Desire HD vs Galaxy S - En opartisk bedömning Desire HD vs Galaxy S - En opartisk bed

Diskussion i 'Desire HD' startad av Mundane, 4 dec 2010.

1. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Jag har haft en Galaxy S sedan 2010-07 och har nyligen skaffat mig en DHD.

Kommer att uppdatera lite allt eftersom jag hittar för/nackdelar med båda lurarna.
    Fetstil = Ny/Uppdaterad text

Tänkte skriva lite för och nackdelar med båda lurarna.

Desire HD

+ Större display
    + Stödjer 14.2 Mbit/s 3G (7.2 Mbit/s på Samsung Galaxy S, måste dock bo i en stad för att nå upp i högre hastigheter än 7.2 Mbit/s)
    + Mycket bättre skärpa på displayen
    + Dubbla LED blixtar (RUSKIGT bra i mörka miljöer)
    + 8 MP (Dock ger SGSens kamera bättre bilder)
    + Mer robust
    + Friendstream
    + 256MB mer ram än SGS
    + Möjlighet att använda HTCSense.com
    + Ungefär 5% starkare signalstyrka än SGSen, vilket innebär något bättre täckning. (Uppmätt ståendes på samma ställe, med samma operatör)
    + Bättre signalstyrka genom Wi-fi, och bättre hastigheter.
    + Bättre snabbuppringning av kontakter. Ponera att vi ska ringa Anders Nordvall. Då kan vi trycka på 236, vilket motsvarar AND. Fungerar på båda telefonerna, men på DHD kan man även börja mitt i ett namn, tex Vall, eller börja på efternamnet. Vilket inte går på SGS.

- Skärmen blir VÄLDIGT flott efter att man rör vid den med fingrarna. Finns inget "glatt"skick som på SGSen som stöter bort sådant.

- Displayen drar OERHÖRT mycket batteri. 900 mW enligt Powertutor, det är mer än vad min SGS drog TOTALT med CPU/Wifi/Display med max belysning.

- Väldigt dålig ljudkvalitet vid samtal jämfört med SGS. Låter lågt och grumligt. Inte på något sätt dåligt rakt av, men i jämförelse med SGSen så är ljudet inte alls bra.
    - Väldigt lågt ljud från högtalaren på baksidan
    - 1230 maH batteri (SGS 1500 mAH)
    - Dålig powerknapp som är svår att komma åt när man ska starta displayen efter standby. (Den sticker inte ut, utan är i samma höjd som resten av skalet. Så man måste nästan använd en nagel för att trycka ned den)
    - Drar ännu mer batteri än SGS i Standby och när man kör den, trots att den har ett sämre batteri.
    - Init kan dra 100% av CPUn hela tiden och sluka batteriet. (En känd bugg, men går att avhjälpa genom att köra USB-debugging)
    - Klarar inte av att öppna Excelfiler större än 3 MB vad jag märkt av.

Saker som alla kanske inte upplever som + eller -, men som är mina personliga synpunkter.

+ 3.5 MM uttag på undersidan av telefonen. underlättar vid musiklyssning när man har mobilen i fickan.
    + Micro-USB på undersidan utav telefonen. Underlättar att använda dockor.

- Lätt att förstöra luckan som skyddar simkort/minneskort.

Samsung Galaxy S

+ Otroligt mycket bättre färger och svärta i displayen.
    + Mycket bättre stöd för olika filformat/codecs för film direkt ur kartongen
    + Relativt strömsnål display
    + Drar mindre ström än DHD i överlag
    + 8 alternativt 16GB inbyggt minne.
    + Allshare/DLNA
    + Skärmen blir inte fet av fingeravtryck
    + Väldigt lätt
    + Bättre kamera (Låt säga att du fotograferar ett hus med DHDn, och samma hus med SGSen, så får du kanske med 70% av huset på DHDn, medans SGSen tar med hela. Allt verkar inzoomat på DHDn)
    + Fysisk bakåtknapp (Om DHDn laggar så kan man inte backa med touchknapparna riktigt)

- Ingen blixt
    - TWLauncher är nästan oanvändbart och det laggar. Måste lägga in Launcher Pro, ADW eller annan launcher för att det ska flyta på som sig bör.
    - Pentile matrix, om man ska läsa väldigt liten text så är den ta mig fan oläslig även fast man zoomat in på SGSen.

Saker som alla kanske inte upplever som + eller -, men som är mina personliga synpunkter.

+ Skydd för Micro-USB porten. Bra om man tex röker och har tobak som letat sig ut ur ciggaretterna i fickorna. Så slipper man få porten fylld av skit.
    + Galleri i 3D
    + Kan hålla in fingret på en ikon/APP ur Appdrawern och släppa den på papperskorgen för att avinstallera. Går ej på Desire HD.
    + Swype
    Slutord

Det finns både för och nackdelar med båda lurarna, men personligen tycker jag att SGSen är MYCKET bättre än Desire HD

Jag är inget fanboy utav något utav märkena, så det är inte någon partisk bedömning. Jag gillar faktiskt HTC mer än Samsung rent generellt, men Samsung vinner med hästlängder ändå.

