Fråga: Desire billaddare till S2?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av TCM, 14 jul 2012.

1. TCM

TCM Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag bytte telefon för ett tag sen från en HTC Desire till en Samsung S2. Jag har två billaddare sen tidigare till min Desire och undrar nu om dom skulle kunna funka till min S2?

Den ena är original (den här tror jag) och den andra är något annat märke.

2. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Pröva ;) Men, ja, funkar!

3. borehead

borehead Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Absolut. Micro-USB, allt funkar till allt. :-)

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

4. TCM

TCM Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

o_O :)

Precis, micro-usb på båda, men jag hängde inte riktigt med på elläran för 100 år sen. Volt, ampere, lika med micro-usb, oavsett laddare? (säkert en skitdum fråga :o :D)

5. borehead

borehead Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det vanligaste är att laddarna ligger på 5 volt, 1 ampere. Vissa laddare har även 2A, men det är vanligast till plattor som behöver lite mer kräm när man laddar.
    Sen är det nog lite komplicerat, men jag tror att man kan ladda en mobil med en laddare på 2A, för att den tar bara det den "behöver". Dock tror jag inte att man kan ladda en platta med en mobilladdare på 1A, jag har för mig att det viktiga att komma ihåg är att aldrig ta en laddare som har för lite ampere mot vad enheten har. Då kan man ha sönder batteriet och enheten i värsta fall.

Last edited: 14 jul 2012
  6. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Precis, micro-usb på båda, men jag hängde inte riktigt med på elläran för 100 år sen. Volt, ampere, lika med micro-usb, oavsett laddare? (säkert en skitdum fråga :o :D)[/QUOTE]

Absolut ingen skitdum fråga, jag var själv rädd för att använda andra laddare förut tills jag kom på att så är inte fallet ;)

Du kan köra en laddare som släpper ifrån sig 1A, men din mobil tar ändå inte emot mer än... Vad fan är det SGS2 har nu då, 650mA? ^^ Alltså, 0,65A! Så - det är inga problem med det :) Sen kan du ju, om du har root, ställa upp så att mobilen kan ta emot mer än 650mA, men detta kan vara skadligt för telefonen och tär mer på batteriet :)

Lägre ampere-styrka: +Bättre för batteriet, - Tar längre tid
    Högre ampere-styrka... Guess what, det är tvärtom där ;)