Den stora frågetråden!

Diskussion i 'Xperia Play' startad av Fettkeewl, 26 mar 2011.

  1. Fettkeewl

    Fettkeewl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    Nej men seriöst nu, någon som vet antalet fingrar som play kan läsa av samtidigt? Min desire klarar 2, på prisjakt står de 3+. Någon som vet exakt ? :)

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  2. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag förstår att stödet för två fingrar är användbart, varför skulle man vilja ha fler?
     
  3. Fettkeewl

    Fettkeewl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ju mer desto bättre kan jag tänka mig ! :) skadar iaf inte.
     
  4. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    https://swedroid.se/sony-ericssons-kommande-playstation-lur-cypress-truetouch-digitizer/

     
    Fettkeewl gillar detta.
  5. Fettkeewl

    Fettkeewl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    TACK för länken :D:D ! underbar läsning, man vill ju bara ha prima kvalitet! ;D
     
  6. Fettkeewl

    Fettkeewl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    Fråga till dig Highfoot. Vad har du helst? single touch? multi touch (2 st punkter). eller Upp till 32?

    De är klart man vill veta vad som erbjuds;) Min desire t.ex me 2 punkter suger i spel som gun bros ^^ och ska man då köpa en mobil med touch för 5k ska de ju va kvalitet! vet att gunbros kommer kunna spelas med gamepaden, men de kan alltid finnas något som inte körs på den, eller bara för enkelhetens skull körs på skärm och då ha möjlighet för flera tryckpunkter är en positiv sak :)
     
  7. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag ser bara inte hur man ska kunna använda mer än två fingrar samtidigt på så små skärmar som mobiltelefoner faktiskt har. :) Jag anser att dual touch borde vara standard.
     
  8. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Håller inte med, kan faktiskt se att fler än 2 touch-punkter kan användas redan idag i vissa fall. Dessutom är det som med allt annat, man tror inte man behöver det där nya moderna häftiga. Men så köper man för man gillar det, efter ett tag så klarar man sig inte utan längre....
    Ett exempel, det var inte så länge sen som mail i mobilen var väldigt ovanligt, nu idag är det jättemånga som har det pga sitt jobb, och vissa fall blir rabiata när det slutar funka för att man har vant sig vid funktionen och räknar med den, och därmed har gjort sig beroende av den. ;)

    Däremot kommer man ju aldrig upp i 32, det är fler än vad man har fingrar och tår tillsammans.
    Vad jag har hört så har de nya xperia-modellerna stöd för upp till 32 pga digitizern, men ut ur förpackningen har SE bara lagt in stöd för 4 samtidiga tryckpunkter, vilket borde räcka mer än väl. Men misstänker att med en uppdatering är det lätt att utöka stödet vid behov.
     
  9. Fettkeewl

    Fettkeewl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ett exempel där dual touch inte löna sig var i spelet Gun bros.

    De funka inte alls bra i min desire, när ja rörde mig t.ex åt vänster och sikta åt höger kunde skärmen haka upp sig sådant att hållet ja sikta åt var även hållet ja gick åt. Och jag tror att de har med tryckpunkterna att göra.

    Dvs har man en skärm som klarar av fler än 2 kanske spelet kan anpassas till att undvika sådana missar.
     
  10. anarfox

    anarfox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Har du något konkret exempel där det behövs mer en två tryckpunkter samtidigt? Jag har inte stött på någon app som behöver det.

    Det beror ju inte på att det "bara" är dualtouch utan snarare på att det är dålig dualtouch. Har du bara två fingrar på skärmen spelar inte antal tryckpunkter digitizer kan tracka någon roll för prestandaraden. Bara hur väl de trackas.
     
  11. Fettkeewl

    Fettkeewl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    Hur som helst leder det iallafall till samma slut. Mer tryckpunkter >> bättre digitizer >> mindre problem ;)

    Kan man ju hoppas iaf!
     
  12. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Fler tryckpunkter betyder att du kan använda hela fingret istället för bara fingertoppen.
    Dvs, du kan svepa över hela bilden för någon feature.
    Spelade ett spel mot en polare en gång på en iPhone som krävde 4 tryckpunkter.
    Var spelade använde två. Typ airhockey eller liknande. Så, fyra är bra.

    Finns piano/gitarrgrejjor också som är trevligt om man kan använda en massa fingrar :)

    // A
     
  13. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Ett exempel är 4 player reactor.
    Där kan det behövas 4 samtidiga eftersom det är fyra spelare med varsit finger.
    Jag spelade dungeon hunter på min x10i, där kan det verkligen löna sig att ha tre tryckpunkter, eftersom jag styrde gubben med en, fäktades med svärdet med en och kastade magi med en. Min X10i räckte till, men vissa fajter hade gått bättre om jag kunnat göra alla tre samtidigt.


    *LOL* Digitizern är samma typ som sitter i X10i, HTC gick ut med dual-touch, medan SE inte gjorde det, för den digitizern är dålig på att tracka 2 fingrar samtidigt. Kör ett multitouch testprogram på din desire och testa, då kommer du se vad den kan göra och inte göra.
    Snurra 2 fingrar runt varandra på skärmen så kommer du genast upptäcka bristerna i digitizern. Dessutom har den svårt att följa om du har skärmen exempelvis horisontellt och rör ena fingret uppåt samtidigt som du rör det andra nedåt (ditt spel?).
     
  14. Fettkeewl

    Fettkeewl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    Där ser man mer än jag visste :) ja de du förklara är nog då de sker som oftast, när fingrarna dras åt motsatta håll. Kul att få lite förståelse för sånt :)

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  15. anarfox

    anarfox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Här måste jag bara få rätta lite. 4 Player Reactor kräver inte mer än single touch (förutsatt att utvecklaren gjort sitt jobb) då det bara är första trycket som registreras.
     
  16. Sampo

    Sampo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har en play och testkör den just nu! Laddar upp bilder ASAP!
    Den klarar fyra punkter samtidigt! Dock har den snabbare digitizer än arcen, den kom upp i 68, medan arcen klarade 58.
    Skärmen är vad jag kan se och känna av glas och mycket responsiv!
    Återkommer!
     
  17. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Najs, snart är det min tur med 8)
     
  18. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Orättvist att du får leka men inte vi! :( Hur fick du ta i din?
     
  19. Sampo

    Sampo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Via jobbet!
     
  20. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Hej alla!
    Är både nybliven ägare och nybliven forumdeltagare!
    Lär mig mycket här och detta är även min första smartphone (konstigt eftersom jag gillar tekniska prylar).

    Nu är det så att jag har några frågor främst kring interfacet.
    1. Det jag undrar är om det är möjligt att minska antalet "homescreens". Det är just nu 5 men jag har pillat med widgets och behöver egentligen inte mer än 3!

    2. Jag har lagt in en widget som hete Smooth Calendar. Denna fungerar men när jag försöker öppna kalendern (båda via app och widget) står det "Ingen kalender tillgänglig. Gå till inställningar för konton och synkronisering. Lägg till konto för synkronisering." Här går jag bet eftersom jag redan kopplat mitt google-konto till telefonen men tydligen har det inte skett någon synkronisering? (trots att min mail uppdateras i telefonen så den har uppenbart syncats).

    3. Är det möjligt att byta ikoner och dockbar i "stock launcher" eller krävs det ny lanucher och därmed också root?

    4. Går det att sortera appar i mappar? Tycker det blir jävligt rörigt med allt installerat!

    Vore tacksam för svar :)