Desire - Root

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av kmadh, 22 aug 2010.

?

Varför rootade du?

1. Upptadera hastigheten på Kernels

0 röst(er)
    0,0%
  2. Ny Radio

1 röst(er)
    10,0%
  3. Pilla och trixa med design/hemmet

4 röst(er)
    40,0%
  4. Betal-Apps

3 röst(er)
    30,0%
  5. Annat

2 röst(er)
    20,0%
  1. kmadh

kmadh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hejsan. Jag läser och läser och blir bara mer vilsen för varje tråd jag går in på och studerar, här och på xda. Vissa säger "You need goldcard", andra har det inte ens skrivet.

Jag har ett antal frågor, ni vet precis som jag att alla dessa frågor redan har tagits upp. Men, Froyo 2.2 ute, gamla trådar, gamla rootningsguider osv. Så jag tänker starta en ny tråd, ni gillar det inte och jag gillar det inte. Jag vill bara få min root gjord.

1. Nergradera H-Boot till 0.8 från 0.95. Jag behöver alltså ett gold card för detta? Telefonen wipe"as" helt? Hur "gör" jag ett goldcard?

2. Vart kan man hitta resonabla förklaringar till diverse roms, jag läser på XDA, då ser det ut som en unge på 12 år lagt ut romen. Olika fäger, storlekar och understruket på texterna. Mycket som man inte förstår, det står heller ingen förklaring så man kan läsa det.

3. Vilka program kommer jag behöva?
    Rom-Manager
    Andro-Zip
    är programmen jag har installerade.

4. Om man lyckas bricka telefonen nu så antar jag att man klockar CPU för högt eller avbryter vid rootningen?

Sammanfattning frågor:
    Vad skall jag mer tänka på?
    Behöver jag andra program för att genomföra min root?
    Kommer goldcard behövas hur jag än rootar/flashar? Isåfall vad gör det och hur gör jag ett?
    Vilka roms är bra för nybörjare? Pilla och trixa runt och ändra lite i diverse grejer som inte går med stock, men ändå en stabil och snabb ROM.
    Vad innebär ny radio?

/ MVH en aningen vilsen KMADH

Last edited: 22 aug 2010
  2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    1. Goldcard är till för de telefoner som är Brandade, dvs Vodafone eller Orange har varit inne o slängt in sin skit... Så som Telia och alla andra svenska operatörer gjort med alla telefoner, men utom smartphones :S..
    Så om du kööpt din Desire i Sverige och inte sett att det står TELIA (eller någon annan) när du startar upp telefonen, så är det lugnt.

2. OpenDesire och andra med texten "Sense less" och dylikt, är 2.2 Froyo, utan Sense-gränssnittet, dvs det vanliga Android-utseendet som finns i Nexus One.
    Annars så är väl ROMsen byggda på samma bas... Jag kör MoDaCo och trivs med det, vissa kör annat, o trivs med det ...

3. ROM-manager är det jag kör med.. när jag ska byta roms o så..

4. Bricka telefonen gör du i princip om du rycker ur sladden under en viktig fas... Under rootningen då...

Vi har både Root-Guide och Root-guide med r6-metoden i forumet här, på Sticky.
    Men båda är gjorda under 2.1-update1 -tiden.. Du kör antagligen 2.2 så , det finns lite nyare metoder då. :)

Lycka till!

3. kmadh

kmadh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

DreamHawk: Tack! Jag trodde det skulle bli 10 inlägg "Men lär dig söka. Idiot"
    Innan jag fick någon vettig kommentar. Tack, jag är sugen på MoDaCo, stabil och snabb sägs det.

Tack för förklaringen, du är guld värd!