Den stora tråden om Huawei P9

Diskussion i 'P9-serien' startad av Oceanic, 9 mar 2016.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Någon mer än jag som är intresserad av vad P9 har att erbjuda ?

    Det har redan börjat spridas rykten och det är inte så långt ifrån lansering.

    Mycket av det vi sett hittils tyder på telefonen kommer släppas i 4 olika storlekar med olika hårdvara.
    Jag själv är intresserad av 6 tums versionen P9 Max, ryktet säger alltså att det ska bli en 6 tums telefon
    denna gång istället för den groteskt stora 6.8 som P8 Max var (vem fan köper en sådan stor "telefon"? )

    Allt tyder på att den kommer ha dubbla kameror, hur dessa kameror används är oklart.
    Att dom kommer användas för 3D finnger jag inte sannolikt då konceptet har prövats och flippat för.
    Rycktet äger också att dom har arbetat ihop med Lecia för kameran, men det blev nyss kännt att lecia och Huawei samarbetar
    så det är oklart om p9 är ett resultat av detta eller ej.

    Andra rykten säger att telefonen kommer få Kirin 950 vissa rykten påstar att p9 kommer utrustas med kirin 955, men vi får se, det vore isåfall väldigt bra timing då kirin 950 har halkat efter lite i benchmarks (pga gpun )

    Baksidan verkar annars vara mkt lik Nexus 6p, samma typ av kamerlist som 6p använder kommer användas dock får vi hoppas på lite mer elegant design

    Jag själv var väldigt inne på att köpa Mate 8, men jag har bestämt mig för att vänta, mkt hänger på storleken på max modellen för mig, jag vill ha en phablet, men 6 tums är max, 6.8 som förra p8 max var får mig att skratta så får hoppas dom inte gör mig besviken nu. Döyta, och batteri är också viktigt för mig, Mate 7 och Mate 8 har i stort samma skärm men med olika kalibrering men jag hoppas ändå att p9 får en uppgradering när det gäller skärmen tex JDI senaste generation av skärmar som kan visa betydligt fler färger, skärmen ska vara tunnare och mer ljustark ännu bättre svärta. Det kännas som ett måste iallafall, enligt vad jag har läst är dessa skärmar redan i mass produktion.
     
    Vipan och bernard gillar detta.
  2. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag hoppas på ett saftigt batteri och att den ska ha Signal+. Det sista är viktigast eftersom jag bor med dålig täckning. Jag har varit på vippen att köpa P8 men hejdat mig. Kameran är också viktig, saknar min Sony Z3 men tycker samtidigt att fotona drog åt det kalla hållet.
    Lite undrande över fingeravtrycksläsare på baksidan. Hur fungerar det i bilen?
    Väntar i alla fall med spänning.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Hy
    Det ska bli spännade.. och se hur som helst..

    Jag har fingertrycksavläsaren på baksidan på min Mate 7, det är en kompromiss det är inte roligt när man sitter vid datorn och den ligger på golvet men å andra sidan då har jag pushbullet så jag slipper kolla lika mkt, men ändå det är en kompromiss.

    Vi får se jag tro detta året blir de sista året med de fingaravtryckavläskare vi har idag, det är ultraljud som tar över nästa år med osynliga fingeravtrycksläsare som ligger under glaset.

    Som det är nu skulle jag vilja ha fingeravtrycksläsare både fram och bak det vore det bästa.
     
    Vipan gillar detta.
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Idag har det läckt lite fler bilder som tros vara P9. Bilderna ser ganska trovärdiga ut, och jag tror detta är ganska nära den slutgiltiga designen, kanske får vi se mindre kosmetiska ädnringar. Det ska bli spännande att se vad kameran har att erbjuda och om det verkligen är lecia kameror som ryktas eller omdet är ett "framtida" samarbete, om det är lecia som står bakom kan vi nog vänta oss att deras brand står skrivet under kameran. Jag tycker det är ändå är bra att dom lyckas göra så det inte blir någon full kamera bump.

    I övrigt har bara motstridiga uppgifter/rena gissningar presenteras, allt från kirin 950 och kirin 955.

