Designidéer?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Maxxan, 5 jan 2013.

1. Maxxan

Maxxan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag tänkte jag skulle börja skissa på en app, likt Quizkampen, fast där man tävlar i lag.

1.
    Det jag funderar på är själva "spelplanen". Hur skulle ni göra, antingen köra en vy med vanliga knappar, fast med egen bakgrund så det ser okej snyggt ut eller helt egen vy, typ som när man gör ett spel?

Första fallet gör ju att man får mycket gratis. Det ska ju inte vara massa saker som animeras eller liknande, bara frågor och knappar med svar att trycka på. Men det ska ju se ut som ett spel, inte tråkiga knappar. Men tror ni man lyckas med det genom egna bakgrunder på knappar, vyer, textrutor osv?

2.
    Funderar även på hur själva frågorna ska sparas. Det ska bli svårare och svårare frågor, likt Vem vill bli miljonär. Funderade först på string arrays i strings.xml, men kanske bättre att gör på något annat sätt i en asset katalog med frågor i egna filer. Hur skulle ni göra där?

Som sagt lite designidéer så man inte behöver göra om det allt för många gånger när man insett att det var ett dåligt val. :D

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    1. Jag hade först fokuserat på att bara få igång spelet och fokuserat mindre på design. Använd enklast möjliga design, dvs. med tråkiga standardknappar. Spelmekanismen är prio 1.
    Sen kan du göra en egna customviews och byta ut standardkontrollerna mot dem.

2. Lägg frågorna i en databas.

3. twk99

twk99 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Det låter som en rolig app!

Jag uppskattar appar som följer androids holo-design, så det är mitt tips! :)

4. Maxxan

Maxxan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Aha, jag ska testa mig fram lite. Skicka med en sql-lite databas som fil då? För jag hade inte tänkt ha någon server som höll koll på något utan man kör allt på telefonen eftersom man kör med andra runt omkring sig, inte turbaserat likt quizkampen.

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Japp, lägg sqlite-databasen som en fil i assets-foldern.