Diskussion: Den stora tråden om Windows on Arm

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Swedroid, 5 juli 2025 kl 11:35.

1. Swedroid

Swedroid Adult Droid Staff Member

Mottagna gillanden:
    808
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8
    ROM:
    Vanilla
    I den här tråden diskuteras Windows on Arm och hårdvara som har ARM och Windows, tex Surface Pro, Surface Laptop eller Copilot+-serien av laptops från tillverkare som Samsung, ASUS m.fl.

Här finns en lista på hårdvara med Windows och ARM: https://www.prisjakt.nu/c/laptops-barbara-datorer?1584=Qualcomm Snapdragon X

Lista över populära appar/tjänster med native-appar för Arm finns här: Homer

Last edited by a moderator: 5 juli 2025 kl 11:57
  2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.236
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag hittade en Surface Pro 11" med OLED till bra pris på Amazon, så slog till på den och fick datorn häromdagen. Beställde sedan ett matchande tangentbrod från Microsoft här: Surface Pro‑tangentbord med Slim Pen, 13 tum – skydd med bakgrundsbelysta tangenter | Microsoft Store

Min Pixelbook sjunger på sista versen och jag tillhör dem som anser att 3:2 är det optimla höjd- och breddförhållandet för en produktivitetsorienterad enhet, så tänkte att det kunde vara värt att testa en Surface med Arm. Det har gått nästan ett år sedan lanseringen, så förhoppningsvis är de värsta kompatiblitetsproblemen ur världen.

Har inte hunnit göra så mycket ännu, men det första jag gjorde var att göra en ominstallation med hjälp av återställningsavbilden som hämtades härifrån (ZIP-fil vars innehåll kopieras över till roten på ett USB-minne formaterat med FAT32): Ladda ned Surface Recovery Image - Microsoft Support

OLED-skärmen är riktigt trevlig och tillräckligt ljusstark, men jag funderar på att sätta på ett skärmskydd med matt coating då jag inte alls gillar blanka paneler.

Prestandan verkar inledningsivs vara tillräckligt bra för det mesta i vardagsväg, och efter att ha stängt av lite tjänster och debloatat Windows går det nog att leva med 16GB RAM. Har tagit bort allt som har med Copilot, "Recall" osv att göra.

Den största skillnaden jag hittills märkt mot X86 är en enastående standbytid som är jämförbar med tex Android-plattor. Tryckte på låsknappen med plattan laddad till 100% vid 24:00 och väckte den sedan 12 timmar senare, hade inte tappat 1% ens en gång. Detta är med "aktiv standby", dvs loginskärmen visas sekunden man trycker på powerknappen och med "Windows Hello" aktiverat+ansiktsigenkänning (enheten använder IR-kameror) så sker inloggningen omedelbart/automatiskt med, som på en Apple-enhet med FaceID.
    surface_pro_battery.jpg

Om kompatibliteten kan jag inte säga så mycket ännu, men håller på att testa BankID. Behöver bara gå och köpa en USB C->USB A-adapter för att ansluta min BankID-dosa. Att installera BankID-klienten gick bra, och klienten går att starta osv, men om det sedan går att verifiera är en annan femma... Officiellt finns inget stöd för Windows on Arm.

Här är en lista över nativeappar jag testat och kan verifiera fungerar fint. Om ingen länk finns laddas rätt binär automatiskt ned när man hämtar från officiella webbplatsen.

Last edited: 5 juli 2025 kl 11:59
    Kristy gillar detta.
  3. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    903
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Blir intressant att se prestanda för emulerade x86/x64-program.
    Jag är själv lite nyfiken på Windows på ARM.

bernard gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.236
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan bekräfta att BankID fungerar med Windows on ARM på Surface Pro 11 med SEBs kortläsare (Digipass 920), till min stora förvåning. Windows-versionen som kördes vid testtillfället var: W11 24H2 och BankID version: 7.15.2

Behövde ingen drivrutin för läsaren, utan det fungerade direkt via plug 'n play/identifierades automatiskt av Windows, så jag antar att det fanns drivrutiner för ARM förinstallerade. BankID-klienten verkar inte heller ha några problem, trots att den saknar en ARM-binär, utan körs i x86-läget.

Det är rätt lustigt eftersom det på BankID:s hemsida uttryckligen står att det INTE skall fungera på Windows on Arm, vilket alltså är felaktigt:
    upload_2025-7-7_19-11-21.png

Bevisligen fungerar det:
    bankid_ruface_pro_11.jpg smart_card_Driver.png

Här kan man se att det inte handlar om en ARM-binär, utan BankID körs som en x86-applikation genom abstraktionslagret för x86->ARM:
    png_screenshot.png

Last edited: 7 juli 2025 kl 19:58
    tpalsson gillar detta.