Desire HD vs Galaxy S - En opartisk bedömning

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Mundane, 3 dec 2010.

1. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

Jag har haft en Galaxy S sedan 2010-07 och har nyligen skaffat mig en DHD.

Kommer att uppdatera lite allt eftersom jag hittar för/nackdelar med båda lurarna.
    Fetstil = Ny/Uppdaterad text

Tänkte skriva lite för och nackdelar med båda lurarna.

Desire HD

+ Större display
    + Stödjer 14.2 Mbit/s 3G (7.2 Mbit/s på Samsung Galaxy S, måste dock bo i en stad för att nå upp i högre hastigheter än 7.2 Mbit/s)
    + Mycket bättre skärpa på displayen
    + Dubbla LED blixtar (RUSKIGT bra i mörka miljöer)
    + 8 MP (Dock ger SGSens kamera bättre bilder)
    + Mer robust
    + Friendstream
    + 256MB mer ram än SGS
    + Möjlighet att använda HTCSense.com
    + Ungefär 5% starkare signalstyrka än SGSen, vilket innebär något bättre täckning. (Uppmätt ståendes på samma ställe, med samma operatör)
    + Bättre signalstyrka genom Wi-fi, och bättre hastigheter.
    + Bättre snabbuppringning av kontakter. Ponera att vi ska ringa Anders Nordvall. Då kan vi trycka på 236, vilket motsvarar AND. Fungerar på båda telefonerna, men på DHD kan man även börja mitt i ett namn, tex Vall, eller börja på efternamnet. Vilket inte går på SGS.

- Skärmen blir VÄLDIGT flott efter att man rör vid den med fingrarna. Finns inget "glatt"skick som på SGSen som stöter bort sådant.

- Displayen drar OERHÖRT mycket batteri. 900 mW enligt Powertutor, det är mer än vad min SGS drog TOTALT med CPU/Wifi/Display med max belysning.

- Väldigt dålig ljudkvalitet vid samtal jämfört med SGS. Låter lågt och grumligt. Inte på något sätt dåligt rakt av, men i jämförelse med SGSen så är ljudet inte alls bra.
    - Väldigt lågt ljud från högtalaren på baksidan
    - 1230 maH batteri (SGS 1500 mAH)
    - Dålig powerknapp som är svår att komma åt när man ska starta displayen efter standby. (Den sticker inte ut, utan är i samma höjd som resten av skalet. Så man måste nästan använd en nagel för att trycka ned den)
    - Drar ännu mer batteri än SGS i Standby och när man kör den, trots att den har ett sämre batteri.
    - Init kan dra 100% av CPUn hela tiden och sluka batteriet. (En känd bugg, men går att avhjälpa genom att köra USB-debugging)
    - Klarar inte av att öppna Excelfiler större än 3 MB vad jag märkt av.

Saker som alla kanske inte upplever som + eller -, men som är mina personliga synpunkter.

+ 3.5 MM uttag på undersidan av telefonen. underlättar vid musiklyssning när man har mobilen i fickan.
    + Micro-USB på undersidan utav telefonen. Underlättar att använda dockor.

- Lätt att förstöra luckan som skyddar simkort/minneskort.

Samsung Galaxy S

+ Otroligt mycket bättre färger och svärta i displayen.
    + Mycket bättre stöd för olika filformat/codecs för film direkt ur kartongen
    + Relativt strömsnål display
    + Drar mindre ström än DHD i överlag
    + 8 alternativt 16GB inbyggt minne.
    + Allshare/DLNA
    + Skärmen blir inte fet av fingeravtryck
    + Väldigt lätt
    + Bättre kamera (Låt säga att du fotograferar ett hus med DHDn, och samma hus med SGSen, så får du kanske med 70% av huset på DHDn, medans SGSen tar med hela. Allt verkar inzoomat på DHDn)
    + Fysisk bakåtknapp (Om DHDn laggar så kan man inte backa med touchknapparna riktigt)

- Ingen blixt
    - TWLauncher är nästan oanvändbart och det laggar. Måste lägga in Launcher Pro, ADW eller annan launcher för att det ska flyta på som sig bör.
    - Pentile matrix, om man ska läsa väldigt liten text så är den ta mig fan oläslig även fast man zoomat in på SGSen.

Saker som alla kanske inte upplever som + eller -, men som är mina personliga synpunkter.

