Desire kraschar datorn!

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by Fractalogic, Jan 21, 2011.

1. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Jag har de senaste tre månaderna haft det udda problemet att datorn kraschar så fort jag ansluter min Desire med USB kabeln. Det händer dock inte varje gång utan lite då och då, vilket är anledningen till att jag har försummat problemet.

Jag har ofta problem med datorn och jag kände helt enkelt att jag inte orkar bry mig längre. Men efter en lite längre paus från all datorrelaterad problemlösning så har jag nu fått nog med det här och vill försöka rätta till det.

Det som händer är helt enkelt att datorn startar om sig när detta händer. Så att ingen BSOD visas på skärmen. Utan datorn säger bara klick och gör en omstart.

Det ser ut som att det endast händer när jag på telefonen väljer att montera den som USB enhet. Det händer alltså inte om jag väljer "bara ladda" i dialogen "Anslut till PC". Inte vad jag har märkt i alla fall. Jag kan inte säga om det gäller även när jag väljer "HTC Sync" då jag knappt använder det alternativet.

Så rent spontant, vad tror ni att det kan vara? Är det telefonen eller datorn som orsakar problemet? Kanske något program på datorn eller en annan enhet som är orsaken? Hur går man vidare?

Tack på förhand!

2. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har för länge sedan varit med om ett liknande problem gällande en ipod och en gammal dator (windows xp, från ~2003) och vad jag tror hände då var att nätagget började bli slitet och inte tålde den extra belastningen som att ladda en enhet via usb innebär... men jag vet inte säkert... den datorn är pensionerad sedan 5 år tillbaka.

Jag antar att ditt problem är relaterat eftersom att du inte fick någon bluescreen utan istället fick resultatet av att trycka på reset-knappen (strömmen bryts för att sedan slås på igen) vilket jag tolkar som att det är nätagget som spökar...

3. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för svaret!

Nej, jag tror inte att det är en sån sak, att det skulle vara nätaggregatet som är felet alltså. Det är en ganska modern dator. Jag har skräddarsytt den själv.

MOBO: Gigabyte GA-X-38-DQ6
    CPU: Core2Duo E4500 (2,2 GHz)
    GPU: Asus Radeon HD2400 (525 MHz, 400 MHz RAMDAC, 256 MB DDR2)
    RAM: Corsair XMS2 DHX (DDR2, 4 GB)
    PSU: Corsair HX520 (520 W)

Denna satte jag ihop år 2008 tror jag. Så den är inte så gammal att det är dags att byta. Men jag har haft allvarliga problem med grafikkortet, något som Asus urusla support inte har kunnat hjälpa mig med. De fattar ju fan knappt någon engelska. Ringer man till supporten i Sverige så säger de att de inte ger support för komponenter, då får man ringa typ till huvudkontoret i Taipei.

Samtidigt så erbjuds just komponentsupport för kunder i USA och Tyskland. Det är dålig stil tycker jag. Sverige har stor krets med supportrar av Asus komponenter. Det lönar sig bara att köpa de dyraste toppmodellerna av Asus grafikkort, bara för att liksom gradera sig om att inte behöva kontakta deras sketna support för hjälp. För deras mellan och budgetklass grafikkort är skitdåliga.

Det enda som ska vara riktigt bra från Asus är nog deras moderkort. Men vad gör det om de inte har en vettig support. Till skillnad från Gigabyte. Jag anser att Gigabyte, MSI och Asrock har de bästa moderkorten - mest felfria, pålitliga och prisvärda. Abit var ju kungar förr i tiden, numera lever de kvar bara som ett varumärke, med en ny ägare tror jag.

Jag vette fan om det var något fabriksfel på det då jag aldrig har kunnat göra en grundlig felsökning tillsammans med Asus. Jag har flashat BIOS på det och uppgraderat till vad som enligt de interna versionsnumren skulle vara ett nyare och mer moget BIOS. Men problemsymptom försvann inte helt, men de har i stort sett försvunnit helt med tiden verkar det som.

Men grafikkortet har alltså varit och fortsätter att vara en felkälla i de flesta av mina hårdvarorelaterade problem. Jag undrar om inte det här senaste spöket också har med grafikkortet att göra.

Nätaggregatet är alltså ett modulärt (HX serien) kvalitetsaggregat för entusiaster från Corsair. Med sina 520 Watt som är knappt använda då jag inte har något värsting grafikkort så borde inte det vara något problem.

Nej, det är nog något annat. Något inne i dumburken som inte stämmer. Av någon anledning blir det en konflikt någonstans och då kraschar datorn som resultat av att den inte vet hur den ska lösa konflikten.

Men det är alltså ingen av er andra som har varit med om det här med just den här telefonen? Det konstiga, som jag tycker är konstigt, är att jag har använt samma dator med exakt samma konfiguration sedan jag först skaffade Desire i augusti tror jag förra året. Då har det fungerat prima, det var först på senare tid som det här problemet uppkom. Det måste ju vara någon drivrutin, något program, process eller tjänst på datorn som ställer till det.

Jag har i alla fall installerat Windows debuggern nu för att kunna analysera minnesdumpen nästa gång det händer. Jag har faktiskt försökt att återskapa problemet nu men nu vägrar Desire att krascha datorn. Det är så typiskt. Jag är säker på att den kommer krascha datorn när jag minst önskar det istället, och inte på min begäran.

Jag återkommer när jag har lyckats få Desire att krascha datorn igen. Till dess är det svårt att veta vad som är orsaken. Det är rätt illa när en sån sak som att ansluta en telefon till datorn kan krascha hela datorn. Men det är inte så förvånande, numera har man upptäckt ett sätt att hacka sig in i datorn med endast telefonen som verktyg via USB anslutningen. Man kan dessutom använda telefonen som smittbärare för att sprida virus till alla datorer där den ansluts. Här har man alltså en hel del att göra dels för att förbättra säkerheten och dels stabiliteten hos USB anslutna enheter.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Vet du felmeddelanden som kommer med bsod?
    Drivarfel vid mount kanske?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk