Diskussion: Den stora sängtråden - vilken säng skall man välja?

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av bernard, 27 feb 2025.

Taggar:
  1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 829
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Behöver köpa säng, har provat lite olika och fastnade för någon med en Tempurmadrass som kändes bra på Mio.

Jag har dock aldrig ägt en säng från Mio tidigare. Brukar deras egna varumärken hålla hygglig kvalitet?

Last edited: 27 feb 2025
  2. Kabe 780

Kabe 780 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Vi köpte en Tempur säng ifrån Mio med en temperatur madrass för att få ut mesta av tempurs kvalitet,det var 25 %rabbat också

bernard gillar detta.
  3. phattrance

phattrance Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 432
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    En riktig tempursäng är så himla nice, haft min i ca 18 år nu! kostar satan, men värt varenda krona!

bernard gillar detta.
  4. bernard

Mottagna gillanden:
    46 829
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur håller tempurmadrassen över tid? Dvs behåller den sin fasthet som den kändes inledningsvis på ett ungefär, eller skall man räkna med att den blir något mjukare innan den så att säga 'sätter sig'? Provade medium och mjuk. Mjuk kändes bäst när man provade att ligga på sidan för min del, men jag har tidigare gjort misstaget att välja mjuk som inledningsvis kändes bäst, för att sedan bli lite besviken då den relativt snart tappade lite av studsen redan efter några månader, så att den blev lite väl mjuk. Det var dock en 'vanlig' madrass.

Man kan byta fasthet på madrassen efter 60 dagar till och med 120 dagar från leveransdatumet till en kostnad av 500 kr på Mio, men frågan är om det är tillräckligt med tid innan madrassen hunnit sätta sig.

Last edited: 27 feb 2025
  5. demonen

demonen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 072
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Tips är att du provar ligga i sängen du tänkt köpa innan du väl genomför köpet. De märken jag hört bra om är Carpe Diem, Tempur och Viking hos Mio. Vissa modeller kan locka, speciellt de som fått en saftig rabatt men det brukar ofta vara något problem med de modellerna vilket är anledningen varför de fått en stor sänkning på priset. Ska tilläggas att det vanligtvis är de modellerna som ligger under 20 tkr. Modeller över 20 tkr (på reapris) brukar vara rätt så schyssta oavsett märke. Viktigaste är att du får rätt hårdhet på madrassen. Tänk också på vilken hårdhet du väljer baserat på din vikt, och om du har planer på att t.ex. gå ner eller gå upp i vikt.

Last edited by a moderator: 27 feb 2025
    Kristy och bernard gillar detta.
  6. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Har bra erfarenhet av sängar från Mio avseende kvalitet. Soffor lite sämre tyvärr.

bernard gillar detta.
  7. OneBlue

OneBlue Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    509
    Efter argument hemma sov jag på bäddmadrassen som bäddas ovanför en soffa på kontoret i någon vecka och kände att ryggen inte alls kändes lika stel och gjorde ont ibland som när jag sov hemma och vaknade på morgonen.

Upplever nog som dig att den mjuka madrassen kanske blir lite för mjuk efter ett tag och kanske inte så bra för ryggen.
    Så jag "var arg" och sov inte hemma extra länge för att prova den teorin och mycket väl blev min rygg bättre.

Beror nog mycket på vikt, ålder, fysisk form och hur man sover men personligen hade jag valt en lite fastare madrass än när jag var yngre om jag ska köpa ny säng idag.
    Kanske inte fullt lika skön att sova i men man inte lika stel i kroppen när man vaknar.

milky81 och bernard gillar detta.
  8. bernard

Mottagna gillanden:
    46 829
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Brukar du sova på rygg eller på sidan?

9. OneBlue

Mottagna gillanden:
    509
    Jag tror det varierar för mig. Jag brukade alltid tänka jag sover på sidan för det är så jag ofta ligger när jag somnar. Men när jag vaknar ligger jag på rygg ibland så svårt att säga nu när man tänker efter. Kanske borde sätta upp en kamera se hur man fördelar sömnen.

Men det är nyligen jag fått problem med ryggen så de kommit med åldern. Förut sov jag väldigt mjukt.

När jag köpte ny madrass förde hon sin hand under mig och provade hur jag låg, minns inte riktigt.
    Madrassen skulle inte vara för fast heller utan det viktiga var att vikten skulle fördelas jämnt över kroppen så man inte ligger som i en hängmatta.

bernard gillar detta.
  10. Kabe 780

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Men Tempur madrasser är inte som andra manddrasser,den ska ju riktigt omforma kroppen,är det för hård madrass så kan den inte det

Kristy gillar detta.
  11. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    950
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Detta är rätt on topic, men är inte majoritet av sängar i Sverige tillverkade i samma fabrik med olika märken? Men en song ska man investera, bra för hälsan. Men välj något som har OK höjd så att det ventileras och kan städas.

Annars om pengar inte var ett problem, hästens alla dagar.

12. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Min nuvarande säng köpte jag ifrån Mio i november 2024, Mio Deluxe Exclusive Kontinentalsäng, 120 x 200.beträffande min sömn är jag mycket nöjd men överraskad.
    Denna säng är (om jag minns rätt) extra fast och jag var ganska säker på att jag ville ha en ganska mjuk säng, men efter att ha provat olika modeller och hårdhet med olika bädd madrasser och kuddar valde jag denna och det visade sig vara rätt.

Min tidigare säng som jag haft i 8 år från Kungsängen var jag otroligt nöjd med, men den var 90 bred och mina katter hade krigat med den så det var dax att byta.
    Det senaste c.a 6 månaderna hade jag upplevt att jag var stel och hade lite smärta i mellan skulderbladen, så det var en förhoppning om bättring som faktiskt fungerande.

