Den ultimata teknikuppsättningen i hemmet

Diskussion i 'Off Topic' startad av Amedi21, 12 dec 2012.

1. Amedi21

Amedi21 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    Snart är det dags för ny lägenhet, som ju måste fyllas med innehåll. :) Tjejen sköter möbler och sånt, medan jag tar hand om tekniken. Har funderat en del på hur den ultimata teknikuppsättningen i ett hem ser ut. Jag har jobbat en del som säljare i ett par större kedjor i Sverige och min erfarenhet säger mig att alltför många människor hamnar i "otakt" med sina produkter. En del är för gammalt, annat är för nytt. Funktioner som inte är kompatibla med andra enheter etc. Så nu vill jag ha något som klarar av alla mina önskemål, från start :)

Önskemål:
    - Komma åt all data överallt, vare sig jag använder tv, telefon, surfplatta eller dator. Trådlöst förstås, även när jag inte är hemma.
    - Spegla datorn/telefonen/surfplattan/alltsammans till tvn, utan kablar eller adaptrar
    - Stabilt ljudsystem som är kompatibelt med alla enheter, trådlöst förstås. För de som har synpunkter på trådlöst ljud kanske jag ska tillägga att jag inte är audiofil och föredrar bekvämlighet framför "det lilla extra" som jag ändå inte kan urskilja
    - Android :)

Frågan är nu vilka produkter man borde satsa på? Har ni några förslag? Hur har ni tänkt i era egna teknikuppsättningar? Dela med er :)

2. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Köp en nas helt enkelt och sen kanske en mediabox.
    Satsa på en samsung smarttv då samsung brukar vara generösast med vad du kan spela upp i filformat.
    Nasen kan jag komma åt vart jag än befinner mig.
    Jag kör nas själv idag som streamar till både iphone, android, mediabox samt tv.

Då jag aldrig direkt känt något behov av att trycka in högtalare överallt så har jag ingen bra lösning på det. Kör själv bose och inte för att det på något sätt skulle vara det bästa utan pga av dess "litenhet" och därigenom lätta att dölja.

Nasen jag kör är en Synology 1511+
    Mediabox är boxee box
    och en samsung smarttv.

Boxee box kan jag rekomendera då de precis lyckats roota den.

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ett instick är väl att inte bygga din medialösning på TV:n. Dagens apparater är inte världsbäst på att hantera filformat, undertexter, rar-filer osv.

Jag kör lite mer old school men det funkar strålande med en HTPC. Jag använder en laptop vi annars inte använde. Där kör vi all film, musik och annat. Till det ett Dinovo Egde.

Annars:
    - Komma åt all data överallt, vare sig jag använder tv, telefon, surfplatta eller dator. Trådlöst förstås, även när jag inte är hemma.
    Som goa säger en NAS. Har ingen själv men det verkar fungera strålande även när man inte är hemma! Styra torrents, kolla på filmer och så vidare genom telefonen.

- Spegla datorn/telefonen/surfplattan/alltsammans till tvn, utan kablar eller adaptrar
    Om du inte vill köpa in dig i Apples träsk med dyra lösningar, som ju faktiskt fungerar bra, är det svårare. I alla fall så vitt jag vet.

- Stabilt ljudsystem som är kompatibelt med alla enheter, trådlöst förstås. För de som har synpunkter på trådlöst ljud kanske jag ska tillägga att jag inte är audiofil och föredrar bekvämlighet framför "det lilla extra" som jag ändå inte kan urskilja
    Trådlösa högtalare finns inte. I alla fall inga vettiga. Trådlösa bakhögtalare finns men i ditt fall hade jag hellre köpt en ljudlist. Då har du en ljudlist vid din TV och en trådlös baslåda till det. Skall du ha trådlöst så får du köra på www.sonos.se eller liknande Kina-plagiat.

4. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Vad gäller tv och tex subtitles och filformatstöd så tycker jag samsung är ypperlig.
    Den tar .srt filer(subtitles) och alla filformat förutom image filer.

Vad gäller spegla innehåll till tv med mobil/tablet så borde väl samsungs mobiler vara bäst då du kan köra dlna?