+ Skydd för Micro-USB porten. Bra om man tex röker och har tobak som letat sig ut ur ciggaretterna i fickorna. Så slipper man få porten fylld av skit.
    + Galleri i 3D
    + Kan hålla in fingret på en ikon/APP ur Appdrawern och släppa den på papperskorgen för att avinstallera. Går ej på Desire HD.
    + Swype
    Slutord

Det finns både för och nackdelar med båda lurarna, men personligen tycker jag att SGSen är MYCKET bättre än Desire HD

Jag är inget fanboy utav något utav märkena, så det är inte någon partisk bedömning. Jag gillar faktiskt HTC mer än Samsung rent generellt, men Samsung vinner med hästlängder ändå.

Desire HD's kamera
    Totalt mörker, inga ljuskällor förrutom blixten på DHD.
    http://imgur.com/TbiUo.jpg

Last edited: 4 dec 2010
  2. azXig

azXig Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kul jämförning då polaren skaffat en Desire HD medans jag har en Galaxy. Sa redan direkt när jag såg skärmarna brevid. Svärtan på Galaxyn är hästlängder bättre. Dock konstruktionsmässigt är HTC:n bättre.

3. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 112
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Bra skrivet, tack! Kanon hjälp då jag funderar på att byta ut min SGS mot DHD.

4. Mundane

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

I princip enda anledningen att jag bytte var för att kunna fota på krogen och få bättre GPS.

Inte ett dugg värt att byta egentligen.

5. droidbobby

droidbobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Mycket trevlig läsning. :)
    intressant som fasiken! tack!

6. zyxey

zyxey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

- Ingen blixt

Det mest intressanta är att jag sett miljoner klagomål på detta men ingen som lyckats visa upp en bra bild tagen med mobilblixt. Galaxyn tar förmodligen bäst bilder i mörker. Och jag tycker blixt tjatet är onödigt. Man kan ju undra varför fotografer som tar vimmel bilder på krogen har en blixt för minst 10.000kr på sin kamera..En sketen mobil led blixt förstör ju bara bilden.

7. zyxey

zyxey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Istället för att skriva en massa skit om galaxyn så kan man visa upp sina perfekta bilder tagna med mobilblixt i mörker;) Jämför gärna med en SGS

8. Mundane

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

Uppdaterat med lite fler punkter, och kommer även att lägga in fler + och - senare, och markera dessa med fetstil.

9. Mundane

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

Grejen är att man kan ta bilder i TOTALT mörker utan ljuskällor med DHD, och det ser ändå ut som att den är tagen på dagen.
    Kan posta ett exempel inom ett par minuter.

10. Mundane

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

Skriva en massa skit? Du kan ju ändå inte påstå att Galaxyn är den perfekta mobilen utan några som helst nackdelar?

Jag har aldrig påstått att man tar perfekta bilder med en mobilblixt. Mobilkamerabilder är inte ens i närheten utav riktiga kamerors bilder, men det är ett bra substitut när man inte har med sig någon kamera.
    Galaxy S kamera fungerar inte överhuvudtaget i mörkare miljöer.

11. zabros

zabros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jävligt bra skrivet Mundane. Hade en HTC Desire för ett tag sen och skulle byta från desire till DHD men efter att pillat lite på polarens DHD så började jag fundera om jag verkligen ville ha den telefonen. Bestämde mig för att testa en SGS och blev direkt imponerad av den, nästa dag gick jag till affären och köpte mig en SGS och är sjukt nöjd :D. Mycket mer nöjd än vad jag var med min vanliga desire. SGS känns mer än en telefon.

12. Mundane

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

Samma här, hade en vanlig Desire innan min SGS. ;)

En SGS med HTC mjukvara, bättre skärpa på displayen, blixt och lite mer ram vore ju det ultimata enligt mig. Då hade jag inte bytt telefon på ett bra tag.

13. CaptainC

CaptainC Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 319

MINA ENHETER

hur funkar DHD som mp3 spelare? bra ljud medmera?

14. Deacon

Deacon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Problemet med DHD som mp3-spelare är ju att den blir i princip obrukbar som telefon, eftersom batteriet har dragit ur innan man nått fram till ett eluttag. :)

15. KrejzY

KrejzY Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inge positivt om att Galaxy S:en har en totalt överlägsen grafik? Jag menar alltså att SGSen har bra mycket bättre grafikchip än den i DHDn...