    I övrigt vet jag inte vad jag ska säga, jag är inte så jätte upphetsad av designen föredrar faktiskt looken av Mate 8 Framför p8 och p9 vilket är mer Iphone inspiererande. Hur som helst detta är den vita versionen, ok om man kollar på p8an så tycker jag den svarta och guld versionen är dubbelt så snygga som den vita..tycker kamera listen smälter in bättre på dom färgkombinationerna

    Det som är mest spännade är nu att se vilka storlekar den kommer släppas i.. är speciellt sugen på max versionen som jag nämde ovan..Det verkar inte släppas många phablet nu, och vad som är phablet är inte vad som var phablet förut,
    Tex första galaxy note den var ju 5.2. jag tycker en phablet måste vara minst 5.7 för att få kallas phablet.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Vipan gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    dagens rykten...ta gärna fram det stora saltkaret...

    "
    Starting with the Huawei P9, there’s the P9 Pro, P9 Max, and the P9 Lite. The P9 will be the standard version, the P9 Pro will be the top-end model, the P9 Max will be the big-screen version of the P9 Pro, while the P9 Lite will be the stripped-down version of the P9.

    Talking about the specs, the Huawei P9 will get a 5.2-inches FullHD screen and will be powered by a 2GHz Kirin 950 processor. There’s 3GB of RAM, and though most of the other flagships are offering 4GB of RAM, we think 3GB is well enough with that fast a processor. The phone gets 32GB of eMMC 5.0 internal storage and is juiced by a 3000mAh battery. Running EMUI based on Android 6.0 Marshmallow, the P9 gets a 5MP front camera and a dual 12MP rear camera.

    The Huawei P9 Pro competes with all the other flagships in the market with a faster Kirin 955 processor, 4GB of RAM, and 64GB of onboard storage. The P9 Max gets the same specs as the Pro but with a 6.2-inches FullHD screen. Lastly, the P9 Lite comes with a Kirin 650 chip, gets 2GB of RAM, and 16GB of internal storage.

    The Huawei P9 is priced at $499, while the P9 Pro will sell for $599. The P9 Max will be sold for $699, and the P9 Lite will come with an affordable $299 price tag. Do note that all these prices are approximate and are subject to change after the launch.

    We’ll keep you updated on the status of the launch. Any takers for these phones?"
     
    Vipan och bernard gillar detta.
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    oppomart har nu läckt ut vad som verkar vara det riktiga specifikationerna, det går dessutom att förebeställa så detta är nog the real deal..

    http://www.oppomart.com/huawei/p9.html

    [​IMG]
     
    Vipan och bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tycker det ser fint ut med 5.2" - behövs fler lurar i spannet 4,5-5".

    Är lite orolig över att kameran blir något av en gimmick, men det återstår så klart att se. Hittills har dubbla kameror inte slagit. Tanken är väl dels att använda det för ett utökat dynamiskt omfång och dels för att ge möjlighet att sätta fokuspunkt i efterhand. Andra förslag på användningsområden? "3D-bilder"?

    Det var också trevligt med en Pro-modell som har 4GB minne. I Sverige blir det väl sannolikt 3GB-modellen dock om Huawei följer samma mönster som tidigare. Jag tror inte heller vi får se någon P9 Max i Sverige.


    P9 Lite är lite spännande iom Snapdragon 650 - tror den kan komma att överraska prestandamässigt för en lur i mellanklassen. Också överraskande att de kör dubbla kameror för P9 lite. Det blir förmodligen ett rejält uppsving kontra P8 Lite både vad gäller prestanda och kamera samt bildskärm (720p->1080p) :) ROM-utvecklare kan ju också glädjas åt plattformsvalet.

    Jag ser det också som en fördel att de fortsätter med 1080p i de mindre modellerna. Har själv svårt att se vinsten med WQHD i förhållande till den utökade belastning det innebär i dagsläget.
     
    Last edited: 13 mar 2016
    Oceanic gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vad jag tycker om är att dom ger valfrihet, att dom släpper i olika storlekar är mycket bra,
    5.2 är för litet för mig, det är varken kul att surfa eller att se på video med en 5.2 telefon, det känns för mkt "telefon" av det helt enkelt, en 6 tums telefon blir mer immersive. Jag har ganska stora fickor jag har inga problem att få in min mate 7 i varken byxfickor (både fram och bak) eller i jackfickor, det är viktigaste.

