Desire eller X10 som jobbmobil

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Qurt60, 20 apr 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Qurt60

Qurt60 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har nu känt på Androidalternativen och landat i att det nog blir en Desire eller en X10. Till saken ska sägas att jag är helt utan erfarenhet av pekskärmsbobiler, knappt ens hållt i en iPhone tex.
    Tänkte be om lite synpunkter från er mer vana pekskärmsanvändare, även om de "extrema" kraven många av er här på forumet har på en mobil nte nödvändigtvis har någon betydelse för mig.

Efter att ha känt på dem ser jag + och - för de båd mobilerna som följer (finns säkert mer men som jag missat). Jag använder min mobil till att i första hand ha som telefon. Sedan ska det vara ett effektivt arbetsredskap när det gäller kalender och mejl. Att enkelt kunna hitta information på nätet, lyssna på musik / radio, kanske titta på Rapport i SVT Play. Kamera är trevligt att ha men är i båda mobilerna för dåliga för att ersätta min systemkamera som kamera. Spelen kommer jag antagligen att avinstallera rubbet direkt om det är möjligt. Dvs totalt ointressant om den är bra på spel eller inte. Prisskillnad är mindre avgörande.

X10
    + Svenskt tangentbord som standard
    + Verkar ha ett trevligt menysystem
    + Stor skärm som kan vara bra om man tittar på webb-TV
    - saknar fm-radio (finns doch i headsetet och så finns ju webbradio)
    - Storleken. Känns stor och lite otymplig för att vara en mobil man lätt vill ta med sig överallt och i fickor mm.
    - Lite kantig och inte så bekväm vid enhandsanvändande
    ? Lätt att synka med outlook i laptopen (kalender, mejl)?
    +? Bra musiklyssningsmaskin
    +/- Tryckkänslig skärm. "Funkar med hanskar på" men kan vara svårare att få att hänga med.
    - Saknar styrplattan som Desire har och som jag tycker verkar vara perfekt om man ledsnar på att dra runt med finget på skärmen. Känns mer rejälare med knappar och liknande.
    + Min fru har just köpt en X10 och det är alltid bra att köra på samma maskin så att man kan tipsa varandra

Desire
    + Lagom format med sköna former som gör att den känns skön att använda vid enhandsanvändande
    + styrplattan som jag föll för direkt när jag hittade den
    + Har fm-radio (fast nere i tunnelbanan måste man ändå köra med webbradio)
    - Saknar svenskt tangentbord som standard (ska visst gå lätt att ladda ner en app)
    - Verkar ha lite krångligare menystystem än X10.
    - Lite mindre skärm än X10, men har det någon större betydelse?
    ? Lätt att synka med outlook i laptopen (kalender, mejl)?

Några synpunkter?

2. BigR

BigR Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

X10 tycker jag (med utlovad uppdatering till Android 2.x). Du får ju med ett shysst BT headset. Bildstabilisator i kameran kanske inte är så viktigt på jobbet, men väl användbart annars.

3. Adyzz

Adyzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Lägger min röst på desire. Multitouch, tillräckligt stor skärm, levereras med 2.1, HTC sense osvosv.

4. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

BT headset lr bra kamera lr mt spelar ju ingen som helst roll för jobbet egentligen.

Vad jag vet så kommer 2.1 med bättre exchange stöd.
    2.1 kommer med stöd för multipla googlekonto stöd bla vilket 1.6 inte har
    dvs desire över x10

5. l1nuxfre4k

l1nuxfre4k Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Desire absolut.
    X10=Sony ericsson, stort minus

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.