Desire. radio alltid igång, batteri.

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av SirMacke, 8 dec 2010.

1. SirMacke

SirMacke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 5
    ROM:
    10.0
    En kompis har en Desire och har upptäckt att radion alltid är igång.
    Stänger han av den drar den igång efter bara en liten stund.
    Enligt batteriförbrukningen kan den dra uppåt 50% av batteriet.

Ska det vara så?

2. jed_the_humanoid

jed_the_humanoid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Jag har funderat på det också. Man kan se detta när man kollar batterianvändning och sedan "vänteläge". Jag har mellan 20-40% "batteri som används av radion". Dock har jag antagit att det är antennen, eller sökandet efter nät som åsyftas, och inte FM radion?

3. mortalis

mortalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det e antennen..står tex för.mig när jag befinner mig i svaga signalområden står de "tid med låg signalstyrka" x %.

4. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jepp. Radio = 3G/GSM. Det är den som kommunicerar med masterna eller vad man ska säga.

5. Marie

Marie Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min desire drar också 45-50% batteri i vänteläge, den anger att det är radion. Har provat att appen Advance app killer, att bara ha WDMCA och inte GSM, samt forcerat stopp på radion samt stängt ner aktiva tjänster som hör ihop med radion. Allt utan resultat! Någon som lyckats lösa detta? Att batteriet drar en del när man ständigt är uppkopplad på WiFi etc är ju fullt normalt, men inte 50% i vänteläge för något som radion? Har inte direkt dålig mottagning, fullt på jobbet och hemma...

6. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Om radion är aktiv tyder det på att någon form av trafik går till eller från telefonen...

Checklista:

1a. Har ni facebook-appen?
    1b. har ni kollat så att facebook inte har "live notifications" eller vad det heter när den säger till så fort du får en notification?
    2. har ni andra appar som förhindrar telefonen att gå i viloläge och/eller ofta använder datatrafik i bakgrunden (spotify)?

Tänk också på att den procentsatsen som visas i inställningar -> om telefonen -> batteri -> batterianvändning visar hur stor del av det förbrukade batteriet som använts av ett visst program eller hårdvara. Alltså: bara för att det står radio 50% så fort du har tagit den från laddaren betyder inte det att radion har använt 50% av batteriets ström... utan bara att av dom 2% av batteriet som använts så har hälften av det gått till radion (alltså 1%)...

Med radio menar jag inte FM-radion utan gsm/3g-radion.