Desire-laddare med kräm?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Baba330, 20 maj 2010.

1. Baba330

Baba330 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Alla som har en Nexus One vet också att det tar längre tid att ladda via USB än via AC-adaptern. Detta skall ha att göra med att USB-laddaren har en lägre spänning.
    Jag behövde en extrasladd med kvalitet (höll på att hänga mig i Deltacos glappsladd) och köpte häromdagen den USB-laddare som Desire levereras med (99:- på Inwarehouse). Till min förvåning upplever jag att denna laddar mycket snabbare än den USB-laddare som levereras med N1 eller nämnda Deltaco-orm. Huruvida detta är sant eller endast en upplevd önskedröm återstår att se, jag skall göra ett test på laddningstiderna och försöka mäta upp spänningen i kabeln också för att möjligen kunna verifiera det hela. Nån mer som har upplevt detta?

2. Goodbody

Goodbody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

titta vilken ampere den ligger på
    vet att usb har typ 300mA medans laddaren har runt 1000mA

3. Baba330

Baba330 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra fråga. Kollade inte ev. info på kartongen så noga innan jag slängde den tyvärr. Har försökt finna infon på nätet, men lyckas inte.

4. mr.andersson

mr.andersson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tror att du, med en dedikerad laddare som inte används för dataöverföring, kan bygla D+ och D- för att få en maxström på 1,8 A ur USBn.

Men som sagt, det ligger i strömmen laddaren ger.

Last edited: 20 maj 2010
  5. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag förstår inte vad ni menar när ni skriver usb-laddare? Menar ni då bara usb-porten på datorn, eller en "laddare" ni sätter i vägguttaget som ni sedan sätter den medföljande usb-kabeln i?

Hur som helst. Orginalladdaren är 5V och 1A.
    Jag har köpt en sådan här: http://www.dustinhome.se/pd_5010207090.aspx?

Även den är på 5V och 1A, så jag kan inte se att det skulle vara någon skillnad.

/Söder

6. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

de står väll ändå på laddaren? står på alla laddare jag någonsin ägt iaf...

7. Baba330

Baba330 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som Söder påpekat råder viss begreppsförvirring. Jag syftar alltså på den vanliga USB-sladden. Med USB-A i ena änden och USB Micro-b i andra änden. Rimligtvis borde inte sladden ha nåt motstånd i sig, men upplevelsen är faktiskt denna sladd har mer "kräm" än originalsladden och Deltaco-sladden.

8. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Du menar att det skulle vara skillnad på vilken sladd man sätter i kontakten på laddaren?

/Söder

9. Baba330

Baba330 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det känns smått förvirrat att påstå, men jag upplever det så faktiskt. Skall som sagt mäta och se om det verkligen skiljer nåt i praktiken.

10. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Klart att det skulle kunna vara olika motstånd i kabeln egentligen, det är ju inte så konstigt. Dock tycker jag att det borde vara någon slags standard på det för att få kalla sig en USB-kabel. :)

/Söder

11. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Motståndet i kabeln har inget att göra med hur fort den laddas.
    När man kopplar en kabel från datorn till telefonen så känner telefonen av att det är en dator den sitter kopplad mot och begränsar då laddströmmen för att inte skada USB-porten i datorn. Skillnaden i resistans avgör bara hur mycket ström kabeln klarar av innan den brinner upp och hur varm den blir. Det är bra höga strömmar dock innan en kabel brinner upp. :)

Om man gör som Mr.anderson säger så bör ju inte telefonen få någon datasignal från datorn och då kan man ta ut mer ström, men då riskerar man att skada USB-porten. USB 3 ska klara högre strömmar, ser fram emot det så att man kan ladda telefonen snabbare via dator.

12. mr.andersson

mr.andersson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du byglar givetvis inte kabeln själv och sätter den i datorn, metoden kan dock användas för laddare som ansluts direkt till nätadapter och således inte används för dataöverföring.

13. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Ahh, läste inte ordentligt där. :) Då är jag med.

En annan sak som nog missuppfattas och/eller blandas ihop är ström och spänning. Spänning mäts i volt och ström i ampere. Det är samma spänning på datorns USB som från laddaren man stoppar i vägguttaget, åtminstonde så är märkspänningen 5 volt på laddaren, (jag har inte mätt).

Spänningen från laddaren måste vara högre än spänningen på batteriet för att man ska kunna ladda. Dock finns det specifikationer som måste följas, spänningen får inte vara för hög tex. Förmodligen finns det en reglerkrets i telefonen som reglerar både ström och spänning under laddning.

Men allt som oftast när man pratar om hur lång tid det tar att ladda så beror det på hur mycket ström som går in i batteriet.

14. Canon

Canon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har en laddare från en gammal Nokia N85 som ger 1200 mA istället för orginalladdarens 1 A, vågar man använda den till en Nexus eller är det risk att skada telefonen?

15. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    919
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Ingen fara... 1200mA är vad laddaren kan ge maximalt... förbrukaren, eller lasten - i detta fall, din telefon begränsar laddströmmen.

16. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag vet inte om alla andra hade sett detta innan, men om jag kör med sådan där USB-laddare, och den medföljande sladden, så står det i telefonen att den laddas via USB, även om usb-laddaren ska ge 1A precis som laddaren.

När jag kör på den medföljande laddaren, så står det att den laddas med AC.

Och som någon sa, så går det snabbare med den vanliga laddaren tycker jag.

FRÅGA: Finns det någon USB-kabel som kan ge just bättre kräm, och kanske ge kabel+usb-laddare = AC i telefonen?

/Söder