Desire HD's kamera
    Totalt mörker, inga ljuskällor förrutom blixten på DHD.
    http://imgur.com/TbiUo.jpg

Last edited: 4 dec 2010
  2. Dalby

Dalby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Mycket bra jämförelse. Finns alldeles för många fanboys, vilket leder till att man inte får den rätta uppfattningen om varan.

3. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 324

MINA ENHETER

Fin jämförelse där! Jag tänker inte klaga på något och absolut inte på grund av nån fanboysim (kör HTC nu, har kört Samsung innan) men av det du skrivit och av det jag läst så låter det inte som det är hästlängder som avgör, inte heller att Galaxy s är MYCKET bättre. Om man läser dina punkter på båda telefonerna så får man intrycket av att det är ett mycket jämt lopp ända tills slutorden kommer.

Desire HD har även den DLNA-stöd förresten. :) Inget jag använt än dock, men jag har hört att det ska funka helt OK!

4. Mundane

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

I sin helhet tycker jag att SGS är en mycket bättre som telefon pga bättre batteritid, bättre ljud och att den är väldigt lätt att hålla i när man pratar.

Däremot så tycker jag att de ligger väldigt lika som "lek"maksin eller vad man vill kalla det. Allt runtom som Surf, film, spelande med mera.

5. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

bedömning

Definitivt min första o sista HTC. Alldeles för ojämn kvalité. Går nog tillbaka till en helt vanlig finesslös lur, om de inte är bättre än så här.

6. flocki

flocki Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker du gjort en bra bedömning men tyvärr lämnar din slutledningsförmåga mer att önska. Att säga att SGS är "mycket bättre" förstår jag inte med tanke på dina omdömen.

7. Mundane

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Läs inlägget två steg upp.

8. Fredde88

Fredde88 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag tycker min har minst lika bra ljud som polarens galaxy, min ligger bättre i mina händer och den har lika bra batteritid... sen att min har fetare skärm, blixt till kameran och är förbannat snabb gör det ganska självklart att jag älskarn ;D

9. Traxxor

Traxxor Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Trevlig recension, skulle vilja lägga min PERSONLIGA åsikt. ;)

Jag tycker DHD är bättre p.g.a två saker:

- Sämre byggkvalitet i SGS( Plast vs Aluminium )

- Mjukvarustödet ifrån respektive företag
    Detta är verkligen det som tar kakan för mig. Det tog evigheter för Galaxy S att få 2.2 och det kommer ta lika lång tid till 2.3 nu. HTC däremot kommer ( förhoppningsvis ) släppa deras uppdatering till DHD hyffsat snart ( jag skulle gissa på 1 månad cirka )

Jag respekterar alla som har Galaxy S, det är en svingrym mobil, men på grund av dessa två anledningar så tycker jag Desire HD är bättre.

10. Revelations

Revelations Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Samsung Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Note 8
    MYCKET bättre?

Alvarligt? Det låter inte alls som "en opartisk bedömning" med tanken att DHD piskar SGS som en allround mobil.

11. Orici

Orici Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    Precis!

12. Fnikanor

Fnikanor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ajajaj skriver man fel här så riskerar man att bli halshuggen. Men som jag tycker att det ser ut från min syn (Personlig åsikt då) är att dhd:n är snäppet bättre. Men sgs:en är inte dålig nej nej den är hur underbar som helst. Nackdelarna slår ut varandra tycker jag så det blir mer en smaksak:) men nu när nexus s (en bättre version av sgs) har dykt upp så tar den övertaget tyvärr. Men man får väl se.:)

13. jensaeriksson

jensaeriksson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Jag undrar lite över GPS och hur de olika modellerna står sig mot varandra.

14. pebo

pebo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har inte sett en enda sgs som kan leverera en korrekt rutt mha tex
    runkeeper, sök i sgs forumet får ni se.

Min DHD visar däremot om jag byter sida av vägen här hemma,
    vägen är ca 6 m bred.

15. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Eftersom jag också gått från Galaxy S till Desire HD så kan jag också delge min erfarenhet:

För mig är Desire HD den bättre telefonen av ett antal anledningar:

* Utan att behöva hålla på med massor laggfixar hit och dit så är min Desire HD mycket mer responsiv än min Galaxy S med senaste Froyo 2.2 någonsin var. Ett exempel: i Google Listen när jag ville stoppa en uppspelning så tar det några sekunder för min Galaxy S att reagera medan min Desire HD direkt registrerar att jag vill stoppa.

Efter att ha haft JF3 på min SGS och uppdaterat så kändes den mkt rappare men jämfört med Desire HD så är det klasskillnad. Visst, det finns massor olika laggfix att testa men jag måste erkänna att jag tröttnade på att behöva försöka fixa till något som Samsung borde ha fixat själva. Jag tyckte även att vissa laggfixar gjorde min telefon lite buggigare.