Jag upplevde mig aningen besviken/tveksam till delar av Mio sängen när jag monterade den, just "mellan madrassen" alltså mellan stomme och bädd madrass fick jag dra över ett slags nät/tyg som kan liknas vid en strumpbyxa och kvalitén på detta lämnade mig ordentligt fundersam.
    det kändes tunt och med dålig passform och helt enkelt klent....men sedan drar man över ett skyddande tyg så det kan nog vara bara jag som inte förväntade mig detta?

Jag handlade under en ganska stor rea och köpte verkligen allt nytt, säng och gavel, dun täcke och kudde, madrass skydd samt på rea på Hemtex 2 sett sängkläder i egyptisk bomull, vilket var en stor hitt!

Mitt bästa råd är att var mycket noga med att får hjälp med någon som tittar på dig när du provar ut sängen, se till att nacke och övergången i ryggraden är så rak som du kan, exempel att din axel sjunker ned lagom när du ligger på sida så att ryggraden är rak, samt att den kudde du har inte gör att huvudet ligger i en böjd vinkel.

Jag har aldrig sovit på/med Tempur

Sömn hygien kräver lite arbete men är värt det enligt mig.

Lycka till!

Helge67, Kristy och bernard gillar detta.
  13. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    751
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Testfakta har en ett par år gammal test av skummadrasser där även Tempur ingår.

Fristående skummadrass, ett flexibelt alternativ

Testet betalades av Emma, som de också "oberoende" kom fram till var bäst ;-)
    Intressant i alla fall att det inte verkar vara någon glasklar korrelation mellan pris och kvalitet.

bernard gillar detta.
  14. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    555
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Jag har en memoryskummadrass från Ikea med ett antar år på nacken (10+ tror jag). Den har varit bra, men efter några år blev det en smärre fördjupning i madrassen där höften befinner sig. Det har inte hjälpt att vända och vrida på den eftersom höften hamnar på typ samma ställe oavsett :D
    Den funkar fortfarande hyfsat dock, men jag borde byta ut den.
    Vet inte om Tempur håller bättre kvalitet, eller om en vanlig skummadrass hade hållit formen bättre.

För övrigt är det svårt att välja säng. Det kan ta ett år eller mer innan eventuella problem orsakade av en för mjuk madrass visar sig tex. Men det är en bra utgångspunkt att ta hjälp av de som jobbar på sängaffärerna, men lita inte helt på dem. Vi är alla olika.

bernard och Salvion gillar detta.
  15. OneBlue

Mottagna gillanden:
    509
    Köpte säng från Mio får några år sedan med leverans, bära upp och montering till min far. Minns ej vad det kostad extra men var inte så farligt om jag inte minns fel. Säng har man ju ganska länge.
    De jag minns var att man kunde välja att ena sidan lite fastare ena sidan mjukare på dubbelsängen då de sover olika, vilket var bra. Så man kan höra också med sin partner hur de vill ha det.
    Jag har lite ryggproblem innan min far så han sover nog åtminstone bra på Mio sängen.

bernard gillar detta.
  16. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    555
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Svarar mig själv, för jag upptäckte nu att jag inte riktigt svarade på det som egentligen var bernards fråga..
    Min madrass har inte förändrats nämnvärt vad gäller fastheten. Möjligen har den blivit en aning mjukare med åren, men det är absolut inte så mycket att jag känt att jag borde ha köpt en fastare från början.
    Dock som sagt är det inte märket Tempur jag har.

Kristy och bernard gillar detta.
  17. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Jag kan inte riktigt svara på ursprungsfrågan, men kanske kan min erfarenhet i alla fall bidra till något:

Vi har vår andra uppsättning Carpe Diem sängar just nu, då vi böt bostad så passade vi på att "uppgradera" sängarna lite också. Det man kan säga om Carpe Diem, som numera tillverkas av Jenson (som många andra sängar appropåingenting, tror till och med att Hästens går under samma paraply eller något), är att man ligger "i" madrassen. Man sjunker alltså ned något djupare, och det kan lätt uppfattas som om det också blir varmare. Min fru tokälskar känslan. Jag kanske inte like mycket... I vilket fall, vi beslöt alltså att uppgradera till ett par continentalsängar som var elektriskt justerbara. Personligen känns det som en dyr uppgradering som inte riktigt var i linje med förväntningarna - kan direkt avråda från justerbara, men det är synnerligen personligt.

Innan Carpe Diem hade min fru Hästen och jag Dux. Hästen var ingen höjdare. Vet inte hur jag skall beskriva den, men bra var den inte.

Dux älskade jag, och säkerligen fortfarande. Men man ligger Ovanpå sängen, även om man t.ex. använder de mjukaste fjäderkassetterna. Men jag som helst vill ligga på mage, för mig är det bara grymt skönt. Carpe sängarna ligger man på sidan eller rygg - mage lirar inte, det blir lite ostback och man tvingas kröka ryggeni "fel" riktning helt enkelt - trots hård madrass.

Vad gäller tempur - ingen aning, aldrig provat.

bernard och Kristy gillar detta.
  18. bernard

Mottagna gillanden:
    46 829
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var förbio Mio idag igen (tredje gången nu, böjar bli tjenis med personalen...) och provade en sista gång. Det landade ändå på en mjuk madrass (väger 80 kg), om jag valt fel hoppas jag det märks på de 120 dagar man har på sig att sova in den.

Det tar hela 9 veckor innan sängen kommer, men återkommer med en rapport så fort den anlänt.

Kristy, jimel och Holabanarne gillar detta.
  19. Kabe 780

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

En mjuk temperatur?

20. bernard

Mottagna gillanden:
    46 829
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, en mjuk Tempur-madrass. Selene heter deras Tempur-modell.