16. zabros

zabros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Batteriet på desire är så kassa. Försökte med allt, det där så kallade "htc-tricket" funkade inte. Alla tre desires har kasst batteri. Använder aldrig kameran överhuvutaget så blixten är nog inte ett problem för min del.

17. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

jag har bättre signal på min SGS kontra DHD...
    ingen signal till 1 pinne på DHD, kontra full mottagning på SGS.
    även vid arbetsdatorn full mottagning på SGS, 2-3 på DHD.
    det med pentile matrix känns som du klagar på för "alla andra" gör det.
    jag läser lika bra på min SGS som DHD, dock större skärm på DHD och bättre formatering med text på internet, så valfritt vad man föredrar (amoled färger eller ej)
    med andra ord, min skärm upplever jag inte pixlig när jag läser på webben, bara när allt är utzoomat så man inte kan läsa texten iaf.

dessutom vägrade jag använda htcsense.com vill INTE att folk ska se mina sms som skickas, att ha det lagrat på en server känns inte bra för min del.
    för stark personlig integritet för sådant...
    grafikkort även klart bättre på SGS, spel flyter på bra mycket bättre än DHD.
    till och med angry birds *skratt*

det enda jag gillade med DHD när jag ägde den, var ram minnet, vilket gjorde jag kunde surfa effektivt med 2-3 flikar snabbt.

visst DHD har blixt, men jag fick i princip ALLTID suddiga bilder i mörkare områden, så det är som man säger att ha en suddig bild är väll bättre än ingen.

jag gick tillbaka till SGS pga, den går använda som en telefon.
    jag kan tala bra mycket längre plus använda telefonen längre innan jag måste ladda.
    surfade jag 1 timma i DHD var batteriet i princip dött (lyssnar på mp3 samtidigt)

det är väll smaksak vad man gillar, jag föredrog en lättare telefon i fickan och skjortan mot den tunga DHD, att ens kalla det för uni-body när man har 2plast luckor som går sönder hur lätt som helst är bortom all logik..

som dhd och sgs ägare så tycker jag att SGS är bättre, jag saknar i princip blixt "bara för att" men att ständigt ta kort gör jag ju inte. så blixt spelar ingen roll.

tar hellre större lagringsmedia, mindre pixlig skärm samt inte så "suddiga" färger och bättre batteritid samt grafikkort (som jag märker skillnad på i NOVA).
    även bättre digitizer/respons vilket jag märkte skillnad på mellan telefonerna.

att kameran sticker ut som en hackspett gör knappast saken bättre på dhd :P

gillade dock friend streamen på DHD, epost appen, ram minnet det var väll det.
    men inte värt att offras på batteri tid när man är ute på arbete, eller för den delen de som studerar.

båda är top of the line telefoner, så man lär inte bli besviken vilken man än väljer.

edit:
    deacon: instämmer, jag vågade knappt använda telefonen pga batteriet, vilket inte kändes så "kul" med tanke på man betalar dyrt för produkten.
    vilket gjorde att jag gick tillbaka till SGS :)
    phone arena rekommenderar även dom SGS före DGS pga den är mer användbar.

Last edited: 4 dec 2010
  18. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Bra jämförelse. Har du provat GPSen på Desire HD? Vet att GPSen på min gamla Legend var betydligt bättre än SGS..

19. CaptainC

CaptainC Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 319

MINA ENHETER

Har läst någonstans att graffe-chippet i DHD ska vara bättre på 2d än de i SGS som är bättre på 3d, men jag kan givetvis ha läst fel.
    tycker det är väldigt märkligt att SGS och samsung fått mängder med negativ kritik från alla håll och kanter för sin gps bugg och sitt lagg men när htc släpper en mobil som har många fler buggar så höjs den till skyarna.

Nu finns där ju ett enormt användarstöd för SGS och hobby utvecklarna har gjort ett grymt jobb med att få fart på SGS. Kan ju tänka mej att DHD kommer få ett minst lika stort stöd om någon månad när de hunnit få fram telefoner till alla som vill ha.

20. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Jo fast SGS förtjänar faktiskt negativ kritik. Visst, jag tycker den är helt grym nu men hade jag hållit mig på banan och uppdaterat "officiellt" (vilket inte ens GÅR då luren kommer från Tyskland), och kört utan lagfix så hade man ju blivit galen. Nu med custom rom så är den faktiskt riktigt bra, bara GPSen man fortfarande kan klaga på. Men det ändrar inte på faktumet är Samsung är värdelösa..