    Att lära sig vänja sig med en större telefon krävs träning, och det är inget man gör i butiken när man står och testar telefonen, givetvis kommer man bli avskräckt när man inte vant sig, det tog mig ungefär en vecka innan jag vande mig med min mate 7 och inte ångrande köpet, fördelen men en allmänt bättre surf och media upplvelse gjorde att det där med one hand usage och smidighet fick bli sekundärt.


    En större telefon ligger också mer stabilt i handen vilket gör att man löper mindre risk att tappa den i marken, en 5.2a blir mer "fummlig" i jämförelse.

    Med det sagt, då jag har en 6.0 nu så känns det som jag verkligen inte vill ha 6.2 men måste kolla först hur mkt större det är i praktiken, det kan ju hända att dom lyckats slimma yttermåtten, men det är väl framförallt på bredden man inte vill ha bredare, det är just bredden som gör att den blir bökig att hantera..Samtidigt är bredden viktig för att få bra skärmupplevelse men tycker Mate 7an har hittat öagom storlek..

    Angånde dubbla kameror, alla som provat det tidigare har floppat, när det kommer till LG G5 så är många överrens om att LG G5 lyckats göra det användbart med 2 kameror, men då dom lyckas så dåligt att byga in kamerorna under chassit och skapar en full bump så är inte folk redo att offra stilkänslan, på ren svenska, LG G5 lösning ser förjävlig ut. Här är det något som P9 av de läckta bilderna att dömma verkar ha lyckats utomordentligt bra med.

    Jag är också orolig för att det blir en gimmick, jag är inte orolig för att är någon form av 3D kamera det rör sig om även då jag tror det kommer finnas 3D funktioner med så tror inte det blir dess primära syfte.

    Många var väldigt spända att lära sig hur LG G5 använder de 2 kamerorna, jag tror de flesta var ganska besvikna igentligen, vad de flesta hade hoppats på var nog att båda kamerorna skulle användas simultant för att skapa en bättre och djupare bild med bättre detaljer, i teroin är detta möjligt om man använder 2 kameror med olika linser t.e.x där tex den första kameror fokuserar mer på det som ligger nära i bilden och den andra det som ligger längre bort för att få mer djup i bilden, men att bilderna i mjukvaru väg kombineras till en och samma bild. Man kan även hoppas på om Lecia ligger bakom att vi får bra optisk zoom.

    Men vad Huawei behöver mest hjälp med...deras akilleshäl, det dom behöver hjälpa med är bildbehandling, när det gäller digital bild spelar det ingen roll hur bra kamera sensor och optik man har om man inte har bra bildhantering, Google och samsung och andra har redan visat vad viktigt bildbehandling är om inte minst i dunkla miljöer, att ha bra HDR algoritmer är viktigt...
    Så jag hoppas Lecia har med ett finger när det gäller bildbehandling också..

    Håller också med om 1080p... det räcker i dags läget, batteritid är helt klart viktigare..
    men med tiden kommer ju qhd skärmar bli såpass effektiva att dom drar lika lite som dagens 1080p då är det god tid att byta.
     
    moto moto och Barret gillar detta.
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    P9 max ska ju ha 2k skärm undrar hoppas dom kompenserar med större batteri för det.. Samt hoppas på amoled skärm det vore kung.
     
    Vipan gillar detta.
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Angående P9 mkt tyder på att den ska gå att beställa vid lunch 6e april.
    Om ni väntar på Max modellen skulle jag tro att den bara kommer finnas att beställa från kina inledningsvis,
    Återstår att se hur mkt fokus dom lägger på max modellen, men då den har företagets mest högupplösta skärm kan den får lite mer rampljus över sig. Är mycket spänd på vad kameran har att erbjuda, men det verkar som samsung s7an kamera är extremt svår att toppa nu.

