Desire/CWM/4EXT hittar inte SD-kort

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av DramaticBaby, 25 februari 2012.

1. DramaticBaby

DramaticBaby Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag har stora problem med min telefon. Jag har Elelinux v2.8 installerad med 1024 MB ext4. Idag skulle jag byta mitt 4 GB SD-kort till ett på 16 GB. Jag gjorde därför en nandroid backup samt fullständig backup med Titanium. Formaterade det nya kortet med 2 GB ext4 och resterade som vanlig FAT32. Stängde av telefonen, satte i nya kortet, bootade direkt in i CWM och valde restore backup.

Här börjar problemen... CWM säger att md5 är fel och avbryter. Jag rycker ur batteriet och petar i det gamla kortet, som är intakt, och startar telefonen som vanligt. Jag slår in PIN och ser hur mobilen inte kan ladda widgets, det står "Endast nödsamtal" uppe i notifications och datorn säger att drivrutinerna inte kunde installeras (telefonen är inkopplad med sladd). Jag går in under Lagring där det står att jag inte har ett sd-kort.

Förbryllad över detta rebootar jag åter in i CWM, och nu säger även denna att det inte finns något SD-kort eller sd-ext. Jag petar in kortet i kortläsaren i datorn, som visar dess innehåll direkt. Diskkontrollen säger att båda korten fungerar som de ska.

Några timmars felsökning senare har jag installerat ny recovery via adb (4EXT), som även denna säger att det inte finns något SD-kort. Testade även den nya funktion "unbrick usb" då jag misstänkte att jag råkat ut för det, men till ingen nytta.

Vad ska jag göra?

2. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Lugn, det är ingen biggie. Du körde app2sd med ditt gamla sdkort och nu hittas inte den datan.

Jag råkade ut för nästan samma sak. Tror problemet ligger i att Elelinux inte fixar ext4, lite osäker dock.

Lösningen för mig har jag för mig var partionera via cwm, sedan boota med befintlig rom. Dra ner nya rom-zippar, wipea allt sedan clean rom-installation. Prova det.

Sen kan du restora titanium.

3. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

P.s. jag kör ext (2) på Elelinux.

4. DramaticBaby

DramaticBaby Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kunde inte partitionera eftersom CWM inte hittade nåt att utföra det på. Hursomhelst så fungerar det nu, försökte installera 4EXT igen och sen körde jag punkt nummer 13 på [TROUBLESHOOTING] Root | S-OFF| Flashing | RUU | Bootloop | Brick | Resources. Grym guide!

Det är fixat nu i alla fall vilket är skönt. Tack för att du tog dig tid att svara!

EDIT: Elelinux fixar ext4 utan problem. :)