Desire i solljus (skärmens känslighet)

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av fillekille, 1 jun 2010.

1. fillekille

fillekille Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hört massa som säger att desires skräm blir segare i soljus.alltså skärmen reagerar slöare. Sant elr falskt??

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 180
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det låter märkligt, inget vi stött på.

Har de kanske lämnat telefonen i solen så att den blivit väldigt varm? Det kanske kan ha någon typ av negativ inverkan på pekskärmen.

3. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

falskt! jag har inte upplevt det iaf. skärmen kan väl inte känna av att det är ljust ute (även om telefonen har en ljussensor som kan justera ljusstyrkan, men det har ju inget att göra med skärmens respons)!

4. fillekille

fillekille Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

kanske har nått med att skärmen blir varm o göra?

5. knarrevik

knarrevik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är svårt att avgöra eftersom skärmen är osynlig i solljus!

6. sensorama

sensorama Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja, en enastående feature. <3

7. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ja, folk säger det ja. Har hört mycket om hur usel skärmen är i solljus, samtidigt som många säger att det inte är några problem.
    Jag har inte direkt märkt av några problem hittills, utom att sensorn är lite seg, så det kan ta en sekund innan skärmen anpassar sig efter att man tar upp telefonen ur fickan. Direkt när man tar upp den så upplevs skärmen som helt svart, men efter en sekund så börjar texten framträda klart och tydligt.

Igår var det en sån där solig dag utan moln alls, så jag tänkte att jag testar i alla möjliga vinklar för att se om den är så dålig som vissa påstår. Det är den inte.... Den gick utmärkt att läsa oavsett hur jag höll den, även när direkt solljus lyste på den. Inte mycket sämre än iphone, som är det bästa jag sett i solljus.
    Så numera tror jag att dom som klagar aldrig provat själv, utan bara läst nånstans att den är dålig, eller också har dom tokiga inställningar.

8. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Just med synligheten så beror det väldigt på vad man har för bakgrund, en ljusare bakgrund gör sig bättre i starkt solljus. (inte för att detta väger upp problemet med AMOLED)
    Har inte hört något om at skärmen ska bli segare i soljus.

9. Odium

Odium Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag sitter ute i solen med telefonen nu och det är inte helt optimalt då man inte ser något :P

10. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 180
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I jämförelse med TFT-skärmen på X10:an, så märkte vi inte på något vis av att AMOLED skulle vara sämre och tycker oss ana att Desire verkar prestera aningens aningens bättre i vår video: http://www.youtube.com/watch?v=yrSLHRbtRoo

Inte sagt att det är bra, det är fortfarande snudd på omöjligt att använda dem i direkt solljus, i varje fall inte utan att skugga telefonen med handen först.

11. xistan

xistan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Off-topic (skärmens synlighet / användbarhet):
    Tycker att det är lite överdrivet att säga att den är oanvändbar eller osynlig i skarpt solljus. Jag tycker absolut att man utan problem kan utföra normala uppgifter, exempelvis ringa, skriva meddelanden mm utan problem även i starkt direkt solljus. Dock tycker jag att det är svårt att läsa text med liten font exempelvis på webbsidor.

Största problemet i solljus för mig är att glaset är blankt och reflekterar omgivningen mycket bra, vilket i princip gör att oavsett skärmens ljusstyrka hade det varit omöjligt att läsa på den ändå.

Om jag jämför med mina tidigare telefoner (Samsung Z500 och SE-K810 och C905) så var dessa precis lika svåra i solljus. Man får väl helt enkelt låta bli att använda telefonen i direkt solljus, alternativt använda hand eller kropp för att skugga den.

On-topic (skärmens känslighet): Har inte märkt av någon skillnad i respons på min desire i solljus jämfört med i skugga.

12. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag begriper som sagt inte varför så många säger så. Som skrev så provade jag i går på alla möjliga sätt, och det var inga som helst problem.
    Kan det skilja från exemplar till exemplar? Det verkar ju annars vara lite ojämn kvalitet på Desire om man säger så..

13. ranting

ranting Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag tycker att Desire fungerar ungefär lika bra/dåligt som alla andra enheter. Hur många tycker det fungerar bra att sitta med laptopen i direkt solljus?

14. -Daniel

-Daniel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Absolut inte.. min Desire flyter på riktigt bra i solljus, ialf så länge man kör med max på ljusstyrkan.. Beror väll kanske på vad man tidigare är van med, har svårt och tro att det skulle vara ett produktionsfel :-)

15. SaberBlade

SaberBlade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Satt bara för någon timme sedan i solen och plockade fram mobilen. Märkte inte av att det skulle kännas något segare. För mig är det svårt att titta på skärmen i solljus. Skulle inte säga att man inte ser något alls, för det går att läsa och se vad som händer på skärmen. Men det är faktiskt ansträngande att titta på den i solen så, skulle inte få för mig att spela eller något...ta någon bild gick ju bra i alla fall. :) Å andra sidan har jag ännu inte haft en mobil man kan se bra i solljus...faktiskt är Desiren nog den bästa jag haft i den aspekten! Skulle kolla på bilder på min morsas Samsung 5230 (tror jag det var)...darkness! :P Såg absolut inte ett dyft vad som fanns på skärmen, var tvungen att stiga in i huset för att se.

16. yottabyte

yottabyte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker också det är svårt att se skärmen i solljus, men syrran fick sin Desire igår och hon tycker inte det är någon skillnad. Hade kanske inte heller tänkt på det så mycket om jag inte hade geekat på Swedroid två veckor innan jag fick den :P

17. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Då har vi med andra or kommit fram till att skärmens respons inte påverkas av solljus! Däremot blir det svårare att se text klart. Men inte sämre än andra enheter. Jag märker själv ingen skillnad mot en ipod touch.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

18. Droid_281

Droid_281 Guest

Ett par Polarizerade Ray Ban för 2000,- löser alla problem i solljuset ;-)