    Att dom valt 12 megapixlar antyder om att dom hoppat på ultrapixel tåget, vilket verkar vara en förutsättning 2016 om man vill ha bra bilder i alla ljusförhållanden

    Ja Huawei har mkt att bevisa och i och med samarbetet med Lecia så är förväntningarna höga.
    Jag hoppas verkligen inte att det blir en gimmick.

    Några andra rykten gäller Huwaei Mate S2, ja dom flesta har kanske glömt bort S serien, det går vissa rykten om att dom kommer släppa Mate S2, dom släppte Mate s ungefär samam tid förra året, det finns rykten som säger att det kan röra sig om en kurvad skärm likt S7 edge. Samsung har redan bekräftat att Huawei är en av dom tillverkare de kommer sälja deras kurvade skärmar så det är ju en tidsfråga, men frågan är om dom redan nu kan släppa en sådan produkt, det enda som isånnafall skulle stödja påstående är att vivo xplay senaste modell har släppts redan och har samsungs kurvade skärm..vilket gör det troligt att även huawei skulle kuinna göra det...

    Nackdelen med S serien är att den inte ligger i phablet segmentet, en eventuell S2a kommer förmodligen inte bli billig och förmodligen i samma prisklass som s7 edge vilket gör att det är säkert många som kommer välja samsung isället.

    Problemet med Mate S var just det att den var 2000 kr för dyr igentilgen, sett till hårdvaran.
     
  11. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    I Oppomart finns foton och specifikationer. Frågan är hur de överensstämmer med verkligheten.
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Bilden ser trovärdig ut...men det är också den bilden som läckt på internet sedan tidigare så ingen unik bild...

    angående P9 max står det att upplösningen är 2k (1920x1080p) något av dom är fel man kan inte ha en 2k skärm med 1080p upplösning
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Huawei hare indirekt officellt bekkräftat att den får dubbla kameror

    [​IMG]
     
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Den är basserad på oppomart läckan. Oppomart läckan har fått väldigt stor spridning på nätet, och det är typ bara det som gått att få reda på denna veckan har inte sett några andra rykten. Enda jag läste var p9 skulle få 3900 mAH batteri vilket går emot vad oppomart läckan hävdar.

    Det är lite mindre än 3 veckor kvar så lär bli fler läckor innan.
    Vad som behövs är mer läckor med nya bilder som bekräftat personen ifråga har haft tillgång till enheten annars ligger det ju inte så mkt vikt i det.. Dubbla Lecia kameror kan vi dock vara säkra på...bara det gör det intressant..hoppas det inte blir hype, Lecia har ju använt sitt varumärke på mediokra produkter förut, så som panasonics Lumix kameror vilket inte är för proffs, men ska dom konkurrera med S7 då har dom mkt att bevisa krävs mkt för att göra det.
    Vad som talar för att huawei skulle klara det är att dom överträffat sig själva när det gäller t.ex deras kirin cpu vilket överraskade många, Huwaei lägger också väldigt mkt pengar på forskning så de behöver finns resuser för innovatio. Men Huawei hare hyjpad kameror för, P8ans kamera hyjpades rätt mkt, sensorn var redan några år gammal då ingen annan tillverkade hade velat ha den i sin mobil och bilderna såg just ut att vara från en mobil för några år sedan.
    Hur som helst blir mycket spännade detta, MWC var en sådan besvikelse enligt mig så det är kul att det kommer lite nytt kul...att se fram emot..

    Vad som skulle förvåa mig mest är Max varianten får edge skärm. Men jag tror man nog får drömma vidare på den punkten...
     
    Vipan gillar detta.
  16. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 832
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ska bli kul och se vad Huawei hittar på med P9. Jag gillade verkligen min P8 och saknar den faktiskt.
     
    Finskpinne och Oceanic gillar detta.
  17. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Varför har du den inte kvar?
     
  18. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 832
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Gillar att byta telefoner :) Har nog haft 5 - 6 stycken mellan P8 och min Nexus 6P jag har nu.
     
  19. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Som jag då! Tänkte prova en Nexus 6P i väntan på P9.
     
    220volt gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Några officiella teasers med kameran, vet inte riktigt vad dom försöker säga med bilderna exakt. Vad det är som trycker på?
    Ganska kryptiska.

    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
     
    Last edited: 18 mar 2016