* GPS - Min Desire HD har en mkt bättre GPS än SGS, även efter alla fixar som Samsung släppte.

* Batteritid - Det här är ett område som det visat sig alla har olika erfarenheter av. Så detta är endast min erfarenhet. "your milage may vary". Efter senaste Froyo till SGS så sög min batteritid. Trots att jag körde samma inställningar som tidigare, d v s lyssnade lite på Google Listen och Spotify, några samtal och sms, lite angry birds, gmail/exchage/facebook sync 1 ggn/timmen så klarade inte min SGS av detta längre utan när jag åkte hem från jobbet så var batteriet väldigt lågt. Jag fick ut ungefär 9-10 timmar på ett batteri. Jag testade massor av "fixar" men lyckades inte lista ut vad som drog extra batteri.

Min Desire HD funkar å andra sida brilljant. Samma utnyttjande som ovan (inkl synkning av GMail/Exchange/Facebook) + att jag har på Wifi och blåtand nu hela tiden ger mig ungefär 2 dagars batteritid. När jag kommer hem ligger det på runt 50-60% och om jag låter den ligga över natten utan laddning så har den inte tappat mkt på morgonen.

De få gånger jag glömde att ladda min SGS över natten var den alltid död på morgonen. De 3 gånger jag glömd ladda min Desire HD så har det varit gott om batteri kvar.

Återigen - det verkar vara väldigt spritt hur batteritiden är så jag kan inte tala för någon annan än mig själv. Jag hoppas verkligen Gingerbread's strömsparfunktioner kommer ta hand om osynliga "batteryhogs".

* Skärmen - för varje telefon jag köper blir det en större skärm :). 4" är trevligt men 4.3" ännu trevligare. Och även om SGS har en underbar skärm så gillar jag DHD's skärm också.

Däremot har SGS många bra punkter. Jag gillar Samsungs tangetbord bättre. Och kameran är bättre.

SGS är en riktigt bra telefon men för mina egna behov så är jag faktiskt mer nöjd med DHD. Jag gillar att den faktiskt fungerar direkt och att jag inte behöver fixa med lagg/gps-fixar.

/Björn

16. pebo

pebo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tydlig jämförelse men lite kommentarer/Info:

DHD har också DLNA

DHDs gps fungerar perfekt till skillnad från SGSens som inte är bra.

DHD RUSKIGT bra i mörker? va? nja, sådär men inte RUSKIGT bra :)
    Missar ofta i blixtstyrka, resulterar i överexponerade bilder.

Ang. bättre kamera,orsaken du skriver om inzoomning är så enkel att
    SGS har 4 mm objektivbrännvidd och DHD har 5 mm brännvidd.

SGS blir inte fet på skärmen men resten av telefonen är full av fingeravtryck.

Powerknappen på DHD är positivt att man inte råkar komma åt den :)

Simluckan till DHD, HUR gör ni för att ha sönder den? Använder ni polygrip?
    Eller är jag bara en mes som inte har nog stadiga nypor för att ha sönder den?

Däremot tycker jag att simluckan är ett skämt i design, mest pga att det saknas
    tätning som går under metallkanten, nu kan fukt enkelt komma in i skarven.
    (ser tom kretskortet under i skarven...)

Tycker din slutsats är lite märklig om du inte är en fanboy ;) ,
    hur får du det till att sgs vinner med hästlängder? :)

Last edited: 7 dec 2010
  17. Mundane

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Som jag skrev några inlägg upp så var det menat som TELEFON, inte som allround leksak.
    Då tycker jag faktiskt att de är likvärdiga.

Telefonmässigt, alltså ringa. Finner jag SGS mycket bättre.

18. and

and Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

När jag började läsa så kändes det (faktiskt) opartiskt, men avslutningen med "mycket bättre" och "hästlängder" går verkligen inte ihop med inledningen. Inte heller när motiveringen nu är att SGS vinner för att den är bättre att ringa med känns det nyanserat.

När jag ringer med min DHD hör jag alldeles utmärkt vad som sägs i andra änden och den jag pratar med hör mig lika utmärkt oavsett om jag sitter i ett tyst rum, går på stan eller sitter i bil på motorväg. Detta gäller oavsett om jag använder headset eller inte, vilket gör att jag frågar mig hur tusan SGS kan vara "mycket bättre" och slå DHD "med hästlängder" på den punkten - vad exakt är det som är så ofantligt dåligt med själva ringadet i din DHD?

Min DHD funkar så bra att ringa med att om SGS:en skulle vara "mycket bättre" och vinna med "hästlängder" så måste Samsung ha byggt in en massös och en minibar, men riktigt så avancerad teknik tror jag inte att de har fått fram än på andra sidan Östkinesiska havet. Eller?

19. Makkish

Makkish Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 10T 5G Emerald Green

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon: