Desire och abonnemang

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Tapani, 3 okt 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Tapani

Tapani Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej igen!

Var nyss inne hos Elgiganten för att köpa en HTC Desire utan abonnemang och fick höra att 3-4 minuters surfande då skulle kosta ca. 20 kronor. Dem sa att det billigaste var ett abonnemang med fri surf vilket skulle kosta 349kr/månaden i 24 månader, vilket gör totalkostnaden till 8300 kronor. Det är alldeles för mycket...

Har ni några rekommendationer på det billigaste alternativet för en Desire för någon som skulle använda det såhär:

Ringa ca. 30-90 minuter i månaden.
    SMS: ca. 100-200 i månaden.
    Surfa: Jag skulle vilja kunna surfa rätt så mycket när jag är ute (tåget, bussen osv.) eller på rasterna på jobbet, men har ingen aning om hur mycket det skulle bli i datamängd (gig i månaden).

Jag hoppas verkligen att någon kan guida mig rätt här. Finns det möjlighet att få allt detta till ungefär samma pris (eller lägre om möjligt!) som en Desire kostar utan abonnemang (dvs. 4600 kr)?

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Om du har rätt ålder så är ett studentabb från tele2, eller Telia Max25 väldigt bra alternativ. Det blir i princip alltid dyrare att köpa en telefon med abonnemang än kontant.

Om du vill ha ett kontantkort så har telenor bra surfpaket till dessa.

3. Tapani

Tapani Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej och tack för ett snabbt svar OliverG.

Efter din rekommendation kollade jag på Tele2's hemsida och upptäckte Desire med Kompis och Kompis Pott.

Har jag förstått detta rätt: Om jag beställer en Desire med Tele2 Kompis Abonnemang så kommer jag behöva betala 4395 kr för själva mobilen samt en månadskostnad på 49 kr för abonnemanget + 69 för Fri Surf. Detta innebär en månadskostnad på 118 kr, i 12 månader. Med allt detta får jag surfa 1gb/månad i maxhastighet 6mb/sek och ringer jag till någon som har ett annat abonnemang än Tele2/Comviq så betalar jag 69 kr i minuten.

Alltså: 4395 engångskostnad för Desire (om jag väljer att betala det direkt istället för månadsvis, vilket jag vill göra) + 118 x 12 = 1416 kr. Totalpris blir alltså 5811 kr.

Hittade tyvärr inget studentabonnemang någonstans på listan hos Tele2. :-/

4. Orici

Orici Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    http://www.mecenat.se/studentrabatter/telefoni-och-bredband/telefoni/tele2_mobiltelefoni

5. Tapani

Tapani Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah, tack. Men tyvärr gick mitt kort ut för tre dagar sedan. :-(

Studerar på halvfart och distans just nu men har inte fått ett nytt kort. EDIT: Betalade anmälningsavgiften igen och ska be dem skicka ett nytt kort till mig så fort som möjligt.

Kan någon undertiden berätta om jag förstått "Tele2 Kompis Surf Student för 59 kr/mån" rätt.

Jag betalar en engångsavgift för mobilen (hur mycket är det för en Desire?), plus 59kr/månaden där jag kan ringa gratis till alla inom Tele2/Comviq och för 0.69kr/min för alla andra. Alla sms är gratis. Jag får surfa upp till 1gb i upp till 6mb/sek hastighet varje månad. Är det allt jag betalar? Det skulle innebära en totalkostnad på ca. 5000kr om jag inte har helt fel, vilket låter bra om man får surfa så mycket.

Last edited: 3 okt 2010
  6. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Du har förstått det rätt. ;) Har samma abbonemang själv.

7. Tapani

Tapani Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sweet. :-) Hur mycket betalade du för din lur (var det full pris?), och hur hög månadskostnad drar du till dig på ett ungefär, om man får fråga? Lutar nu väldigt mycket åt att skaffa samma abonnemang.

Hoppas att jag får csn-kortet i mitten av veckan så jag kan beställa allt det här. Hade ju velat ha en ny mobil idag, men aja. :-P

8. Jonte18

Jonte18 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Annars så har telia årskort till kontantkort för 499:-/år, då ingår 0,5Gb fri surf/mån

9. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Skulle aldrig läst denna tråd :< Jag fixade tele2 kompis student förra månaden (såg inget annat paket vid den tidpunkten), också tänker jag lägga till medium surf för 69kr månaden.. Sen klickar jag in här och ser att det finns ett paket för 59, tjo fick jag! ;p

Äh är inte så illa, bara 29kr extra i månaden, ingen big deal ^^

10. Dawe

Dawe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Det där med olika abonnemang är en ren jäckla jungel. Det är så mycket mer som inte beräknas med i kostnaderna som tillkommer när man väl använder telefonen. T ex om du väljer ett abonnemang som har en låg månads kostnad och sedan att du ringer gratis till en viss operatör är det ju inte säkert att alla du ringer till har samma operatör som du då kan ju kostnaden stiga en hel del i långa loppet.

Sedan har de flesta olika kostnader för vad det kostar att skicka sms och mms.

Sedan har vi de där med anslutningsavgifterna för samtalen och att alla ska ha olika priser för sina surfpaket. En del mer rimliga än andra som kan kosta skjortan.

När man köper en telefon så är det ju inte bara telefonen man köper utan man behöver ju ett abbonemang eller kontaktkort så man kan använda den också det måste man ju tänka på och räkna med att kostnaden blir alltid mer än bara själva telefonen.

Vill man komma billigt undan kan man ju köpa sig en ipod touch som har wlan men då begränsas man av att man inte kan använda de funktioner som kräver att man är uppkopplad när man inte har tillgång till det.

Hade det funnits fria/öppna och säkra trådlösa nätverk överallt i världen hade jag sålt min telefon för länge sedan och aldrig mer köpt en ny :P

Billigare att chatta via im klienter eller skicka mail än sms och använda sig av skype för att ringa

11. Tapani

Tapani Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller med dig, alla dessa olika abonnemang är en rejäl pina att leta sig fram i. Inte nog med att varje operatör erbjuder hundra olika paket, nu måste man även tänka på surftid och hålla på med olika tilläggspaket. Hatar det, men det är en del av utvecklingen och priset man betalar för en telefon som t.ex. HTC Desire.

Med det sagt så vill jag meddela er om hur mycket jag hatar studentkåren. Jag hatar studentkåren väldigt mycket. Långsamma latmaskar.

12. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

glöm inte faktureringsavgiften varje månad oxå. på typ 20kr. om man inte väljer autogiro eller efaktura.

13. Tapani

Tapani Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fast har man lagt ut ca. 5000 kr på en mobil så spelar nog inte en sådan avgift någon större roll längre. :-)

14. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Klart det gör, det är ju ändån 20kr mån till inget...

15. Tapani

Tapani Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då kan man, som du säger, välja autogiro eller efaktura, så slipper man det problemet. Jag kan bara tala för mig själv att när jag väl passerar en viss gräns, så brukar jag strunta i mindre summor som följer med, som i det här fallet en faktureringsavgift. Alla har vi olika syn på pengar och befinner oss i olika ekonomiska situationer som självklart påverkar den synen. :-)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.