var för seg och flöt inte på så värst bra alls. Köpte en N5 för lite över en vecka sen och kunde inte vara nöjdare egentligen.

bvb gillar detta.
  3. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 325
    Telefon:
    9 Pro, X8 Ultra, Pura 70 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Z3 är jag personligen mest nyfiken på utav de där. Själv nöjd Nexus 5 användare och inga planer på att byta :)

4. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Z3 är till synes mycket trevlig, men är det verkligen värt det att skaffa den? Sony verkar ju inte riktigt fått till glaset på baksidan eftersom det fortfarande har en tendens att spräckas av sig självt, och det verkar inte heller vara en litet problem; snarare motsatsen då väldigt många rapporterar att deras glas spruckit av sig självt.

Riktigt synd på en annars så fin telefon som den.

5. onex

onex Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Oneplus one, riktigt svårt och hitta nackdelar

6. sektledaren

sektledaren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Håller med, gick från en N5:a till en Oneplus One och är sjukt nöjd. Framförallt med batteritiden.

7. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Svårt? Nej. Nackdelar har den gott om, det tar en sekund att googla fram. Touchproblem, kass support, yellow banding. Kass kvalitet på sandstone-baksidan som väldigt fort blir sliten, etc.

Alla ex har säkert inte dessa fel men skrämmande många, tyvärr. Ett startup-företag i dessa tider skulle garderat sig bättre.

Lyckas man dock hitta ett felfritt exemplar är det en bra mobil, det håller jag med om.

8. onex

onex Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Touch problem hade mobilen i början(hade inte ens mobilen då) sedan så kom det uppdatering till mobilen och det var borta. Kass support vet jag inget om eftersom jag inte har kontaktat dem.
    Jag har yellow banding och blir inte störd av det (det uppkommer vid en viss ljusstyrka när skärmen är helvit)
    Jag har gjort många misstag (senast igår på fyllan) ätit chips och kladdat på baksidan men jag ser faktiskt inget på skalet men annars så är jag inget barn, men kan hålla med att om det kommer en repa så måste du gnugga bort det ;)
    Edit:men en klar nackdel(stör endast utseendet) är aluminium kanten som kan få litr bucklor lätt

9. sektledaren

sektledaren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Jag kan bara prata utifrån mig själv, jag tycker att min Oneplus One är bättre än min N5:a.

onex gillar detta.
  10. Droid_269

Droid_269 Guest

Bytte min G3a mot en N5 här om dagen och ångrar det inte en sekund. N5 for president! Vänta o se hur G Flex 2 blir :)

11. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag har aldrig någonsin varit så nöjd med en telefon som jag är med min sexigt röda N5. Riktigt härligt med inbyddd trådlös laddning så jag bara kan lägga mobilen på min laddningsplatta från samsung som jag hade till min S5.

12. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 325
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Instämmer. Det är också därför som jag för andra gången äger en Nexus 5. Sålde min förra för ett tag sedan och gick ett varv runt tillverkare men det slutade med att jag landade på Nexus 5 igen och nu ser jag ingen telefon i sikte som intreserar mig mer faktiskt. Prisvärd så det heter duga.

13. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 182
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Synd på N5 som har en medioker kamera. Visst den är inte dålig men den är inte bra heller. Det och den halvdana batteriet är svaga punkterna på N5, kan man leva med dessa så är det en fantastisk telefon.

1+1 har haft lite problem men hittar man ett bra ex så är det också en grym lur. Nackdelen här är 4G täckningen då en frekvens saknas så man står utan 4G täckning utanför stora städer.

Alla telefoner har ju sina positiva och negativa sidor, för olika användare. Du får gå ner känna på telefonerna och utgå från den du gillar mest. Telefoner som har varit eller är toppmodeller: Nexus 5, 1+1, HTC M8, Samsung Galaxy S5, Sony Z3 eller Z3 Compact, Samsung Note 4 eller Nexus 6. Har säkert glömt någon telefon. Vissa mer prisvärda än andra :)

14. Pexer

Pexer Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Att jämföra N5 med S5, Z3 och N6 är ganska fel.
    Ett år har gått och väldigt mycket skiljer dessa modeller åt.
    Kommer själv från en N5 och dessförinnan en N4 och tänkte aldrig överge Nexusen, men med N6 försvann fördelarna till stor del när prislappen sköt i höjden och telefonen blev gigantisk
    :)
    Nexusmodellerna var tom N5 en kompromiss på många sätt för att få ner priset. Kameror var något sämre, batterier svagare och prestandan var inte bästa. Men pris/prestanda slog (och slår) mycket.
    De var absolut inte dåliga, jag var fram tills att jag fick en buggig lollipop mycket nöjd med min (saknar faktiskt qi-laddning)
    Även idag är N5 värd en funderare om man inte söker det senaste och bästa, men det är även tex Z2 och ingen av dessa är toppmodeller utan alternativ med kompromiss.

Davil gillar detta.
  15. kupster

kupster Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    442

MINA ENHETER

Jag gick från en N5 till HTC One M8.
    Det enda jag saknar från N5 är trådlösa laddningen.
    Annars slår M8:an Nexusen på det mesta enligt mig.
    Framförallt ljudmäsigt, men där tror jag inte de är någon som slår M8:an.

DigitalDeleriu gillar detta.
  16. Lefty

Lefty Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4 XL
    Platta:
    Nexus 2012
    Var nyss i samma situation som du, tappade min N5 och behövde ersätta den. Z3, OPO mfl var intressant men alla föll på mjukvaran. Vill ha pure Android, klarar fan inte av alla skin där ute... men vill samtidigt inte köra custom ROM på min dagliga telefon jag använder i jobbet.

Var alltså inte hårdvaran utan mjukvaran som gjorde att jag till slut valde Moto X 2014.

Vet dock inte om jag vill rekommendera den. Kameran är lite bättre än N5 och batteritiden är även den lite bättre men klarar mig inte en hel dag om jag använder den för mycket.

Har funderat på att sälja den, men har ingen aning om vad jag ska välja isf. Tycker det finns väldigt många telefoner, men ingen intressant. Motorola Droid Maxx har ju grymna specar och bra mjukvara, men finns inte i europa... Svårt läge.

17. Lefty

Lefty Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4 XL
    Platta:
    Nexus 2012
    Right, CES lär ju bringa lite klarhet i vad som är på gång. Pågår ju nu. Förhoppningsvis kommer det bra skit.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.